KSZTAŁCENIE ZDALNE- GRUPA NIEZAPOMINAJKI.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności z dostosowaniem do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.

Drodzy rodzice pamiętajcie, że jestem do Państwa dyspozycji. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę możecie się ze mną kontaktować, poprzez wpisy na grupie, poprzez messengera bądź telefonicznie. Zachęcam do takiego kontaktu. Anna Siczyńska.

 

                                          Temat tygodnia: Wiosenne powroty.

30.03.2020r.

Temat dnia: Gdzie budować gniazdo?

I.

  1. Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną – skowronka, bociana, czajki i szpaka. Dzieci oglądają zdjęcia ptaków. Omawiają ich wygląd – różnice i podobieństwa. Dzielą nazwy tych ptaków na sylaby i głoski.

źródło: www.youtube.com

Gimnastyka poranna.

Joga dla dzieci. Wiosenne przebudzenie.

źródło: www.youtube.com

II.

  1. Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej pt. Gdzie budować gniazdo?

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską… – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.  – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

  • Rozmowa na temat opowiadania.

− Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

− Co powiedział wróbel na temat gniazd?

− Z czego ptaki robią gniazda?

 

  1. Odkrywanie litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Układanie schematów i modeli słów: jajka, Jagoda. Cele: rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów; rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.

  • Wyodrębnianie wyrazu podstawowego – jajka.
  • Analiza i synteza słuchowa słowa jajka. Dzieci dzielą słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczą sylaby i głoski słowie jajka. Wymieniają inne słowa, w których głoska j jest na początku (jagody, jogurt, jodła…), na końcu (kij, maj, tramwaj…) oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).
  • Budowanie schematu słowa jajka. Białe kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci układają tyle kartoników, ile sylab słyszą w słowie jajka. Rozsuwają kartoniki, wymawiając głośno sylaby. Następnie układają tyle kartoników, z ilu głosek składa się słowo; wymawiają głośno głoski, dotykając kartoników.
  • Budowanie schematu słowa Jagoda. Białe kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci dzielą słowo Jagoda na sylaby, a potem na głoski. Układają z kartoników schemat imienia.
  • Budowanie modeli słów: jajka, Jagoda. Czerwone kartoniki i niebieskie kartoniki dla każdego dziecka. Dzieci głośno dzielą słowa: jajka, Jagoda, na głoski. Wymawiają głoskę j: długo: jjjyyyy… krótko: j, j, j, j…

Głoska j jest spółgłoską i oznaczamy ją na niebiesko. Pod schematami słów dzieci zaznaczają miejsca głoski j niebieskimi kartonikami. Czerwonymi kartonikami zaznaczają miejsca samogłosek w słowach: jajka, Jagoda. Pozostałe miejsca zaznaczają na niebiesko – to spółgłoski. Porównują liczbę samogłosek i spółgłosek w słowach: jajka, Jagoda.

  • Odkrywanie litery j, J. Kartoniki z literami j, J dla każdego dziecka. Rodzic pokazuje kartoniki z literami j, J. Dzieci omawiają ich wygląd. Umieszczają litery w odpowiednich miejscach pod modelami słów: jajka, Jagoda. Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.

Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.

 

Szablon do nauki pisania litera J,j.

http://bystredziecko.pl/j-nauka-pisania-dla-dzieci/

źródło: www. bystredziecko.pl

Nowe przygody Olka i Ady część 2 do wydruku.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=55

źródło:  www.mac.pl

Litera j do wyklejenia np. plasteliną.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/02/alfabet-wyklejania-plastelina-malowania/

źródło: mojedziecikreatywne.pl

31.03.2020r.

Temat dnia: Zadania o ptakach.

I.

  1. Zabawa twórcza – Ptaki z figur.

Klocki w kształcie figur geometrycznych dla każdego dziecka. Dzieci układają z klocków w kształcie figur geometrycznych wymyślone przez siebie ptaki. Przeliczają, ile klocków z kształcie danych figur zostało użytych.

Gimnastyka poranna: Zabawy ruchowe do piosenki pt. Wiosna wiosna.

 

źródło: www.youtube.com

II.

  1. Zajęcia 1. Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.

Dziesięć klocków (liczmanów) dla każdego dziecka.

Każde dziecko wybiera sobie 10 klocków. Rodzic podaje zadania, a dzieci starają się je rozwiązać, dokładając klocki lub je odkładając.

