Kształcenie zdalne w grupie Tulipany

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności z dostosowaniem do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.

 

01.06.2020

Na naszym podwórku

Plan mojego podwórka

I Słuchanie piosenki „To jest nasz dzień”

źródło: www.youtube.com

Ćwiczenia poranne

źródło: www.youtube.com

Eksperyment
Niepękające bańki mydlane

źródło: https://www.youtube.com

II Praca plastyczna „ Mój wymarzony Dzień Dziecka”
Rysowanie kredkami lub malowanie farbami

Gimnastyka
(Metoda Rudolfa Labana)
Pomoce: spięte paski bibuły, bądź chustka. Ćwiczenia wykonujemy boso.
Muzyka

źródło: Wiosenny marsz- podkład muzyczny, ozzeria1, youtube

– Zgodnie z muzyką – dzieci maszerują po obwodzie koła na palcach, gdy
nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, gdy nagranie muzyki jest ciche.

– Tańczące bibułki – przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci swobodnie tańczą i
poruszają paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce.
Podczas przerwy w grze przykucają i układają dowolne kształty na podłodze.

– Po kole – dzieci na podłodze układają koła z bibułki i skaczą dookoła nich obunóż,
w jedną i w drugą stronę.

– Powitania bibułką – dzieci dotykają bibułką różnych części ciała wymienianych
przez Rodzica.

– Sprytne palce – dzieci chwytają palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze.

III  Zabawy podwórkowe dla dzieci

Propozycje zabaw podwórkowych dla dzieci.

15 zabaw z naszego dzieciństwa. Baw się z dzieckiem jak w czasach PRL!


źródło: https://ronja.pl
Ćwiczenia

Dodawanie i odejmowanie – załącznik nr 1,2

źródło: www.superkid.pl

Rysowanie

Jak narysować dziewczynkę

źródło: www.youtube.com

Dziecko gra w koszykówkę

źródło: www.youtube.com

 

02.06.2020

Na naszym podwórku

Na placu zabaw

I Ćwiczenia poranne

Zabawa z Rodzicem lub rodzeństwem.

źródło: Basik889

Wyszukiwanie rymów- załącznik nr 1
Znajdź pary rymujących się słów i połącz je linią
źródło: www.superkid.pl

II Słuchanie opowiadania czytanego przez Rodzica.

