MODRAKI – KSZTAŁCENIE ZDALNE – OPRACOWANE DZIAŁANIA OD 04.05.2020 R. DO 08.05.2020 R.

W związku z kształceniem zdalnym i obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli, zachęcałyśmy dzieci i rodziców do włączania się w różnorodne aktywności.

Wszystkie działania dostosowane były do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

Data: 04.05.2020 r. – 08.05.2020 r.

 

Grupa: IV

 

Nauczyciele: Angelika Strzelecka, Agnieszka Kryś

 

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

 

Data: 04.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Łąka w maju.

  1. Ćwiczenia poranne.

https://www.youtube.com/watch?v=5kazHO5C84c

źródło: youtube

2.Zabawa matematyczna „Witamy swoje palce”

Kciuki gotowe? Tak! – pięść zaciśnięta, wystawiony kciuk
Wskazujące gotowe? Tak! – wystawiony drugi palec
Środkowe gotowe? Tak! – wystawiony trzeci palec
Serdeczne gotowe? Tak! – wystawiony czwarty palec
Małe gotowe? Tak! – wystawiony piąty palec
Wszystkie palce gotowe? Tak!
Schowajcie się za głowę! – schowanie dłoni za głowę

Następnie dzieci przeliczają swoje palce, nazywają je. Określają ile palców razem jest w obu dłoniach.

3.Słuchanie opowiadania Ewy Stadmüller Smok łąkowy wielogłowy.

– O czym wam poczytać? – zapytała mama, rozsiadając się wygodnie w fotelu ustawionym między łóżkami dzieci. – O Kubusiu Puchatku – zdecydowała natychmiast Ada. – Jak zaprosił Prosiaczka na piknik… – Piknik! – wykrzyknął Olek. – Zupełnie zapomniałem! Jutro jedziemy na piknik i pani prosiła, żeby każdy miał w plecaczku coś dobrego, czym mógłby poczęstować innych. – Masz szczęście, że wczoraj upiekłam ciasteczka – uspokoiła go mama – zapakujemy je do plastikowego pudełka, dorzucimy torebkę suszonych owoców i będziesz miał się czym dzielić. A dokąd się wybieracie? – Na łąkę. Pani powiedziała, że pojedziemy autobusem do ostatniego przystanku i kawałek przejdziemy piechotą. – I bardzo dobrze – ucieszyła się mama. – Trochę ruchu wam się przyda. Jazdą autobusem najbardziej zachwycony był Oskar, którego rodzice codziennie przywozili do przedszkola samochodem. Przez całą drogę gadał, śpiewał, wygłupiał się z kolegami i podjadał smakołyki, które mama spakowała mu do plecaczka. – Dalej pójdziemy na piechotę – oświadczyła pani, gdy wysiedli na ostatnim przystanku. – Abyśmy się nie nudzili, proponuję marsz w rytmie naszych przedszkolnych przebojów. Trzy, cztery – zaczynamy: Gdzie strumyk płynie z wolna, rozsiewa zioła maj… Olek nawet nie przypuszczał, jak bardzo takie wspólne śpiewanie pomaga wędrować. Nawet się nie obejrzeli, a już byli na miejscu. – Jak tu ślicznie… – westchnęła Zuzia. Faktycznie, rozgrzana słońcem łąka pachniała cudnie, słoneczko przyświecało, pszczoły bzyczały… Pani rozłożyła na trawie wielki koc, a na nim obrus w kratkę i papierowe talerze. – Proponuję, abyśmy wyjęli z plecaczków wszystkie smakołyki, a potem częstowali się tym, na co kto ma ochotę. Z początku niektórzy ociągali się trochę, ale kiedy Zosia poukładała na talerzach drożdżówki z makiem, Bartek orzechowe chrupki, a Zuzia pachnące jabłuszka, wszyscy po kolei opróżnili plecaczki.

