Łąka w maju w grupie Fiołki

Data 11.05.2020

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: Mieszkańcy łąki

  1. Ten tydzień będzie bardzo majowy, kwitnący i bzyczący. Na początek zapraszam Cię na wiosenną łąkę. Posłuchaj co można na niej usłyszeć:

https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0

 

  1. Nauczycielka w przedszkolu Olka i Ady również zaprosiła dzieci na wiosenną łąkę. Popatrz na ilustrację (Foto1,2, źródło Mac Edukacja Olek i Ada wśród przyjaciół))i poproś rodzica, żeby przeczytał Ci opowiadanie.

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.

– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.

– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek.

– Może nawet będzie jakieś gniazdko.

– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.

– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.

Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.

– Konik polny! – zauważyła Kasia. – Ale wysoko skacze!

– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.

– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.

– Czerwony.

– I ma czarne kropeczki.

– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.

– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.

– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani.

– Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.

– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.

– Proszę pani, a tu są dziury!

Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.

– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?

– Pająk – powiedziała Zosia.

– A ja myślę, że smok.

Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.

– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.

Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli. Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

  1. Spójrz proszę jeszcze raz na ilustrację i odpowiedz napytania

− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

− Wymienisz zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

− Gdzie mieszkają myszy polne?

  1. To teraz zapraszam Cię do zabawy ruchowej

https://www.youtube.com/watch?v=3OJHt-oEyTk

  1. Mieszkańców łąki jest naprawdę bardzo, bardzo dużo. Popatrz na ilustracje i zobacz jak wyglądają Zdjęcia 3-22 Źródło: Ciocia Kinga plansze edukacyjne
  2. „Kiedy świeci słoneczko, to na łące nad rzeczką świerszcze stroją skrzypeczki do wiosennej poleczki”. Posłuchaj piosenki, jestem pewna, że porwie Cię ona do tańca. Posłuchaj jej uważnie. Zwrotka to muzyka bardzo skoczna, ale refren zaprosi Cię do spokojnego walczyka

 

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

Jak co dzień zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności. Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci, pozwalają na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

ZADANIA DODATKOWE

  • Poproś rodzica żeby pomyślał o jakimś mieszkańcu łąki i opowiedział Ci o nim bez podania nazwy. Ciekawe czy zgadniesz o czym pomyślała mama lub tata
  • A teraz zamieńcie się rolami i ty opowiedz o jakimś mieszkańcu łąki. Pamiętaj nie zdradzaj jego nazwy- to zadanie dla rodzica
  • Zapraszam Cię do zabawy matematycznej. Popatrz na ilustracje 23,24 i policz ile jest myszek, biedronek, pszczółek, komarów i motylków.
  • Potrafisz narysować muszlę ślimaka? Powtarzaj proszę wierszyk i rysuj ją w powietrzu, palcem na stole, palcem na dywanie na plecach rodzica. Na końcu spróbuj narysować ją pisakiem lub kredką na kartce.
  • I na koniec gimnastyka buzi i języka. Pamiętaj – ćwiczenia wykonuj przed lustrem.

–  Bocian i żaba – naśladuj dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwieraj je i zamykaj, a następnie rozciągaj szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.

– Biedronka ma dużo kropek – narysuj czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.

– Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak ty unieś język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowaj za górnymi zębami.

– Pszczoła –naśladuj bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.

– Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak ty  poruszaj naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.

–  Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak ty otwieraj szeroko usta i językiem skacz za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.

Drodzy rodzice pamiętajcie, że jestem do Państwa dyspozycji. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę możecie się ze mną  kontaktować, poprzez wpisy na grupie, poprzez messengera bądź telefonicznie. Zachęcam do takiego kontaktu. Beata Samson

Data 12.05.2020

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: Mała biedroneczka

 

  1. Dzisiejszą bohaterką jest…posłuchaj proszę piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=BeLMx4273_E

  1. Biedroneczka ma na łące wielu przyjaciół. A gdy spotka robaczki to jest naprawdę wesoło. Zapraszam Cię do zabawy paluszkowej. Poproś rodzica żeby przeczytał Ci wierszyk i pokaz co wydarzyło się na łące.

Mała biedroneczka to Twoja prawa rączką. Frunie sobie nad łąką ( pokaż jak) 

 

,,Biedronka mała,

robaczki spotkała:”

(Teraz zaczynamy dotykać kolejnych palców naszej dłoni. Zaczynamy od najmniejszego.)