Był sobie ogród, o który nikt nigdy nie dbał. Zapuszczony, dziki ogród pełen niebezpiecznych zasadzek, a w nim górki, dołki, wysypiska gruzu, kamieni i śmieci. Tu i ówdzie rosły drzewa, które aż prosiły się o dobrego ogrodnika. Gałęzie uschnięte, połamane, sterczały niebezpiecznie na wszystkie strony i zaczepiały przechodniów, strasząc podrapaniem. Wszędzie bujnie rozpleniły się różne krzaki, a najgęściej – te kolczaste. Dzikie jeżyny, dzika róża, akacje, tarnina. Był to pełen chrustu raj dla drapichrustów! Aż pewnego dnia pojawił się wysoki płot, który szczelnie ogrodził dziki ogród. Zza płotu dochodziły odgłosy pracy potężnych maszyn budowlanych. Trwało to aż do maja, gdy wysoki płot rozebrano, zastępując go niskim, kolorowym płotkiem ogrodowym. Na słupie przy furtce zamykanej na skobelek wisiała tabliczka z napisem: UWAGA! PRACE BUDOWLANE. WSTĘP WZBRONIONY! A nad furtką napis:
PLAC ZABAW z dopiskiem:
ZAPRASZAMY OD 1 CZERWCA.
Przez te kilka miesięcy plac zmienił się nie do poznania. Wyparowały sterty gruzu, kamieni i wysypiska śmieci. Zniknęły górki i dołki, przystrzyżono kolczaste krzaki. Drzewa, starannie okrzesane, nie straszyły już połamanymi gałęziami i suchymi konarami. Korony drzew, do niedawna rozczochrane i postrzępione, otrzymały nową fryzurę. Jakby wyszły prosto z salonu fryzjerskiego. Z wdzięczności za zainteresowanie i opiekę, drzewa okryły się zielonymi liśćmi i pachnącymi kwiatami. Bujnie rozkwitły białe i liliowe bzy. Wokół kolczastych akacji roiło się od pszczół. Zbierały aromatyczny nektar na miód akacjowy.
W ostatnich dniach maja trwały prace porządkowe. Spychacz równał teren. Koparka wielką łyżką drążyła dół na piaskownicę. Jedna wywrotka przywiozła i wysypała piasek do piaskownicy. Inna rozsypywała żwir na alejkach, po których jeździł walec. Gdy plac był już wyrównany, piaskownica napełniona piaskiem, a żwir na alejkach ubity, przyjechały ciężarówki z zabawkami ogrodowymi. Panowie w kombinezonach wyładowali z ciężarówek mnóstwo kolorowych części. Postawili części na placu, wzięli w ręce duże klucze i wielkimi śrubami poskręcali części w całość. Na oczach dzieci stawały na placu drabinki, domki ogrodowe, zjeżdżalnie, huśtawki, karuzele i ławeczki. Gdy panowie skończyli montaż zabawek, osadzili je głęboko w ziemi, żeby się nie poprzewracały. A potem ze słupa przy furtce zdjęli napis: PRACE BUDOWLANE i przykręcili tablicę z napisem: REGULAMIN KORZYSTANIA Z PLACU ZABAW.
Pierwszego czerwca była piękna, słoneczna pogoda. Prawie jak w lecie. Powietrze przesycał aromat kwiatów akacji. A gdy kwitną akacje, niedługo wakacje! Z placyku zabaw zniknęły maszyny budowlane i ciężarówki. Odjechali też panowie w kombinezonach. W słońcu błyszczały nowiutkie zabawki ogrodowe. Zjeżdżalnie zachęcały do zjazdów. Drabinki kusiły do wspinaczki. Huśtawki, czekając na dzieci, same lekko kołysały się na wietrze. Karuzele nie mogły się doczekać, kiedy ktoś zacznie je obracać. Piaskownice zapraszały do budowy zamków z piasku i stawiania babek. A dzieci stały onieśmielone przed furtką i podziwiały wspaniały widok.
◦ Jak myślisz, można wejść? – zapytał Michał.
◦ Wszystko gotowe, to chyba można! – odpowiedział Rysiek.
