MODRAKI – KSZTAŁCENIE ZDALNE – OPRACOWANE DZIAŁANIA OD 06.04.2020 R. DO 10.04.2020 R.

KSZTAŁCENIE ZDALNE

 

W związku z kształceniem zdalnym i obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli, zachęcałyśmy dzieci i rodziców do włączania się w różnorodne aktywności.

Wszystkie działania dostosowane były do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

GRUPA: IV

NAUCZYCIELE: Angelika Strzelecka, Agnieszka Kryś

Temat kompleksowy: Wielkanoc.

Data: 06.04.2020 r. – 10.04.20202 r.

 

Temat kompleksowy:  Wielkanoc.

Data: 6.04.2020r.

Codzienna gimnastyka poranna zumba.

https://www.youtube.com/watch?v=FP0wgVhUC9w

źródło: youtube

  1. Swobodne, indywidualne rozmowy na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych:

– na podstawie zdjęć lub obrazków związanych tematycznie ze Świętami Wielkanocnymi, nawiązanie z dzieckiem swobodnej rozmowy na temat przygotowań do świąt w ich rodzinnych domach,

– zadawanie pytań, jakie najmilsze wspomnienia kojarzą się z tymi świętami.

 

 

  1. Zabawa na powitanie.

Dziecko mówi rymowankę i wykonuje odpowiednie ruchy.

Dziecko:

Teraz wszyscy się witamy                                 machają ręką,

i gorąco pozdrawiamy.                                      przesyłają buziaki,

Już zabawę zacząć czas,                                      wykonują duże koło rękami,

więc podskoczmy razem raz.                            podskakują raz w górę.

 

  1. Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.

Plansza została dodana jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło: mac.pl

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych. – A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek! – Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto. Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci. – Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia. Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny. – Ale fajny pomysł – zawołał Kamil. Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki. – Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek. – Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre. – Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności. Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 

– Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

 

  1. Przysmaki wielkanocne – rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej.

Rodzic  pokazuje dzieciom jednocześnie dwa lub trzy obrazki przedstawiające przysmaki wielkanocne. Następnie odwraca je tak, aby dzieci nie widziały, co się na nich znajduje. Dzieci wymieniają zapamiętane nazwy smakołyków w takiej kolejności, w jakiej były ułożone ich obrazki. Następnie rodzic ponownie pokazuje obrazki. Dzieci upewniają się, czy wszystkie nazwy wymieniły prawidłowo.

Jeżeli macie przygotowane ozdoby świąteczne może nimi zastąpić obrazki, będzie to jeszcze lepsza zabawa.

Obrazki zostały dołączone jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: przedszkolankowo.pl

 

 

  1. Zabawa rozwijająca małą motorykę,

Pomysł numer 1.

Pokoloruj babkę wielkanocną używając kredek lub farb.

Jeżeli masz ochotę możesz samodzielnie narysować babkę.

Szablon babki został dodany jako załącznik w  komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło. Klub młodych talentów

 

 

 

Pomysł numer 2.

Wytnij i złóż zajączka wielkanocnego.

Szablon zająca wielkanocnego został dodany jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: Klub młodych talentów

 

  1. EKSPERYMENT „GUMOWE JAJKO”.

Przygotujcie jajeczny eksperyment. Na jego efekty będzie trzeba czekać, bo aż do wtorku, ale WARTO. Cierpliwość to bardzo potrzebna cecha.

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE

 

  1. Zastanówcie się wspólnie, co przygotujecie pysznego na święta. Przeglądajcie książki kucharskie lub przepisy w Internecie. Poproście mamę/tatę/babcię, aby pokazała Wam kuchenne przyrządy i urządzenia. Spróbujcie je nazwać.

 

  1. Zróbcie listę zadań do wykonania przed świętami.

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.

 

  1. Dobrze się bawcie w waszych domach.

 

  1. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.

 

  1. Pamiętajcie o porządku po skończonej zabawie.

 

 

 

 

Temat kompleksowy:  Wielkanoc.

Data: 07.04.2020 r.

 

  1. Poranna gimnastyka:

– zrób 5 podskoków,

– stań na jednej nodze i policz do 3,

– stan na drugiej nodze i policz do 3,

– zrób 5 przysiadów,

-zrób 5 pajacyków,

– zrób 5 skłonów.

 

  1. Przygotujcie śniadanie. Przepis na bananowe placuszki.

Placuszki bananowe są doskonałym pomysłem na śniadanie lub podwieczorek. Dzieci je uwielbiają:

Potrzebujemy:

  • 1 banana,
  • 1 jajko,
  • 120 ml mleka lub maślanki,
  • 250 g mąki,
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia,
  • 2 łyżki miodu lub cukru,
  • olej do smażenia.

