Kształcenie zdalne – Słoneczniki

Zgodnie z realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz  planem miesięcznym grupy “Słoneczniki” poniżej wstawiam propozycje zabaw dla dzieci dostosowane do ich rozwoju oraz możliwości psychofizycznych.

Poniedziałek 20.04.2020

Temat: Segregujemy śmieci

  1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Śmieci.

O porządek trzeba dbać,

wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca… (śmieci)

  1. Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Smok Segregiusz

Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uwa­żali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rę­kawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś ko­lejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.

– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać…O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?

– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce.

Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.

– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.

– Spróbujmy – zgodził się smok.

– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.

– Rycerski? – zainteresował się tato.

– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczy­łem… ze śmieciami.

– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.

– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przed­szkolnej grupy Tygrysków.

– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.

– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przed­szkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.

– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura.

Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.

– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
  • Co lubił robić smok Segregiusz?
  • Co smuciło smoka?
  • Jaki sen miał Olek?
  • Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
  • W jaki sposób możemy chronić przyrodę

  1. Zabawy oddechowe

*Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem wody.

Potrzebujemy: słomkę, miseczkę z wodą.

Dziecko siada przy stolik,  otrzymuje swoją miseczkę z wodą i słomkę. Dziecko próbuje zrobić fale na wodzie (dmuchają delikatnie na powierzchnię wody) lub puszczają bąbelki (zanurzają słomki i dmuchają w nie).

*Lekki wiatr

Dziecko w jednej ręce trzyma kawałek gazety, następnie kieruje strumień oddechu na gazetę obserwując jak wprawia ją w ruch.

  1. Praca plastyczna

Wycinamy sylwety koszy koloru niebieskiego(PAPIER), żółtego(PLASTIK), zielonego(SZKŁO)

Następnie przyklejamy sylwety kosza do kartki. Szykujemy papierek, coś plastikowego i coś szklanego. Prosimy dziecko  by posegregowało śmieci do odpowiednich koszy niebieskiego(PAPIER), żółtego(PLASTIK), zielonego(SZKŁO).

Jeśli posiadamy w domu klej magic/kropelkę bądź klej na ciepło możemy z dzieckiem przykleić śmieci do koszy. Magic wymaga dłuższego wyschnięcia i przytrzymania.

Jeśli nie posiadamy w domu kolorowych kartek możemy narysować śmietnik i pokolorować na odpowiednie kolory.

 

5.Zabawa ruchowa do piosenki „Nasza Planeta”

Dzieci poruszają się w rytm muzyki, chodzą po mieszkaniu udając , że sprzątają i zbierają śmieci   wrzucając je do worka

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

21.04.2020 Wtorek

  1. Zabawy ruchowe z gazetą do piosenki „Na starych gazetach pięknie gramy”

https://www.youtube.com/watch?v=FHp0B-YcpNQ

  1. Rzut do celu gazetą

Z gazety dziecko formuje papierowe kulki następnie wyznaczamy dziecku miejsce na którym ma stanąć, stawiamy pojemnik( może być miska, kosz) i rzucamy nasze kulki do celu.

  1. Praca plastyczna „Gazetowe drzewo”

Z gazety formujemy gałązki i pień drzewa. Następnie dziecko przykleja na kartkę, szykujemy zieloną farbę, dziecko  ma za zadanie dorysować zielone listki. Zamiast pędzelka możemy używać palca bądź patyczka kosmetycznego

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego „Akcja Segregacja”

https://www.youtube.com/watch?v=czN_dlTdPZ0

22.04.2020 Środa

  1. Figura geometryczna koło. Układanie modeli koła z szalika, pisanie po mące, układanie koła z foli aluminiowej, plasteliny. Układanie koła według własnego pomysłu

Pokazujemy dziecku obrazek  słońca. Pytamy jaki ma kształt

https://pl.dreamstime.com/obraz-stock-s%C5%82o%C5%84ce-rysunek-image26101691

Pokazujemy dziecku obrazek przedstawiający koło

https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-ko%C5%82o-obw%C3%B3d-okr%C4%85g_657.html

Prosimy dziecko by ułożyło koło  np. z szalika czy plasteliny bądź według własnego pomysłu