  • Na drzewie siedziało 7 wróbli. (Dzieci układają przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (Dzieci dokładają jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

Dzieci liczą klocki i podają ich liczbę, odpowiadając na pytanie.

Dzieci układają działanie: 7 + 3 = 10 i odpowiadają na pytanie.

• Na drzewie było 8 gołębi. (Dzieci układają przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył je i wszystkie odleciały. (Odsuwają 8 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie?

Dzieci liczą pozostałe klocki i odpowiadają na pytanie.

Dzieci układają działanie: 8 – 8 = 0 i odpowiadają na pytanie. W ten sposób dzieci rozwiązują podobne zadania.

Nauka pisania cyferek dla dzieci.

http://bystredziecko.pl/nauka-pisania-cyferek-dla-dzieci-od-0-do-10/

  1. Ćwiczenia gimnastyczne- zestaw nr 15.

Rozwijanie świadomości własnego ciała.

  • Wirujący bączek – dzieci ślizgają się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.
  • Chowamy się – w siadzie, przyciągają kolana do głowy, chowają głowy; rozprostowują się do pozycji leżącej.
  • Gorąca podłoga – biegają z wysokim unoszeniem kolan.
  • Na szczudłach – chodzą na sztywnych nogach.
  • Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciskają wszystkie części ciała w podłogę. Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.

01.04.2020r.

Temat dnia: Wołanie wiosny.

I.

  1. Ćwiczenia separacji ruchów.

Separacja ruchów polega na wprowadzeniu wybranej części ciała w ruch, w sposób niezależny od ruchów innych części ciała.

  • Niezależność ruchów rąk tułowia:prawa ręka poziomo w bok, lewa – pionowo w górę, prawa ręka poziomo w przód, lewa – pionowo w górę, prawa ręka poziomo w przód, lewa – pod kątem w górę, prawa ręka pod kątem w górę, lewa – pod kątem w dół.
  • Rozdzielanie ruchów dłoni i palców: zaciskanie prawej dłoni przy jednoczesnym rozchylaniu lewej, uderzanie czubkami palców obydwu dłoni o blat stołu, na zmianę: wewnętrzną stroną dłoni i zewnętrzną stroną dłoni.
  • Rozdzielanie ruchów palców: zaciśnięcie pięści wokół kciuka, unoszenie po jednym placu dłoni opartej palcami o stół.

Ćwiczenia poranne- gimnastyka przy muzyce. Przywitanie i rozgrzewka.

Źródło: www.yotube.com

II.

  1. Wesoła wilga – praca plastyczna. Cele: rozwijanie sprawności manualnej; utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi.

Przypomnienie cech ptasich na podstawie wilgi. Zdjęcie wilgi. Dzieci oglądają zdjęcie, wskazują części ciała wilgi i je nazywają (skrzydła, dziób, kończyny zakończone szponami, pióra…). Podkreślają, że wilga jest ptakiem, bo ma wszystkie cechy ptasie.

Źródło: www. miasto dzieci.pl

Wilga kolorowanka do wydruku.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/wilga-ptak/

źródło: www. bystre dziecko.pl

2. Zajęcia z języka angielskiego.

 

III.

Zabawa relaksacyjna – Ptasie gniazdo.

Dziecko  buduje gniazdo z koców i poduszek. Siada w gnieździe. Rodzic prosi dziecko, aby wyobraziło sobie, że jest pisklęciem. Przy nagraniu spokojnej melodii opowiada, co się zdarzyło.

– Nasze przytulne, ciepłe gniazdo jest bardzo wysoko na drzewie i wiatr kołysze nim delikatnie. W gnieździe mieszkają mama bocianowa i małe bocianie pisklęta. Wiatr dmie coraz mocniej. Nagle gniazdo się przewraca, a ty, małe pisklę, musisz rozłożyć skrzydełka i machać nimi, aby nie spaść na ziemię. Rozłóż szeroko ramiona i lataj po pokoju, mówiąc: kle, kle, kle… dopóki nie naprawię gniazda i z powrotem was do niego nie przyprowadzę. Rodzic  naprawia gniazdo i przyprowadza do niego pisklę. Rodzic kontynuuje opowieść: – Teraz znów siedzimy w naszym ciepłym gniazdku i łagodnie się kołyszemy. Ojej, nadchodzi burza! Nagle nasze gniazdo znów się przewraca. Rozłóż skrzydełka i latajcie po pokoju, powtarzając przy tym: kle, kle, kle… Mocno poruszajcie swoimi skrzydełkami, aby stały się silne. Chcę naprawić gniazdo i zanieść do niego wszystkie pisklęta. Teraz znowu możemy wszyscy razem siedzieć w ciepłym domku. Widzę, że mój mały bocian umie już latać… Rozwiń swoje skrzydełka, pofruń i przyleć teraz do gniazda sam.