– Ciekawe, że na świeżym powietrzu wszystko smakuje lepiej – pomyślał Olek, pałaszując z apetytem zwykłe słone paluszki przyniesione przez Madzię. – A teraz możecie się pobawić – oznajmiła pani, gdy na trawie nie pozostał już żaden ślad po tygryskowej uczcie. Kasia z Oliwką natychmiast pobiegły zbierać kwiatki, z których postanowiły upleść sobie wianki. Ania, Malwina i Dominika bawiły się w zgadywanki. Konrad z Bartkiem napompowali piłkę plażową i zaczęli grać, a Olek, Adaś i Kuba położyli się na kocu i obserwowali wędrujące po niebie obłoki. – Patrzcie, ten duży wygląda jak motyl – skojarzyło się Adasiowi. – A ten mniejszy jak zając – zauważył Kuba. – O, jak mu się wydłużyły uszy… Trzeci obłoczek nie przypominał kształtem żadnego zwierzaka. – Ani to żaba, ani ślimak – mruczał pod nosem Olek. – Już wiem! – wykrzyknął nagle. – To jest SMOK, KTÓREGO NIE WIDAĆ, bardzo groźny i podstępny. Skrada się po cichutku, a jego obecność zdradzają lekko poruszające się trawy. Ledwo wypowiedział te słowa, łąka zafalowała gwałtownie. – Ratunku! – wrzasnął Adaś, zrywając się na równe nogi, a Kuba, na wszelki wypadek, schował się za Olka. – Spokojnie, to tylko wiatr… – próbowała uspokoić chłopców pani. – Na… na pewno? – wyjąkał ciężko przestraszony Adaś. – Oczywiście! – usłyszał. – A ja wcale nie byłbym tego taki pewny – szepnął do Kuby Olek, nie spuszczając oczu z rozkołysanych traw.

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

− Co można robić podczas pobytu na łące?

− Jakie zwierzęta można spotkać na łące?

  1. Matematyczne zagadki.

1) Jak nazywa się duży palec u dłoni?
2) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła?
3) Którą dłoń podajemy na powitanie?
4) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
5) Ile dzieci dostanie jabłko jeżeli w koszyku jest ich 6?
7) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
8) Ile to jest razem 3 i 3?

 

  1. Połącz w pary te same przedmioty.

Karta pracy dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: przedszkolankowo.pl

 

 

  1. Podziel wyrazy na sylaby:

Łąka, biedronka, motyl,  maj, zając, myszy, trawa, wiatr, słońce, deszcz, chmura.

 

  1. Pomysł na pracę plastyczną.

Wzory gotowych prac plastycznych zostały dodane w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: pinterest

 

  1. „Moja biedronka” – PRACA PLAPSTYCZNA.

Zadanie polega na pomalowaniu farbami biedronki oraz wyklejeniu kropek za pomocą plasteliny.

Szablon biedronki został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/biedronka

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.
  2. Dobrze się bawcie w waszych domach.
  3. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.
  4. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.
  5. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.
  6. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

 

Data: 05.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Łąka w maju.

 

  1. Gimnastyka poranna.

https://www.youtube.com/watch?v=b1kyvvbXyVA

 

  1. Zapoznanie z piosenką „Na majowej łące”

 

  1. Zielona żabka, bocian, skowronek,

zając, motylek, kilka biedronek

tańczą na łące, skaczą, fruwają

i na swój koncert nas zapraszają.

 

Ref.: Kum, kum, kle, kle, kle.

Cyt, cyt, rechu, rech!

Na łące słychać wesoły śpiew!

 

  1. Na maku usiadł mały motylek,

potem z biedronką tańczył przez chwilę.

Zając i świerszcze skaczą po trawie,

dużo radości jest w tej zabawie.

Ref.: Kum, kum, kle, kle…

 

Piosenka została wysłana na grupowego Dropboxa.

 

  1. Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu piosenki.

− O czym jest nasza piosenka?

− Jakie zwierzęta mieszkają na łące?

− Co postanowili zorganizować mieszkańcy łąki?

− Dlaczego wszyscy mieszkańcy łąki są tacy radośni?

 

  1. Ćwiczenie oddechowe.

Potrzebujemy: szablon żabki, słomkę, kartkę papieru

Dziecko siada przy stole. Na środku znajduje się kartka papieru, która jest stawem. Dziecko ma przed sobą wycięty szablon żabki. Stara się ją przenieść do stawu za pomocą słomki.

