KSZTAŁCENIE ZDALNE- NIEZAPOMINAJKI.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności z dostosowaniem do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.

Drodzy rodzice pamiętajcie, że jestem do Państwa dyspozycji. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę możecie się ze mną kontaktować, poprzez wpisy na grupie, poprzez messengera bądź telefonicznie.  Anna Siczyńska.

Temat tygodnia: Pożegnania nadszedł czas.

Temat dnia:  Pocieszajki dla maluszków.

15.06.2020r.

I. Zabawy przy piosence pt. Kończymy już przedszkole.

źródło: youtube.com

Ćwiczenia poranne.

źródło: youtube.com

 

II. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej pt. Pocieszajki dla maluchów.

Książka (s. 86–89) dla każdego dziecka.

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak,

a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać,

bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.

Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze

grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie

przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.

Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który

trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się,

wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed

jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał

się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.

Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia.

Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:

– O! Popatrz, misiu,

tu jest łazienka,

wodą się zmywa

farbę na rękach,

a ty masz łapki

całe w powidłach,

więc musisz użyć wody i mydła!

Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę:

Kum, kum, kum!

Rech, rech, rech!

Było przedszkolaków trzech.

Hopsa, w lewo!

Hopsa, w prawo!

Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo!

Ucz się, misiu, z nimi ćwicz,

skacz i do dziesięciu licz!

Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej…

Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek.

Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę.

Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:

– Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

będziemy wspominać kochane przedszkole!

Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli

obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom.

Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.

– Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.

– Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A –

przeliterowała.

– A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać

wody – dodała Ada.

– Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.

– Mnie też!

– I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła

się Kasia.

– Kwadraty – dokończyła Ada.

– Tak! Kwadraty!

– I co jeszcze?

– Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.

– I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.

– A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani

kazała mu szybko wypłukać buzię.

– Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.

– I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!

– Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się

we Francji.

– Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.

Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać

swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem

„złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami.

Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.

– Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.

– Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.

– A co to są pocieszajki?

– To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał,

to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.

Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła

jak słońce i od razu mi było lepiej.

– To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.

– Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

Rozmowa na temat opowiadania.

− Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?

− Co przygotowali młodsi koledzy?

− Co robiły Ada i Kasia?

− Kogo pożegnała Ada?

− Co to były pocieszajki Ady?

− Gdzie je zostawiła?

 

Ćwiczenia w książce.

Książka (s. 86–89) dla każdego dziecka.

Czytanie tekstu znajdującego się pod ilustracjami.

 

  1. Obrazek o lecie – wykonanie prezentu dla kolegi/koleżanki na pożegnanie przedszkola.

  • • Oglądanie reprodukcji malarskich.

Dla każdego dziecka: wyprawka, reprodukcje malarskie: Claude`a Moneta Stogi siana w Giverny;

Olega Sumarokova Kobieta pod parasolem odpoczywająca na plaży.

Dzieci oglądają reprodukcje, określają, z jaką porą roku się kojarzą i dlaczego.

  • • Zapoznanie ze sposobem wykonania prac.

Dla każdego dziecka: kartka A5, kredki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą, pastele,

kartka z kolorowego bloku technicznego, klej, bibuła, kolorowy papier.

  • Wykonanie na kartkach formatu A5 obrazka o lecie (wybraną techniką).

  • Ozdabianie powstałych ramek kulkami z kolorowej bibuły lub kawałkami kolorowego papieru.

  • Wykonanie prac przez dzieci.

III. Nauka wierszyka z opowiadania fragmentami, metodą ze słuchu.

 

Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

będziemy wspominać kochane przedszkole!

 

Temat dnia: Dlaczego czereśnie pękają?

16.06.2020r.

 

I. Aktywności poranne.

Interaktywna gimnastyka buzi i języka

https://wordwall.net/el/resource/1157137/%C4%87wiczenia-usprawniaj%C4%85ce-mi%C4%99%C5%9Bnie-buzi-i-j%C4%99zyka

źródło: https://wordwall.net

Ćwiczenia poranne.

Pomoce: bębenek/ plastikowa miska, wypisane na kartkach cyfry 1-10.

  • Zabawa orientacyjno- porządkowa „Samochody.