,,z tym się przywitała,

tego pogłaskała,

temu pomachała,

tego zabrać chciała,

z tym się pożegnała,

… i do nieba poleciała.”

(Wyprostowaną prawą dłonią falującym ruchem odfruwamy w górę.)

Gdybyśmy byli teraz razem w przedszkolu nauczylibyśmy się tego wierszyka na pamięć. Może spróbujesz nauczyć się w domu? Powtarzaj wierszyk z rodzicem kilka razy, pokazuj go na paluszkach i na pewno szybko zapamiętasz całą zabawę.

  1. Wiesz, że bardzo lubię uczyć Cię rysować, ale rysować biedronkę nauczy Cię dziś zupełnie ktoś inny:

https://www.youtube.com/watch?v=bTypDkh-nEc

  1. Potrafisz już narysować biedronkę, zapraszam Cię więc do zabawy matematycznej. Na początek musisz narysować dużą biedronkę. ALE UWAGA, TWOJA BIEDRONKA NIE MOŻE MIEĆ KROPEK – JEST PO PROSTU CAŁA CZERWONA.

O przygotowanie czarnych kropek poproś rodzica – do zabawy potrzebne będzie 7 wyciętych kropek. Gdy już wszystko będzie gotowe ułóż wszystkie kropki na biedronce, poproś rodzica o przeczytanie wiersza, który opowie Ci jak biedronka zgubiła swoje kropeczki.

Jak biedronka zgubiła kropki…Wanda Chotomska

“W poniedziałek bardzo rano

Pierwsza kropka wpadła w siano.

( zabierz biedronce pierwszą kropkę i policz ile zostało)

Drugą kropką wiatr we wtorek

Grał w siatkówkę nad jeziorem.

( zabierz biedronce drugą kropkę i policz ile zostało)

W środę kos dał swoim dzieciom

Do zabawy kropkę trzecią.

( zabierz biedronce trzecią kropkę i policz ile zostało)

W czwartek czwarta z siedmiu kropek

W świat ruszyła autostopem.

( zabierz biedronce czwartą kropkę i policz ile zostało)

Piąta kropka w piątek rano

Wpadła w studnię cembrowaną.

( zabierz biedronce piątą kropkę i policz ile zostało)

Szóstą kotek wziął w sobotę

I nie oddał jej z powrotem.

( zabierz biedronce szóstą  kropkę i policz ile zostało)

A ta siódma przy niedzieli

Spadła w mieście z karuzeli.”

( zabierz biedronce siódmą kropkę i policz ile zostało)

 

Jeżeli spodobała Ci się zabawa, to posłuchaj wierszyka i policz jeszcze raz.

Jak co dzień zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności. Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci

 

ZADANIA DODATKOWE

  • Gdy bawimy się z biedronkami nie może zabraknąć najsłynniejszego wierszyka o biedronce.

https://www.youtube.com/watch?v=g3UGMDi1ejI

  • Te biedronki z łupinek orzecha bardzo lubię. Jeżeli masz orzechy w domu możesz połówkę łupinki pomalować na czerwono, poczekać jak wyschnie i ozdobić ją kropeczkami ( foto nr 26)

Źródło: https://kreatywnieaktywni.pl/article/112-Orzechowe+biedronki

  • Możesz tez zrobić biedronkę z plasteliny( foto nr 27)

Źródło: pracepastyczne.pl

  • Oczywiście biedronki można zrobić z czerwonych nakrętek ( foto nr 28)

Źródło: pracepastyczne.pl

Kochane dzieci życzę Wam miłej zabawy. Drodzy rodzice pamiętajcie, że jestem do Państwa dyspozycji. Beata Samson

Data 13.05.2020

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: Zabawy w języki angielskim

Dziś środa, więc czas na zabawy z językiem angielskim. Poproś rodzica, żeby odszukał zabawy od pani Julki na stronie przedszkola w zakładce „Kształcenie zdalne”

ZADANIA  DODATKOWE

  • Dziś chce pokazać wam, że pajączki tez można polubić 

Pamiętasz, w przedszkolu mieliśmy maskotkę pajączka, która była bardzo milutka. Śpiewaliśmy tez piosenkę o pajączku.