Szablon żaby został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/plazy/zaby

 

  1. Na majowej łące – utrwalanie melodii i tekstu piosenki.

Instrument muzyczny, nagranie piosenki Na majowej łące.

Dziecko maszeruje swobodnie w rytm instrumentu muzycznego/innych przyrządów w określonym kierunku. Podczas przerwy w grze na instrumencie dziecko zatrzymuje się. Rodzic zaczyna śpiewać piosenkę na majowej łące, a dziecko powtarza za rodzicem tekst.

 

  1. Ćwiczenie rozwijające słuch – Czyj to głos?

Dziecko siada na dywanie. Rodzic przypomina charakterystyczne odgłosy mieszkańców łąki. Następnie dziecko siada plecami do rodzica. Naśladuje głos dowolnie wybranego zwierzątka mieszkającego na łące pszczoły (bzz), ptaka (frrrr), żaby (kum,kum), bociana (kle, kle). Rodzic odgaduje jego nazwę. Następnie rodzic naśladuje głos wybranego zwierzątka, a dziecko odgaduje jego nazwę.

 

  1. Zumba dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=k2hBMkZuvP8

 

  1. Pokoloruj obrazek.

Kolorowanka została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: https://przedszkole3siemiatycze.edupage.org/blog/?jwid=jw1&bid=blog16&wid=jw1_comp_BlogModule_0&g=comp_BlogModule_0&bid=blog16&aid=28

 

  1. Ćwiczenie graficzne.

Ćwiczenie zostało dodane w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło:

https://www.eprzedszkole13.pl/zdalna-edukacja.html

 

  1. Pamiętajcie o swobodnej zabawie.
  2. Odpoczynek to też ważna sprawa.
  3. Prawidłowo myjcie ręce.
  4. Pamiętajcie o myciu zębów.
  5. Bądźcie samodzielni.

 

 

Data: 06.05.2020 r.

Temat kompleksowy: Łąka w maju.

 

  1. Poranna gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

 

  1. Nagranie z odgłosami dochodzącymi z łąki.

https://www.youtube.com/watch?v=jNN_5qJZtJw

 

Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic włącza nagranie odgłosów dochodzących z łąki. Pyta gdzie można usłyszeć podobne głosy. Jeśli dziecko ma trudność z udzieleniem odpowiedzi, rodzic przedstawia zagadkę. (Iwony Fabiszewskiej):

 

Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.

Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.

Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.

Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka)

 

Rodzic zachęca do zabawy w wiosenny koncert na łące. Włącza ponownie nagranie odgłosów dochodzących z łąki, a dziecko dołącza się i wydaje odgłosy podobne do tych, które słyszy.

 

  1. Utrwalenie liczenia w zakresie 5.

 

Dziecko wraz z rodzicem tworzy karty z kwiatami.

 

Na pierwszym kartoniku rysuje 3 kwiaty.

Na drugim kartoniku 4  kwiaty.

Na trzecim kartoniku 5 kwiatów.

Na czwartym kartoniku 1 kwiat.

Na piątym kartoniku 2 kwiaty.

 

Następnie dziecko losuje kartonik i liczy na głos ile jest kwiatów. Podaje liczbę rodzicowi.

 

Rodzic wraz z dzieckiem może urozmaicić zabawę poprzez naśladowanie odgłosów owadów.

Gdy dziecko wylosuje kartonik z pięcioma kwiatami musi najpierw przeliczyć kwiaty, podać ich liczbę, a następnie 5 razy naśladować owada, np. pszczoła – bzzzz, konik polny – cyk, cyk, żabka – rech.

 

  1. Układanie na sylwecie odpowiedniej liczby kropek.

Dziecko otrzymuje sylwetę biedronki.

 

Źródło:

http://funkydiva.pl/slimak-i-biedronka-kolorowanki-do-wydrukowania/kolorowanki-do-druku-4/

Szablon biedronki dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Do zabawy potrzebujemy jeszcze czarne kropki, które dziecko może wyciąć z kartki papieru.