  1. Praca plastyczna „Wesoła Rybka, Smutna Rybka”

Wycinamy dwa kawałki folii aluminiowej prosimy by dziecko na  obu foliach palcem namalowało morze na niebiesko. Jedne namalowane morze zostaje czyste , drugie morze dziecko paluszkiem brudzi różnymi kolorami farb. Na papierze rysujemy dwie sylwety rybek jedna wesoła, druga smutna. Prosimy by dziecko dopasowało wesoło rybkę do czystego morza, smutną do zanieczyszczonego. Zachęcamy do rozmowy dlaczego rybka w brudnym morzu jest smutna, a w czystym wesoła.

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne do muzyki

https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

  1. Zabawy paluszkowe

Co ja tu mam  

Tu paluszek, tu paluszek

Kolorowy mam fartuszek

To jest rączka, a to druga

Tu jest nosek

Tu ząbeczki

A tu buzia na ploteczki

To jest rączka, a to druga

Popatrz – oczko do mnie mruga! 

 

Rzeczka

Płynie, wije się rzeczka (rysujemy na plecach maluszka linię)
Jak błyszcząca wstążeczka (
delikatnie drapiemy je po plecach)
Tu się srebrzy, tam ginie
(wsuwamy palce za kołnierzyk)
A tam znowu wypłynie (
przenosimy dłoń pod paszkę i szybko wyjmujemy).

Kotek
Umył kotek łapki (pocieramy dłonią o dłoń)
Umył kotek nosek
(głaszczemy nos)
Więc mu na śniadanie
Miskę mleka niosę
(ręce składamy w łódeczkę)
Myję Julcia rączki
(pocieramy dłońmi)
Buzia – aż się świeci
(głaszczemy policzki)
Czysty chce być kotek
Cóż dopiero dzieci
(rozkładamy ręce)

Źródło : http://dziecieceinspiracje.pl/2015/06/zabawy-paluszkowe.html

 

24.04.2020 Czwartek

  1. Gimnastyka Poranna

Zrób:

5 przysiadów

5 skłonów

3 podskoki

4 pajacyki

Maszeruj w miejscu przez minutę

  1. Zabawy z piłką usprawniające orientacje w schemacie własnego ciała

Połóż piłkę przed siebie

Połóż piłkę za siebie

Unieś piłkę nad głowę

Połóż piłkę przy swojej prawej nodze

Połóż piłkę przy swojej lewej nodze

  1. Karta Pracy „ Figury Geometryczne”
  2. Oglądanie zdjęć Ziemi, Śmietnika, Lasu. Dzielenie tych słów na sylaby

https://pl.wikipedia.org/wiki/Ziemia#/media/Plik:The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg

ZIE-MIA

https://pl.wikipedia.org/wiki/Las#/media/Plik:Beechforest062005.jpg

LAS

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kube%C5%82_na_%C5%9Bmieci#/media/Plik:Gnome-fs-trash-full.svg

ŚMIE – TNIK

  1. Zabawa ruchowa do piosenki „Rączki robią Klap- Klap”

https://www.youtube.com/watch?v=qhvS9qq8_g8

Zajęcia opracowane przez Panią Martę Wegner

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę

Temat dnia: W ogrodzie

 

Zabawy ruchowe z Pipi i Myszką Minnie

Dziecko wykonuje ćwiczenia ruchowe zaprezentowane w filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

Źródło: youtube, Kuchnia jak z bajki

 

Poznajemy narzędzie ogrodnicze

Rodzic prezentuje obrazki wybranych narzędzi ogrodowych (Załącznik nr 1).

Dziecko z pomocą rodzica nazywa narzędzia, następnie stara się odpowiedzieć na pytanie: „Jakie prace ogrodowe można wykonać przy pomocy prezentowanych narzędzi?