Jeśli dziecko lubi można dodać ½ łyżeczki cynamonu, 2 łyżki wiór kokosowych. Banany ugniatamy widelcem, dodajemy resztę składników, łączymy mikserem i smażymy.

 

  1. Zabawy umuzykalniające przy piosence „Hopla, hopla”.

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

Posłuchajcie piosenki i porozmawiajcie o czym ona jest.

Posłuchajcie kilka razy i spróbujcie ją zaśpiewać.

 

  1. Przypomnijcie sobie jaką mamy porę roku oraz kiedy obchodzimy Święta Wielkanocne?

 

  1. Mega pisanki.

Zróbcie w swoich domach/ogrodach mega pisanki używając wszystkiego co znajduje się w pobliżu np. zabawki, klocki, książki itp.

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne – „PISANKA”. Ćwiczenie zostało dodane jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: pinterest.com

Do ćwiczenia potrzebujemy kredki, ołówek lub pisak. Zabawa polega na łączeniu po śladzie wzorów pisanki.

 

  1. Praca plastyczna „KURCZAK”. Wzór pracy plastycznej został dodany jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło: pinterest.com

Do wykonania pracy plastycznej potrzebujemy widelec, żółtą farbę i kredki.  Na początek rysujemy koło, które następnie malujemy widelcem poprzez jego pocieranie. Gdy koło wyschnie dorysowujemy dziób i oczy (mogą być gotowe do przyklejenia).

 

  1. Jeżeli macie ochotę i czas przeczytajcie wybraną bajkę.

 

  1. Pamiętajcie o dobrej zabawie, odpoczynku i myciu rąk.

 

Data: 08.04.2020 r.

Temat kompleksowy: Wielkanoc.

  1. Codzienna gimnastyka poranna

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

źródło youtube

  1. Piosenka na przywitanie

https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI

źródło: youtube.

 

  1. Śniadanie wielkanocne – ćwiczenie narządów artykulacyjnych.

Zabawę powtarzamy kilka razy, wypowiadając rymowankę Iwony Fabiszewskiej: cicho, głośno, wolno, szybko

Najpierw żurek z kiełbasą                        mówimy: mniam, mniam, mniam, i głaszczemy się po brzuchach, 

i ziemniaki z okrasą,                                dmuchamy na gorące ziemniaki,

potem pyszne jajeczka,                             wypowiadamy głoskę mmmmm na zmianę: cicho i głośno,

a na końcu – babeczka.                            nabieramy dużo powietrza, zamykamy usta i wypychamy policzki

 

Próbujemy zapamiętać całą wielkanocną rymowankę. Może uda nam się ją samodzielnie powiedzieć z pamięci?

 

  1. „MATEMATYCZNE ZABAWY”

Narysujcie na kartce papieru wspólnie z rodzicami 5 białych jajek o różnej wielkości, a następnie je wytnijcie.

  • Ułóżcie jajka jeden obok drugiego.
  • Policzcie ile macie jajek.
  • Ułóżcie jajka od najmniejszego do największego.
  • Ułóżcie jajka od największego do najmniejszego.
  • Pokażcie największe jajko.
  • Pokażcie najmniejsze jajko.
  • Połóżcie jajka jeden na drugim.

 

  1. „KOLOROWE PISANKI”. Zabawa z wykorzystaniem wyciętych jajek z poprzedniej zabawy.

Zamieniamy jajka w pisanki.

  • Na jednej pisance narysuj kropki.
  • Na innej pisance narysuj kreski.
  • Na następnej pisance narysuj fale.
  • Na innej pisance narysuj kwadraty.
  • Na ostatniej pisance napisz swoje imię.

Przyklej pisanki do narysowanego koszyczka wielkanocnego.

 

  1. Zabawa paluszkowa „Wielkanocni goście”

Dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Rodzic mówi rymowankę, dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.

  • Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?
  • Przy wielkanocnym stole czterech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

  • Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Dwóch poszło do domu, to ile zostało?
  • Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.

 

  1. Zabawa plastyczna „Jak w łatwy sposób narysować zajączka?” Załącznik z efektem pracy wysłany jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło: www.onelittleproject.com

Na kartce papieru odrysowujemy swoją dłoń. Następnie wycinamy narysowaną dłoń. W kolejnych czynnościach zaginamy w tył środkowy palec, natomiast w przód zaginamy kciuk oraz mały palec. Teraz możecie dorysować nos, oczy, wąsy, łapki i pokolorować w środku uszy. POWODZENIA.