Tyciutki pajączek – pokazywaliśmy dwoma paluszkami naprawdę tyciutkiego pajączka

Na górze rynny był – podnosimy rączkę z pajączkiem naprawdę wysoko

Nagle przyszedł deszcz – paluszkami naśladujemy spadający deszcz i opuszczamy rękę na dół

I w dół pajączka zmył – uderzamy rękoma o podłogę

Wyszło słoneczko, deszcz wysuszyło wnet – pokazujemy świecące słoneczko

Tyciutki pajączek po rynnie znowu wszedł – pokazujemy jak pajączek wchodzi po rynnie

Nie podawaj się, nie poddawaj się – kciuk w górę

To samo śpiewamy pokazując maluśkiego a potem byczo dużego pajączka

 

Zapraszam Cię do zabawy

  • Rysowanie pajączka jest bardzo proste: koło, oczy i 4 nogi z każdej strony Foto 29-32
  • Narysuj tyciego, maluśkiego i byczo dużego pajączka. Obok tyciego pajączka narysuj tycia kropelkę deszczu, obok maluśkiego pajączka narysuj maluśką kropelkę deszczu, a obok byczo dużego pająka narysuj byczo dużą kroplę deszczu.
  • Pajęczyna z porannymi kroplami rosy wygląda naprawdę przepięknie, spójrz proszę na zdjęcia 33-34. Jeżeli masz ochotę nauczę Cię tworzyć taką srebrną pajęczynę. Będziesz potrzebował folię aluminiowa i klej. Pomocny może być rysunek nr 35, ale jeśli nie masz drukarki nie jest on niezbędny – poproś rodzica, żeby narysował Ci pajęczynę. Folię aluminiową musisz zamienić w długie srebrne nici. TO JEST ZADANIE DLA CIEBIE: paski foli ściskaj palcami tak aby zamieniły się w cienką nić. Gdy masz ich już dużo posmaruj klejem pajęczynę i układaj swoje srebrne nici, które możesz dowolnie zginać i modelować. Tutaj może być potrzebna pomoc kogoś dorosłego. Klej musi być posmarowany dosyć grubo. Praca dosyć długo schnie. Foto 36-39
  • Gdy masz już pajęczynę brakuje tylko pająka. Wystarczy kulka z plasteliny i druciki kreatywne. Jeżeli ich nie masz, nogi pająka możesz zrobić z tej samej foli co pajęczynę. Foto 40-41
  • Jeżeli masz w domu wełnę, sznurek i pinezki z wysoką główka możesz stworzyć pajęczynę 3D. wbij pinezki np. w karton i przekładaj wełnę tak, aby powstała piękna pajęczyna. Foto 14
  • Jeżeli wełny masz bardzo dużo możesz w podobny sposób owijać ją wokół trzech lub czterech krzeseł. Powstanie ogromna pajęczyna, miedzy którą może przechodzić ogromny pająk – czyli Ty. Uważaj żebyś nie zerwał pajęczej nici.

I co, polubiliście pajączki?  Mam nadzieje, że bawiliście się świetnie. Drodzy rodzice pamiętajcie, że jestem do Państwa dyspozycji. Beata Samson

Data: 14.05.2020

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: Gimnastyka dla Smyka

Dzisiaj czwartek a więc gimnastyka, do której będziesz potrzebować gąbki. Każde ćwiczenie wykonaj kilka razy Oczywiście samodzielnie przebierz się w wygodny strój i zdejmij skarpetki Jesteś gotowy???

 

  1. Posłuchaj muzyki, maszeruj w jej rytmie i wykonuj zadania. Poproś rodzica, żeby po jednym okrążeniu zrobił pauzę i powiedział Ci jakie jest kolejne zadanie.
  • Trzymaj poduszkę przed sobą i unoś wysoko kolana, tak, żeby dotknąć nimi poduszkę
  • Połóż poduszkę na głowie i maszeruj ostrożnie, tak żeby Ci nie spadła
  • Połóż poduszkę na środku pokoju , maszeruj dookoła niej a w przerwie muzyki:

– podejdź do poduszki skradając się kot

-podejdź do kartki poduszki skacząc jak piłeczka

-podejdź do poduszki tupiąc

-podejdź do poduszki skacząc na jednej nodze

-podejdź do poduszki na czworakach

  1. Połóż poduszkę na podłodze przeskakuj przez nią na dwóch nogach
  2. Teraz okrąż poduszkę skacząc na jednej nodze.
  3. Poduszkę połóż na podłodze. Podnieś prawa nogę i stopą zatocz kilka kółek nad poduszką. To samo zrób lewą nogą
  4. Stań w rozkroku tak żeby poduszka znalazła się między Twoimi stopami zrób trzy skłony dotykając dłońmi poduszkę
  5. A teraz zrób 5 przysiadów – poduszkę trzymaj przed sobą w wyprostowanych rękach
  6. Włóż poduszkę między kolana skacz  w różnych kierunkach, tak by poduszka  nie wypadła
  7. Usiądź w siadzie klęcznym, klęczysz a pupa przyklejona jest do pięt. Połóż poduszkę przed sobą i ukłoń się tak mocno, żebyś dotknął ją czołem. Wyprostuj się i ponownie ukłoń.
  8. Uklęknij i przyklej pośladki do pięt. Połóż poduszkę przed kolanami trzymaj dłonie na poduszce i przesuwaj ją w przód i z powrotem do kolan.
  9. Usiądź i podeprzyj się z tyłu rękami, Schwyć poduszkę stopami, podnieś nogi do góry i odbierz ją rękoma.
  10. Usiądź po turecku, połóż poduszkę na głowie i przytrzymaj ją palcami rąk. Wykonuj skręty tułowia raz w prawą raz w lewa stronę – czyli odwracaj się tak, żeby zobaczyć co dzieje się z tyłu.
  11. Usiądź wygodnie, podeprzyj się z tyłu rękoma, włóż poduszkę pod stopy i zgniataj je palcami stóp.
  12. Usiądź w siadzie podpartym ugnij nogi i włóż poduszkę między stopy Odpychaj się rękami od podłogi i obracają wokół własnej osi (siedząc na pośladkach).
  13. Wstań i przekładaj poduszkę z ręki do ręki z przodu i z tyłu
  14. Podrzucaj poduszkę w górę i schwyć ją jak piłkę.
  15. Połóż się na brzuchu i wykonaj nasze ulubione ćwiczenie. Trzymaj poduszkę przed sobą, ręce muszą być wyprostowane
  16. Połóż się na plecach, poduszkę włóż pod głowę, zamknij oczy, spokojnie oddychaj wdychając powietrze nosem i wydychając buzią, posłuchaj pięknej muzyki i odpocznij.

ZADANIA DODATKOWE

  • Wiesz, co piszczy w trawie?

  • Wiem, że doskonale rozróżniasz kolory. A czy potrafisz dopasować kwiatki do konkretnej konewki? Foto 43
  • Jeżeli to zadanie było dla Ciebie zbyt proste, to proszę – oto wersja trudniejsza Foto 44
  • Na łące ukryło się mnóstwo biedronek, czy wypatrzysz je wszystkie? Foto 45
  • Twój wzrok jest sokoli – to znaczy, że widzisz wszystko bardzo dokładnie. Czy znajdziesz różnice pomiędzy obrazkami? Foto nr 46
  • Na zdjęciach i filmach widzę, że liczysz już doskonale. Ale ćwiczyć liczenie trzeba codziennie, dlatego policz proszę biedronki i pszczoły Których owadów jest więcej? A których owadów jest mniej? Foto nr 47
  • Poproś rodzica, żeby popatrzył na foto nr 48 i wytłumaczył ci jak wyklaskiwać rytm według podanego schematu. Potrafisz wyklaskać podany rytm?

Źródło: Worek pełen pomysłów

Życzę miłej zabawy i miłego dni. Czekam na wasze zdjęcia. Pozdrawiam – trzymajcie się ciepło.

Beata Samson

Data 15.05.2020

Temat kompleksowy: Łąka w maju

Temat dnia: kwiaty na łące

  1. Dziś znów zapraszam Cię na wiosenna łąkę. Poproś rodzica, żeby przeczytał Ci wiersz B. Szelągowskiej „Tęczowa łąka” i posłuchaj jak tam jest pięknie.

Lśni jak tęcza – łąka w maju.

Kolorów tu tyle!

Na stokrotkach, mleczach, makach

siadają motyle.

Z norki właśnie wyszła myszka,

a za nią jej dzieci.