Dziecko biega w różnych kierunkach, naśladując rękami poruszanie kierownicą. Wydaje odgłosy poruszającego się samochodu: brrr, brrr lub brum brum. Na sygnał- uderzenie w bębenek/miskę- zatrzymuje się i trąbi: pi, pi tyle razy, ile wskazuje cyfra wskazana przez Rodzica.

  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Trawa i chmury”.

Na hasło: Trawa, dziecko przykuca; na hasło: Chmury, staje na palcach, wyciąga ręce w górę i porusza nimi w prawo i w lewo – naśladuje chmury płynące po niebie.

  • Ćwiczenie tułowia – skręty – „Śledzimy lot samolotu”.

Dziecko siada w siadzie skrzyżnym . Jedną rękę ma na kolanach, a z drugiej tworzy daszek nad oczami. Wykonuje skręt tułowia i głowy uniesionej do góry w jedną, a następnie w drugą stronę – obserwuje lot samolotu.

  • Ćwiczenie równowagi „Rysujemy koła”.

Dziecko, w staniu na jednej nodze, rysuje stopą w powietrzu małe koła i duże koła. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą.

Zadania w Kartach Pracy, cz.4 s.78

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Źródło: www.mac.pl

Dziecko gra z Rodzicem w grę planszową.

Utrwalanie piosenki pt. „Kończymy już przedszkole”

https://www.youtube.com/watch?v=qmvipCo922w

Źródło: Mag112122, youtube

II.Zabawa badawcza „Dlaczego czereśnie pękają?”.

Pomoce: czereśnie – całe i popękane, rabarbar, woreczek foliowy, miska z wodą

  • Wyjaśnienie, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.

  • Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.

  • Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą. Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Rodzic wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.

  • Degustowanie czereśni – całych i popękanych.

Rytmiczne zabawy ruchowe.

Źródło: Muzykalna Sowa, youtube

III. Aktywności popołudniowe.

Czytanie tekstu o wakacjach i wakacyjnych rad Olka i Ady.

Książka, s. 94−95.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=96

Źródło: Wydawnictwo Mac

Zabawa rozluźniająca mięśnie wokół oczu i na czole „Duże oczy”.

Rodzic opowiada, dziecko słucha i wykonuje polecenia.

Za chwilę będziesz mógł zrobić duże, bardzo duże oczy. Unieś przy tym brwi do góry tak mocno, jak tylko możesz. Wyobraź sobie, że masz jeszcze dodatkowe, trzecie oko pośrodku czoła. I właśnie to oko otwórz tak szeroko, jak tylko potrafisz… A potem możesz poruszać swoimi szeroko otwartymi oczami we wszystkie strony: w dół, do góry, w prawą stronę, w lewą stronę. Być może zauważysz swoimi trzema szeroko otwartymi oczami coś, czego do tej pory nie widziałeś. Za chwilę zacznę powoli odliczać do sześciu. Kiedy dojdę do szóstki, zamknij na moment oczy i nadaj im w myślach taki rozmiar, jaki chciałbyś mieć. Trzecie oko będziesz mógł sobie później wyobrazić za każdym razem, kiedy będziesz chciał zobaczyć coś w swojej wyobraźni. Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć.

Zabawa interaktywna „Bystre oczko”.

https://view.genial.ly/5ed3b807785906120efede3d/interactive-content-bystre-oczko

Źródło: ana.scienska, view.genial.ly

 

Temat dnia:  Na zawsze zapamiętasz.

17.06.2020r.

I.  Ćwiczenia poranne.

 

 

      źródło: www.youtube.com

 

 

      Zadania w kartach pracy.

Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego o wakacjach. Kończenie kolorowania kredek

według wzoru ( rytmu) z poprzedniej karty.

Karta pracy, cz. 4, s. 75.

lub

     https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=76

     źródło: www.mac.pl/flipbooki

 

 

         Zabawa Wakacje.

        pomoce: kartka, kredki

Rysowanie w prawym górnym rogu kartki słoneczka, z jednoczesnym wypowiadaniem zdania: Wakacje muszą być słoneczne. Rysowanie w lewym dolnym rogu kartki kwiatka i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być pachnące. Rysowanie w lewym górnym rogu kartki lodów i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być słodkie. Rysowanie w ostatnim, pustym rogu kartki skrzyni i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być tajemnicze.