 

Źródło: https://www.castorama.pl/lopata-ostra-verve-mini-id-1052403.html

https://donito.pl/pl/p/Grabie-metalowe-utwardzone-150×47-cm/691

https://allegro.pl/oferta/konewka-5l-plastikowa-podlewaczka-7154620476

https://www.obi.pl/sprzet-budowlany-i-maszyny-budowlane/taczka-budowlana-spawana/p/5453683

https://www.leroymerlin.pl/maszyny-ogrodnicze/kosiarki-traktorki/kosiarki-elektryczne/kosiarka-elektryczna-kc1536-1500-w-harder,p464846,l74.html

 

Prace w ogrodzie

Dziecko wraz z rodzicem ruchami ilustruje opowieść:

Wiosną świeci słonko, pada deszczyk, robi się coraz cieplej. W ogrodzie czeka nas mnóstwo pracy! Najpierw bierzemy grabie- musimy zgrabić stare liście, gałązki. Grabimy……Teraz idziemy po taczkę i jedziemy z nią  tam, gdzie zgrabiliśmy liście. Wkładamy liście do taczki. Teraz je wywozimy na kompostownik, czyli w miejsce, gdzie wyrzucamy odpady roślinne. Dalej trzeba skopać ziemię, w tym celu bierzemy łopatę, zaraz, gdzie ona jest…. Musimy jej poszukać….. ooooo, tu jest! Łopatą kopiemy, o tak…………. Dzięki temu ziemia jest spulchniona. Teraz ziemię trzeba wyrównać, dokładnie grabiąc. Jeszcze należy zrobić małe rowki, w których posiejemy nasionka. Bierzemy więc patyk i robimy rowki. Kolej na nasionka. Bierzemy pudełko z nasionkami i siejemy, siejemy, siejemy. Idealnie! Lekko zasypujemy nasionka ziemią.  Jeszcze trzeba je podlać. Chwytamy konewkę i podlewamy zasiane nasionka. Gotowe!

 

Rabata z tulipanami

Dziecko liczy tulipanki w poszczególnych rzędach:

 

 

 

 

Źródło: https://www.bohemiagifts.cz/pl/darky-dekorace/dekorace/drevene-tulipany/dreveny-tulipan-34cm-oranzovo-cerveny.html

https://pixers.pl/naklejki/rozowy-tulipan-59355271

https://pl.dreamstime.com/jeden-%C3%A5%C2%BC%C3%A3%C2%B3%C3%A5%E2%80%9Aty-tulipan-na-bia%C3%A5%E2%80%9Aym-tle-z-zielonymi-li%C3%A5%E2%80%BA%C3%A4%E2%80%A1mi-kwiat-w-centrum-fotografia-image141412923

24.04.2020 Piątek

 

  1. Zabawa relaksacyjna – „Masaż butelką”

Rodzic siada za dzieckiem masując mu plecy małą plastikową butelką.

Następnie można zamienić się rolami.

Podczas masażu  możemy wykonać koliste ruchy rysując ziemie

Palcami możemy  delikatnie iść po plecach naśladując zbieranie śmieci

Relaksacji może towarzyszyć słuchanie muzyki natury w tle. Poniżej  wstawiam link

https://www.youtube.com/watch?v=bMptxI6ZeXY

 

 

  1. Zielony koktajl – wspólne przyrządzenie koktajlu z rodzicem

Drodzy Rodzice, Drogie Dzieci jeśli macie ochotę przyrządzić wspólnie koktajl podaje przepis:

Potrzebujemy

3-4 sztuki kiwi,

garść zielonej sałaty (Rukola, roszponka, bądź  mix sałat),

2 łyżki soku z cytryny,

Woda mineralna według uznania

Blendujemy kiwi i sałatę, następnie dodajemy sok z cytryny i wodę według uznania aby uzyskać odpowiednią konsystencje.

Smacznego !

  1. Segregacja zabawek

Kochane dzieci co słychać u waszych zabawek? Czy na pewno jest panuje w nich porządek?  Wykorzystajcie czas spędzony w domu na porządki, które okażą się świetną zabawą. Posegregujcie klocki do odpowiednich pojemników, niech nie da się w nich spotkać małej lalki barbie czy ukochanego hot wheelsa. Podczas tej pożytecznej zabawy być może znajdziecie zapomnianą zabawkę, która sprawi wam wiele radości. Powodzenia

 

Drodzy Rodzice jeśli macie Państwo wątpliwości, pytania zachęca do kontaktu ze mną poprzez Facebook, Messenger czy telefon.

Pozdrawiam,

 

Beta Lewandowska