Dzieci ostrożnie poruszyły furtką, odciągnęły skobelek – plac zabaw był otwarty! I zaczęła się zabawa! W miarę jak słońce wędrowało w górę, przybywało dzieci. Ustawiały się kolejki do zjeżdżalni, huśtawek i karuzeli. W piaskownicach zrobiło się tłoczno, na szczęście miejsca i piasku starczyło dla wszystkich chętnych. Starsze dzieci pilnowały porządku. Jeden z chłopców rozpędził się i chciał wjechać przez furtkę na rowerze. – Ej, ty, zatrzymaj się! – zawołał Michał. – Na rowerach nie wolno! – A kto mi zabroni? – opierał się chłopiec. – Ja, bo znam regulamin! Zobacz – na tablicy obrazek – przekreślony rower! To znaczy, że na placu zabaw nie wolno jeździć na rowerze! A dlaczego? Dlatego, bo nie wolno, bo łatwo kogoś potrącić! – tłumaczył Michał. – Jeśli chcesz jeździć, to nie tutaj, a jeśli chcesz się bawić na placu, to postaw rower przy ogrodzeniu.
Dziewczynka prowadziła pieska na smyczy. Gdy otwierała furtkę, Zosia zagrodziła jej drogę.
◦ Z pieskiem nie wejdziesz! – Ale on jest grzeczny! – upierała się dziewczynka. – Może i grzeczny, ale są dzieci, które boją się psów. A poza tym – może nabrudzić. – No to posprzątam! – Z pieskiem nie wolno, widzisz ten obrazek? Zosia pokazała rysunek przekreślonego psa. – Piesek poczeka za furtką!
Dwaj chłopcy kopali piłkę. – Hola, hola! – zawołała Zosia. – Chcecie grać w takim tłumie? Nie ma mowy! Grajcie tam, gdzie jest pusto, najlepiej na boisku! Na plac zabaw wjeżdżał chłopiec na wózku inwalidzkim, z nogą w gipsie. – Uwaga, uwaga, bo jedzie łamaga! – krzyknął jeden z piłkarzy, wspinając się na drzewo. – Słuchaj no – krzyknęła Zosia – uważaj, co mówisz! Tak, tak, nie śmiej się, dziadku, z cudzego wypadku! Tobie też może się coś przytrafić! W tym momencie gałąź drzewa złamała się i chłopiec spadł ziemię. – Au, boli! – jęczał, rozcierając bolący pośladek. – Twoje szczęście, że nic sobie nie uszkodziłeś! Ale złamałeś gałąź i złamałeś zakaz! Zosia pokazała rysunek na tablicy. – Nie wolno niszczyć roślin! A teraz nie płacz, nic się nie stało! Lepiej pomóż osobie niepełnosprawnej, która nie miała takiego szczęścia! Chłopiec dołączył do grupy dzieci pchającej wózek inwalidzki. Razem podtoczyli wózek pod huśtawkę. – Inwalida huśta się bez kolejki! – zawołali. – Nie jestem inwalidą. Za miesiąc zdejmą mi gips! – To za miesiąc nie będziesz inwalidą. Ale teraz jesteś! Pomogli chłopcu z nogą w gipsie wsiąść na huśtawkę i huśtali go delikatnie, by przypadkiem nie spadł i nie złamał sobie czegoś jeszcze. A potem posadzili go na karuzeli i kręcili, ale nie za szybko, tak, by nie zakręciło mu się w głowie.
Tymczasem na zjeżdżalni zrobił się okropny bałagan. Dzieci nawzajem się popędzały, zjeżdżały jedno za drugim, popychały się albo próbowały wchodzić pod górę tam, gdzie inne jechały w dół. – Tak nie wolno! Wchodzi się po drabince, a zjeżdżalnią tylko się zjeżdża! – zawołał Adaś, gdy jedno z dzieci uparło się wchodzić po pochylni. Razem z Zosią szybko zaprowadzili porządek na placu zabaw.
A w piaskownicy nikt się z nikim nie kłócił, nikt nikogo nie popychał. Cicho pracowały małe koparki, wywrotki, ciężarówki, spychacze i walce. – Co robicie? – spytała Zosia. – Budujemy nowy plac zabaw dla naszych zabawek! – odpowiedziały dzieci.