Określanie, który to róg. Rysowanie na środku kartki siebie na wakacjach.

 

II.  Zabawy przy piosence pt. „Kończymy już przedszkole”.

 

              Rytmiczne poruszanie się przy muzyce.

 

 

            źródło:  www.youtube.com

Zadania w Kartach pracy.

Rysowanie tego, co podobało się w przedszkolu. Wskazywanie obrazków zgodnie z kolejnością pór roku .

Karta pracy cz.4 s.76

lub

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=78

    źródło:www.mac.pl/flipbooki

 

Ćwiczenia interaktywne.

https://wordwall.net/pl/resource/2950420/wakacje

https://wordwall.net/pl/resource/2728955/przyroda/lato

źródło: www.wordwall

 

III.   Zumba.

 

 

         źródło: www.youtube.com

 

       Zadania w kartach pracy.

 

Czytanie tekstu z Rodzicem lub samodzielnie. Rozmowa na temat tego, co dzieci poznały

w  przedszkolu. Rysowanie słoneczek po śladach. Kolorowanie rysunków.

Karta pracy, cz. 4, s. 77.

lub

   https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=79

    źródło: www.mac.pl/flipbooki

 

Ćwiczenia w czytaniu.

Dziecko czyta samodzielnie lub z pomocą Rodzica.

Karta pracy  Litery i liczby, cz. 2, s. 80.

lub

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=82

źródło: www.mac.pl/flipbooki

 

 

Temat dnia : Liczymy patyczki

Data: 18.06.2020 r,

 

I.

Powtórz słowa piosenki, którą odśpiewamy na zakończenie przedszkola.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qmvipCo922w

źródło: https://www.youtube.com

1.      Kończymy już przedszkole, do szkoły czas,zeszyty i tornistry wołają nas,A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.Ref. Tak bardzo nam tu dobrze,że nie chcemy wcale jeszcze iść.2. Wakacje szybko miną, a potem już,

zadzwoni pierwszy dzwonek, lekcje tuż-tuż

A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.Ref. Tak bardzo nam tu dobrze,

że nie chcemy wcale jeszcze iść.3. Lecz co tu robić, w życiu zawsze tak jest,

że upływają lata, starszym się jest.

A my nie chcemy, nie chcemy starsi być.Ref. Tak bardzo nam tu dobrze,

że nie chcemy wcale jeszcze iść

 

Wykonaj zadanie w Kartach Pracy.

Karta pracy, cz. 4, s. 73.

Kończenie rysowania szlaczków. Dzielenie nazw obrazków na sylaby (lub na głoski).

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=75

II.

1. Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków.

Patyczki w różnych kolorach (jeśli nie ma w domu mogą być zapałki oznaczone jakimś kolorem za pomocą pisaka)

•        Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych.

Dziecko układa z patyczków trójkąt, prostokąt, kwadrat. Określa, ile patyczków potrzebowało do ułożenia kształtu każdej

figury.

•        Układanie patyczków według kolorów.

Dziecko liczy patyczki w każdym kolorze. Podają całkowitą liczbę patyczków, mówiąc np., 3 patyczki czerwone dodać 4 patyczki zielone i dodać 3 patyczki żółte to razem 10 patyczków.

Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków. Np. 3 + 4 + 3 = 10

Odkładanie patyczków np. żółtych

Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc: 10 odjąć 3 to siedem.

 Układa działanie jeśli ma wycięte kartoniki z liczbami lub zapisuje w zeszycie

                        10 –3 = 7

Odkładanie patyczków np. czerwonych

Dziecko liczy pozostałe patyczki, mówiąc:

7 odjąć 3 to cztery.

Układają działanie:

7 – 3 = 4

Wykonaj zadanie w Kartach Pracy.

Karta pracy, cz. 4, s. 74.

Oglądanie obrazków. Opowiadanie, co się na nich dzieje. Zastanawianie się i mówienie, co Ada robiła kiedyś, co robi teraz, a co będzie robić w przyszłości. Wymienianie kolorów kredek.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=76

Sprawdzimy teraz czy pamiętasz nazwy miesięcy.