Rodzic wypowiada zdania, a dziecko wykonuje poszczególne działania.

 

Biedronka ma 4 czarne kropki.  Dziecko układa 4 czarne kropki na sylwecie biedronki.

 

Gdy biedronka poleciała bardzo wysoko znikła jej jedna czarna kropka. Dziecko zabiera jedną kropkę. Rodzic pyta ile biedronka ma kropek. Dziecko podaje, że 3.

 

Rodzic mówi: biedronka usiadła na małym kwiatku zaczęła się przeglądać w kropli wody i zobaczyła, że ma dwie nowe kropki. Dziecko dokłada dwie kropki. Rodzic pyta ile biedronka ma kropek. Dziecko odpowiada, że 5.

 

Rodzic zadaje kolejne pytanie. Mała biedroneczka postanowiła wykąpać się w kropli deszczu.

Zauważyła, że brakuje jej 3 kropek. Dziecko zabiera 3 kropki z sylwety biedronki. Rodzic zadaje pytanie ile kropek ma biedronka. Dziecko odpowiada, że 2.

 

 

  1. Zabawa ruchowa. Kropki biedronki.

Potrzebujemy instrument muzyczny.

 

Dziecko biega po pokoju w rytm instrumentu muzycznego. Na przerwę w grze rodzic mówi: Biedronka ma dwie kropki – zrób proszę 2 przysiady.

Gdy dziecko wykona zadanie rodzic zaczyna grać na instrumencie, a dziecko w rytm biega po pokoju. Na przerwę w grze rodzic wymyśla kolejne ćwiczenia np. biedronka ma 4 kropki –  wtedy dziecko wykonuje 4 pajacyki.

 

  1. Joga Kids.

https://www.youtube.com/watch?v=cnsoIkCjee4

 

  1. Pamiętajcie o swobodnej zabawie.
  2. Odpoczynek to też ważna sprawa.
  3. Prawidłowo myjcie ręce.
  4. Pamiętajcie o myciu zębów.
  5. Bądźcie samodzielni.

 

 

Data: 07.05.2020 r.

Temat kompleksowy: Łąka w maju.

 

  1. Poranna gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

 

 

  1. ĆWICZENIA RUCHOWE DLA DZIECI I RODZICÓW:

– Tor przeszkód – spróbujcie w swoich domach stworzyć tor przeszkód                    z dostępnych przedmiotów. Można wykorzystać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki itp. Miejcie ze sobą stoper, żeby mierzyć czas pokonania toru przeszkód przez małego sportowca.

 

– Slalom – zabawa polegająca na mijaniu zygzakiem rozstawionych przedmiotów. W waszych domach mogą być to np. butelki, poduszki.

 

– Zabawy z piłką:

 

  1. Rozwijanie umiejętności rzutu i chwytu – stańcie naprzeciwko siebie i rzucajcie piłą w taki sposób, aby nie spadła na podłogę.

 

  1. Rozwijanie umiejętności toczenia – usiądźcie naprzeciwko siebie i tym razem toczcie do siebie piłkę.

 

  1. Rozwijanie umiejętności rzutu i chwytu – spróbujcie podrzucać piłkę, a następnie łapać ją w ręce.

 

  1. Doskonalenie umiejętności skoku – piłka leży po podłodze, a zadaniem dziecka i rodzica jest przeskakiwanie przez nią.

 

  1. Rozwijanie umiejętności toczenia – ustawiamy w domu slalom, można wykorzystać slalom z poprzedniej zabawy, zadaniem dziecka i rodzica jest toczenie piłki między przedmiotami.

 

 

 

  1. Podzielcie na sylaby:
  • Łąka.
  • Żaba.

 

Podzielcie wyrazy jeszcze raz na sylaby, policzcie ile ich jest, pokażcie tą cyfrę na palcach.

 

  1. Zabawa paluszkowa „10 paluszków”

 

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych (podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi (ruszamy paluszkami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki (zamykamy piąstki i rozkładamy paluszki).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni (rozszerzamy paluszki, i wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko (podnosimy ręce wysoko do góry i rozkładamy w bok).
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać (splatamy dłonie palcami ze sobą, później machamy paluszkami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku! (łączymy paluszki w obu dłoniach).