A nad nimi, w stronę stawu

wielki bocian leci.

Pszczółka bawi się w kolory

czerwonego szuka.

Gdzieś na samym skraju łąki,

dzięcioł w drzewo stuka.

Konik polny już się zmęczył

i gra coraz ciszej.

A do taktu, na rumianku

osa się kołysze.

Bąk coś bąknął niewyraźnie,

mocno zawstydzony.

W łapkach przyniósł słodki nektar

dla swej przyszłej żony.

A spod liścia, po łodydze

wspięła się dżdżownica

i rozgląda się po łące,

i wszystkim zachwyca!

  1. Odpowiedz na pytania:

− Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

− Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?

− Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?

 

  1. Rozkwiecona łąka wygląda naprawdę cudownie. Z reszta popatrz sam

https://www.youtube.com/watch?v=hqpM5idzydk

  1. Na łące rośnie mnóstwo kwiatów, poznaj niektóre z nich Foto 49-56

Źródło: FB Ciocia Kinga, plansze edukacyjne

  1. O tym, że łąka ma wielu mieszkańców nie muszę już Ci mówić, ale czy potrafisz rozwiązać o nich zagadki? Popatrz na zdjęcie nr 57 i posłuchaj i poproś rodzica o przeczytanie zagadek;

 

Wolno sunie, hen przed siebie,

nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.

Ma go ciągle na sobie,

nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)

 

Gdy zaświeci słonko nad majową łąką,

wesoło latają i kolorowe jak one  kwiaty odwiedzają. (motyle)

Ma długie nogi i dziób czerwony,

wrócił niedawno z dalekiej strony.

Z żabkami raczej niechętnie gada,

taka to jego największa wada! (bocian)

 

Skaczą zielone po majowej łące,

ogrzewa je ciepłe, wesołe słońce. (żaby)

 

Z łąki do bukietów trafiają,

i piękny, czerwony kolor mają. (maki)

  1. Zapraszam Cię teraz do namalowania przepięknej łąki. Przygotuj farbki – najlepiej, gdybyś wylał troszkę na tackę lub talerzyk. Zamiast pędzelka poproś rodzica, żeby przygotował ci zupełnie inny niż zwykle przyrząd do malowania. Potrzebne będą patyczki do czyszczenia uszu – kilka z nich trzeba związać gumką i gotowe. Malując łąkę takim przyrządem stworzysz piękne kwiaty, bujną trawę i niezwykłe niebo. Życzę Ci miłej zabawy.

 

Jak co dzień zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności. Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci, pozwalają na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

ZADANIA DODATKOWE

  • Polubiłeś labirynty? Jeżeli tak, to pomóż mrówce trafić na łąkę. Foto nr 58
  • Kto oprócz mrówki mieszka na łące? Popatrz na foto nr 59 i podziel nazwy mieszkańców łąki na sylaby. Pokaż jak porusza się ślimak, motylek i pszczółka
  • Ciekawa jestem, czy wiesz, który obrazek nie pasuje do pozostałych – foto nr 60
  • A czy potrafisz wskazać najmniejszą żabkę? Mała żabka skacze nisko, a duża żabka bardzo wysoko. Pokaż jak skacze mała i duża żabka foto nr 61
  • Pamiętasz, najlepiej gdybyś liczył codziennie. Policz proszę zwierzątka, możesz narysować odpowiednia ilość kropek, ale tak naprawdę nie trzeba drukować karty, ważne jest przede wszystkim liczenie. Foto nr 62
  • Po spacerze po łące można być naprawdę głodnym. Warto wtedy coś przegryźć, np. pyszne, zdrowe owoce. Popatrz na jabłka na ilustracji i wskaż odpowiednia kolejność znikającego jabłka. Powodzenia. Foto nr 63

Źródło: FB Pani Ania na tropie pomysłów

  • Na koniec kolorowego, bzyczącego tygodnia zapraszam Cię do obejrzenia pięknej bajki „Muzyka Przyjaźni”

https://www.youtube.com/watch?v=w3oDq9lsmFw

Drodzy rodzice pamiętajcie, że jestem do Państwa dyspozycji. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę możecie się ze mną  kontaktować, poprzez wpisy na grupie, poprzez messengera bądź telefonicznie. Zachęcam do takiego kontaktu. Beata Samson