Utrwalanie nazw miesięcy na podstawie fragmentu wiersza Krystyny Datkun-Czerniak pt. Rok.

Podczas recytacji wiersza rodzic nazywa miesiące, wypowiadając nazwy bezgłośnie, poruszając samymi ustami. Dziecko podaje głośno nazwy miesięcy w odpowiedniej formie. Podczas ponownego słuchania wiersza klaszcze, kiedy usłyszy nazwę miesiąca.

W styczniu Nowy Rok przychodzi, często mrozem grozi.

W lutym czyni tak samo.

W marcu bywa jak w garncu (…).

Kwiecień z majem w zieleni skąpane (…).

 Czerwiec obiecuje radości wiele, bo – moi przyjaciele – lipiec i sierpień to wakacji czas (…).

Wrzesień i październik zmieniają kolory ziemi (…).

 W listopadzie smutek na drzewach się kładzie.

 A w grudniu zmęczony pracą Stary Rok żegna się i… zaprasza Nowy Rok. (…)

 

Ćwiczenia interaktywne:

 

Spostrzegawczość:

https://view.genial.ly/5ed6040a5d5bf80d8a79dcae

źródło: https://view.genial.ly

Ćwicz pamięć:

https://view.genial.ly/5ed4259ddbd44e121591292f

źródło: https://view.genial.ly

 

 

Temat dnia: Czas pożegnania.

19.06.2020r.

 

I. Ćwiczenia poranne.

https://youtu.be/W8c6k4FGgHM

źródło: www.youtube.com

Gimnastyka przy muzyce.

https://youtu.be/9iOLdoHhLpc

https://youtu.be/-1PuS_MkOZU

źródło: www.youtube.com

II.

1. Recytowanie wiersza Agaty Widzowskiej pt. Pożegnanie przedszkola.

– Lato się śmieje, czas na wakacje!

Pa, pa, zabawki! Żegnaj, przedszkole!

Zawsze będziemy o was pamiętać,

stawiając krzywe literki w szkole.

Starszak potrafi:

budować wieże,

rozpoznać w książkach najdziksze zwierzę,

układać puzzle,

kroić warzywa,

wie, że się pokłuć można w pokrzywach.

Zna pory roku,

kierunki świata,

wie, że na miotle nie da się latać,

sam się ubiera,

buty sznuruje,

mówi: „przepraszam, proszę, dziękuję”.

Umie zadzwonić

na pogotowie,

wie, że się nie da chodzić na głowie,

zasady ruchu

zna doskonale

i po ulicy nie biega wcale.

Lubi teatrzyk,

śpiewa piosenki,

wie, czym się różni słoń od sarenki,

pieluch nie nosi

ani śliniaka.

To są zalety dziecka starszaka.

– Kwiatek dla pani. Cmok dla maluchów.

Trochę nam smutno… Pa, pa, przedszkole!

Lecz czy będziemy mogli tu wrócić,

gdy nam się znudzi w tej nowej szkole…?

2. Śpiewanie piosenki pt. Kończymy już przedszkole (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).

I. Kończymy już przedszkole, do szkoły czas,

zeszyty i tornistry wołają nas.

A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.

Ref.: Tak bardzo nam tu dobrze,

że nie chcemy wcale jeszcze iść. (2x)

II. Wakacje szybko miną, a potem już

zadzwoni pierwszy dzwonek, lekcje tuż-tuż.

A my nie chcemy, nie chcemy jeszcze iść.

Ref.: Tak bardzo…

III. Lecz co tu robić, w życiu zawsze tak jest,

że upływają lata, starszym się jest.

A my nie chcemy, nie chcemy starsi być.

Ref.: Tak bardzo…

III. Bajka relaksacyjna.

https://youtu.be/p9h8SChtrjI

źródło: www.youtube.com

Zabawy ruchowe.

Przygotuj poduszkę i zakręć kołem.

https://wordwall.net/pl/resource/1493968/poduszkowa-gimnastyka

Źródło: Teczowa, wordwall.net

Ćwiczenia w czytaniu.

Dopasuj obrazek do przeczytanego słowa.

https://wordwall.net/pl/resource/2755874/nauka-czytania

Źródło: Betinka1975, wordwall.net