 

Źródło: https://loogomowa.pl/zabawy-paluszkowe/

 

  1. Pomysł na wykonanie pracy plastycznej „Bocian”.

Wzór wykonania pracy plastycznej został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Źródło:

https://twitter.com/LubieTworzyc/status/973841103534415873/photo/1

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne „Ptak”.

Połącz kropki, a następnie pokoloruj według wzoru.

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Źródło: http://www.supercoloring.com/pl/lamiglowki/rysowanie-po-sladzie-i-kolorowanie-ptak?version=print

 

  1. Ułóżcie dowolne puzzle.
  2. Pamiętajcie o swobodnej zabawie.
  3. Odpoczynek to też ważna sprawa.
  4. Prawidłowo myjcie ręce.
  5. Pamiętajcie o myciu zębów.
  6. Bądźcie samodzielni.

 

 

Data: 08.05.2020 r.

Temat kompleksowy: Łąka w maju.

 

  1. Poranna gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

 

 

  1. Podzielcie na sylaby:

 

  • Rumianek
  • Pszczoła
  • Bez
  • Osa
  • Kwiat
  • Drzewo

 

Podzielcie wyrazy jeszcze raz na sylaby, policzcie ile ich jest, pokażcie cyfrę na palcach.

 

  1. Opowieść ruchowa „Spacer na łąkę”.

    Jest pogoda słonko świeci, dziś na łąkę idą dzieci – raz, dwa, trzy.

    (dzieci maszerują)A tu nagle pada deszczyk – kap, kap, kap.
    (dzieci w przysiadzie uderzają rytmicznie o podłogę)

    I po liściach tak szeleści – szur, szur, szur.

    (dzieci pocierają dłonią o dłoń)

    Deszcz ustaje – słonko świeci i na łąkę biegną dzieci – hyc, hyc, hyc.

    (dzieci biegają i rytmicznie podskakują)

    Dzieci bawią się z ochotą, nagle patrzą – wszędzie błoto – hop, hop, hop.
    (dzieci robią podskakują)

    Jest pogoda słonko świeci  żabka wyszła im naprzeciw – bęc, bęc, bęc.
    (dzieci naśladują skoki żabki)

    Do odpoczynku zachęciła i opowiadanie szybko wymyśliła.

    OPOWIADANIE: „PRZYGODA MAŁEJ PSZCZÓŁKI” – C. LEWANDOWSKA.

    Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się, bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów – powiedziała mama pszczoła.

 

  1. Obejrzyjcie zdjęcie pszczoły. Porozmawiajcie o jej wyglądzie.

Zdjęcie zostało dodane w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: https://insektpol.eu/pszczoly/

 

  1. Spróbujcie samodzielnie narysować pszczołę. Możecie spojrzeć na szablon.

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: https://www.dla-dzieci.com.pl/kolorowanki/kolorowanki_owady-Kolorowanki__prosta_pszczola.html

 

  1. Praca plastyczna „Rumianek” źródło https://nazdrowie.sklep.pl/pl/n/21

Potrzebujemy:

  • białe kartki
  • niebieską kartkę
  • nożyczki
  • klej
  • żółtą krepę
  • pomarańczową plastelinę
  • zieloną bibułę

(jeśli nie masz tych materiałów, to pomyśl czym możesz zastąpić np. plastelinę- pomarańczową farbą)

Wzór pracy plastycznej został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Kochane dzieci:

Pamiętajcie o swobodnej zabawie.

Odpoczynek to też ważna sprawa.

Prawidłowo myjcie ręce.

Pamiętajcie o myciu zębów.

Bądźcie samodzielni.

 

Opracowane działania powstały w oparciu o:

  • własne doświadczenia i pomysły,
  • przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady, wydawnictwo: macEDUKACJA, POZIOM A+, część 4,
  • podane źródła przy poszczególnych aktywnościach.

 

W razie pytań i wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu poprzez grupę na portalu społecznościowym oraz aplikację Messenger.