Rozmowa na temat opowiadania.
− Co się stało z zaniedbanym ogrodem?
− Jak wyglądał plac po przeróbce?
− Czego nie wolno było na placu? Gdzie to było zapisane? W jaki sposób?
− Kto pilnował porządku?

Jak może wyglądać Regulamin Placu Zabaw
Jak należy się zachować na placu, co wolno, a czego nie.

załącznik nr 2

Zadanie plastyczne

Zaprojektowanie własnych znaków, rysowanie na kartce dużych kół (najlepiej jeśli dziecko odrysuje od jakiegoś przedmiotu). Po skończonej pracy dziecko opowiada, co oznacza dany znak.

III Przeliczanie wyrazów w zdaniach

Rodzic czyta zdanie, dziecko przelicza wyrazy. Następnie dziecko czyta losowe zdanie.

Olek bawi się na placu zabaw.
Ania ma łopatkę i wiaderko.
Marta buduje zamek z piasku.
Wojtek i Kamil bawią się na drabinkach.
Dzieci bawią się w berka.
Tomek zna regulamin placu zabaw.

Ćwiczenia logorytmiczne

Naśladuj ruchy, o których mowa w rymowance:

Zrób do przodu 4 kroki i rozejrzyj się na boki
Klaśnij w ręce razy 5 na klaskanie też masz chęć
Tupnij nogą 1 i 2 bo zabawa nadal trwa
Wkoło obróć się raz-dwa skacz jak piłka: hop-sa-sa
Teraz w lewo jeden krok, przysiad i do góry skok
Ręce w górę i na boki, zrób zajęcze 4 skoki
Zrób do tyłu kroki 3, by koledze otrzeć łzy
Gdy się zmęczysz, poleż sobie, w przód wyciągnij nogi obie.

 

03.04.2020

Na naszym podwórku

Bezpieczne zabawy na podwórku

I Ćwiczenia poranne

źródło: www.youtube.com

Ćwiczenia „Kapturek myśliciela”

Ćwiczenie kinezjologii Dennisona poprawiające koncentrację.

Dziecko chwyta małżowinę uszną kciuki, palcem wskazującym i środkowym, masuje delikatnie dwa, trzy razy do góry, odwraca głowę w lewo, następnie w prawo i wykonuje taki sam masaż.

 

„Witamy swoje palce”

Rodzic mówi rymowankę, a dziecko realizuje jej treść

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak!– wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę

Następnie dziecko przelicza swoje palce. Określenie ile palców razem jest w obu dłoniach.

II Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Nie wolno!”

Nawet małe dziecko dobrze o tym wie, kto to jest znajomy, a kto obcym jest. Ze znajomym można bawić się, rozmawiać, ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!

Nie wolno zaufać, nawet gdy ktoś mówi, że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi. Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków lub iść z nieznajomym na spacer do parku.

 

• Krótka rozmowa na temat wiersza.
− Czy powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi?
−Czy odchodzimy z nieznajomym z podwórka, jeżeli kusi nas, obiecując zabawkę albo pobawienie się z pieskiem?
− Co robimy, gdy spotkamy taką osobę?
− Dlaczego nie powinniśmy odchodzić z nieznajomymi, nie rozmawiać z nimi?

Rodzic, wyjaśnia, że są osoby, które krzywdzą dzieci, sprawiają im ból, a nawet mogą je porwać. Gdy dzieci spotkają taką osobę, powinny o tym powiedzieć rodzicom i nauczycielom.

Zabawa „Słyszę i liczę”

pomoce:

kubek, guziki, kartka, ołówek bądź długopis

Ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie dziecko układa przed sobą tyle samo guzików podpisując je odpowiednią cyfrą. W celu sprawdzenia dziecko wysypuje z kubka liczmany i liczy.

Ćwiczenia interaktywne

Dodawanie i odejmowanie

źródło: wordwall.net.pl

III Zabawa ruchowa

źródło: www.youtube.com

„Matematyczne zagadki”

Rodzic odczytuje zagadkę, dziecko odpowiada

1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?

2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?

3) Którą dłoń podajemy na powitanie?

4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?

5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6

7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?

8) Ile to jest razem 3 i 3 ?

Zaszyfrowane słowa

załącznik nr 1

Połącz zaszyfrowane słowa z właściwymi wyrazami.