 

02.04.2020r.

Temat: Powroty ptaków.

I.

  1. Ćwiczenia poranne. Przywitanie i rozgrzewka.

 

źródło: www.youtube.com

 

II.

1. Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.

  • Oglądanie książek o ptakach, zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat. Książki i albumy o ptakach. Dzieci wskazują znane im ptaki. Słuchają ciekawostek na ich temat.
  • Rozwiązywanie zagadek o ptakach.

Pióra biało-czarne, buciki czerwone; uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone. (bocian)

Wiosną do nas przyleciała ta ptaszyna czarna, mała. Murować się nie uczyła, ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)

Już po lesie kuka, gniazdka sobie szuka. Jak znajdzie, podrzuca jaja, niech inni je wygrzewają.  (kukułka)

Śpiewa wysoko piosenki do słonka, głos ma podobny do drżenia dzwonka.  (skowronek).

  • Pokazanie na globusie drogi ptaków z ciepłych krajów do Polski. Rodzic pokazuje na globusie Egipt – miejsce, gdzie zimują nasze bociany. Potem pokazuje Polskę i rysuje drogę, jaką muszą przebyć bociany wracające do kraju. Pokazuje na globusie, co bociany musiały mijać, wracając do nas.
  • Rozmowa na temat: Co robią ptaki po powrocie?

Rodzic pyta:

− Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?

− Przypomnijcie, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.

− Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

  1. Słuchanie piosenki pt. Wiosna, wiosna. Rozmowa na temat piosenki. Nauka zwrotki i refrenu piosenki.

Wiosna, wiosna urodziły się motyle, wiosna, wiosna tęczą wita nas,
wiosna, wiosna przyleciało ptaków tyle,
wiosna, wiosna to słoneczny czas.

Ref: (dowolne improwizacje ruchowe dzieci przy muzyce)

Wiosna, wiosna urodziły się motyle, wiosna, wiosna tęczą wita nas,
wiosna, wiosna przyleciało ptaków tyle,
wiosna, wiosna to słoneczny czas.


słowa: Monika Kluza
muzyka: Mateusz Kluza

 

Źródło: www.youtube.com

III.

Słuchanie wiadomości na temat bociana.

Bocian biały zamieszkuje tereny trawiaste, stepy, sawanny, tereny uprawne blisko zbiorników wodnych, bagienne, wilgotne lub okresowo zalewane łąki i pastwiska, okolice jezior i laguny. Lubi rozproszone drzewa, na których może gniazdować lub nocować. Występuje głównie na nizinach, rzadko na wyżynach. Bocian unika terenów zimnych, o częstych opadach atmosferycznych, obszarów wysoko położonych i o gęstej roślinności. W przeciwieństwie do bociana czarnego, nie unika siedzib ludzkich i często gnieździ się nawet w środku wsi lub w małych miastach. Bocian ma upierzenie białe, z wyjątkiem czarnych lotek i ogona. Nogi i dziób są czerwone. Szyję ma długą, w locie wyciągniętą do przodu. Młode ptaki mają czarny dziób. Pisklęta są pokryte białym, gęstym puchem. Bociany zakładają duże, koliste gniazda z warstwowo ułożonych gałęzi, poprzetykanych skośnie witkami. Wyściółka jest dość obfita – ze słomy, torfu, niekiedy z dodatkiem papieru i szmat. Umiejscowione są one zwykle na drzewie, w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich, lub na różnych budowlach (na dachu budynku mieszkalnego lub gospodarczego, w ruinach wysokich budynków, na nieczynnych kominach fabrycznych, pylonach, słupach telegraficznych, stogach). Bocian składa jaja pod koniec kwietnia (od 1 do 7). Jest ptakiem mięsożernym. Żywi się owadami, głównie pasikonikami i chrząszczami, ale również jaszczurkami, wężami, pisklętami i małymi zającami. W latach obfitujących w myszy i norniki zjada prawie wyłącznie te gryzonie, przez co jest ptakiem pożytecznym z punktu widzenia rolników.

 

Wykonanie rysunku bociana.

źródło: www.youtube.com

 

03.04.2020r.

III.

  • Zumba dla dzieci.

źródło: www.youtube.com

  •  Fitness dla dzieci.

źródło: www.youtube.pl