źródło: www.superkid.pl

04.06.2020

Na naszym podwórku

Zabawy z piaskiem i gliną….nie tylko w piaskownicy

I Zabawy rytmiczne

źródło: www.youtube.com

II Zabawy z piosenką pt. „To jest nasz dzień”
Rytmiczne poruszanie się przy muzyce

źródło: www.youtube.com

Zabawy z piaskiem i gliną
• Dziecko rysuje palcem, a następnie patyczkiem na piasku litery i cyfry
• Dziecko rysuje oburącz palcami na piasku leniwe ósemki (załącznik nr 1)

Zabawy z piaskiem i magnesami

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/07/zabawy-magnesami-w-piasku/

źródło: mojedziecikreatywnie.pl

• Slime z piasku- zabawa sensoryczna
Pomoce: klej Magic/introligatorski /biały klej szkolny, żel do prania lub płyn do soczewek, łyżka wody, pianka do golenia, suchy piasek

źródło: mojedziecikreatywnie.pl

• Obserwowanie rozpuszczalności piasku i gliny w wodzie.
Dziecko wsypuje piasek do naczynia z wodą i dokładnie miesza całość.
Obserwacja- piasek nie rozpuszcza się w wodzie, opada na dno.

Dziecko wsypuje sproszkowaną glinę do naczynia z wodą i miesza całość.
Obserwacja- glina miesza się z wodą (tworzy zawiesinę), ale po pewnym czasie osiada na dnie.

• Sprawdzanie przepuszczalności wody przez glinę i przez piasek
Dziecko wkłada dwa jednakowe lejki do słoików i umieszcza w nich papierowe filtry. Do jednego lejka wsypuje piasek, a do drugiego- sproszkowaną glinę. Do obu lejków nalewa wodę.
Obserwacja- po pewnym czasie piasek przepuszcza wodę, a glina pęcznieje i nie przepuszcza wody.

• Obserwowanie plastyczności gliny i piasku.
Dziecko umieszcza w dwóch miskach- piasek i glinę. Zalewa je wodą i stara się wyrobić masę plastyczną.
Obserwacja- z piasku nie da się nic ulepić, a z gliny tak.

• Lepienie dowolnych figurek z gliny, a następnie wysuszenie ich.
Obserwacja- mokra glina jest miękka i daje się łatwo formować, a sucha jest twarda i krucha.

Film edukacyjny
Dziecko ogląda krótki film, Rodzic czyta slajdy. Rozmowa na temat zastosowania piasku w budownictwie.

źródło: Transjan Konin, youtube

III  Zabawy z wykorzystaniem piłeczek

źródło: Julita Jamza- Szik, youtube

Film edukacyjny
Dziecko ogląda krótki film i rozmawia na jego temat z Rodzicem.

źródło: Fundacja Uniwersytet Dzieci, youtube

Czytanie metodą sylabową

załącznik nr 2
źródło: „Elementarz- czytamy metodą sylabową”, Alicja Karczmarska-Strzebońska

05.06.2020

Na naszym podwórku

Mój wymarzony plac zabaw

I Ćwiczenia poranne

źródło: www.youtube.com

Ćwiczenia

Odejmowanie w zakresie 10

źródło: www.wordwall

Zagadki – „Co znajduje się na placu zabaw?”

Obraca się dookoła, poruszana co jakiś czas przez kogoś. (karuzela)
Porusza się do przodu i do tyłu – przez osobę albo ruchami nóg. (huśtawka)
Można na niej zjeżdżać z góry na dół. (zjeżdżalnia)

II Praca plastyczna „Mój wymarzony plac zabaw”

Wykonaj pracę dowolną techniką

Gimnastyka

źródło: www.youtube.com

Zumba

źródło: www.youtube.com

III Podziel wyrazy na głoski

kolega, zabawa, karuzela, huśtawka

Zaszyfrowane słowa – załącznik nr 1

źródło: www.superkid.pl

Domowy tor przeszkód

Pokonaj tor przeszkód według instrukcji na załączonym filmiku

źródło: www.youtube.com

Obrazek wyróżniający

źródło: www.freepik.com

Drodzy Rodzice !
Pamiętajcie, że jesteśmy do Państwa dyspozycji. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę możecie się z nami kontaktować poprzez wpisy na grupie, poprzez Messengera, e- maila, oraz telefonicznie. Zachęcamy do kontaktu Ewa Mielcarek i Marta Wegner