 

  1. „MOJA PISANKA”.

Pisanki to jajka malowane.

Różnymi wzorami są ozdabiane.

Mogą być w paski, mogą być w ciapki,

mogą być w kropki, mogą być w kwiatki.

Więc dziś pisankę pomalujemy,

potem do przedszkola ją zaniesiemy.

 

Spróbuj zapamiętać wierszyk.

 

Narysuj pisankę, ozdabiaj ją według własnego pomysłu, wykorzystaj wszelkie materiały plastyczne np. kredki, farby, plastelinę, kawałki gazet, bibułę itp. Na zakończenie wytnij swoją pisankę i przyklej ją w widocznym miejscu w domu.

 

  1. Przypomnijcie sobie piosenkę, którą ostatnio poznaliście.

 

  1. Przeczytajcie bajkę o tematyce świątecznej. Porozmawiajcie z rodzicem na temat tego, co zapamiętaliście.

 

  1. Pamiętajcie o zabawie i odpoczynku.

 

  1. Prawidłowo myjcie ręce.

 

  1. Pamiętajcie o samodzielności.

 

 

 

 

Data: 09.04.2020 r.

Temat kompleksowy: Wielkanoc.

  1. Śpiewanki gimnastykowanki

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

źródło youtube

  1. Wielkanocne zagadki dla dzieci. Źródło: www.pinterest.com

 

Mały, żółty ptaszek
z jajka się wykluwa,
zamiast piór ma puszek,
więc jeszcze nie fruwa

 

Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana

 

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko.

 

Co to za gałązka,
co kotków ma bez liku
i chociaż nie zamruczy –
miła jest w dotyku?

Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.

 

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
więc każde dziecko na niego czeka.
Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,
bo on susami – kic! Kic! Ucieka.

 

Potulne zwierzątko
z masła ulepione,
małą chorągiewką
wdzięcznie ozdobione.

 

  1. W ramach ćwiczeń gimnastycznych zachęcam do następujących aktywności –  pomagamy rodzicom w przygotowaniach do świąt:

 

  • Posprzątaj zabawki w swoim pokoju.
  • Wytrzyj kurze w swoim pokoju.
  • Jeśli posiadasz opróżnij zmywarkę.
  • Poskładaj pranie.
  • Ułóż książki na półce.
  • Zaściel swoje łóżko.
  • Po śniadaniu wynieś naczynia do kuchni.
  • Jeśli masz zadbaj o swoje zwierzątko – sprawdź czy ma jedzenie i picie.

 

  1. „Baranek” – praca plastyczna z wykorzystaniem płatków kosmetycznych.

Pomysł na wykonanie pracy plastycznej został dołączony jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.  Źródło: www.pinterest.com

Podczas wykonywania pracy plastycznej możecie posłuchać piosenki pt. „Baranek”.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=4PqwVP9bBRU

 

  1. Zabawa językowa „Kurka”.

Przeczytajcie wspólnie z rodzicem opowiadanie pt. „Kurka” autorstwa Magdaleny Ledwoń. Źródło: „Czary Pani Moni”. Tekst został dołączony jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Zabawa polega na czytaniu przez rodzica tekstu, natomiast zadaniem dziecka jest pomoc rodzicowi w nazywaniu obrazków. Przeczytajcie tekst kilka razy, a następnie odpowiedzcie na pytania:

  • Co to jest pisanka?
  • O jakich świętach była mowa w tekście?
  • Jakie wystąpiły zwierzęta?

Pamiętajcie, żeby odpowiadać pełnym zdaniem. J

  1. Ćwiczymy analizę i syntezę słuchową.

Podziel na sylaby  (pomagaj sobie wyklaskując w dłonie poszczególne sylaby, a także policz ile ich jest). Pobawcie się, że jesteście tajnymi agentami i mówicie do siebie szyfrem, na zmianę dzielicie na sylaby i odgadujcie co to było.

  • Baran.
  • Zając.
  • Wielkanoc.
  • Koszyczek.
  • Kura.
  • Jajko.
  • Pisanka.
  • Babka.

 

  1. Ćwiczenie praktyczne „Nakrywamy do stołu”.

Spróbujcie nakryć do stołu dla tylu osób ile będzie na świętach.

Zróbcie próbę: rozłóżcie talerze, szklanki, kubki, łyżki, łyżeczki, widelce, noże, serwetki.

Sprawdź, czy dla każdego przygotowaliście naczynia, policzcie czy nie pomyliliście liczby osób świętujących.

 

  1. Wypijcie wspólnie z rodzicami herbatę lub wasz ulubiony sok/wodę i porozmawiajcie o tym w jaki sposób spędzicie święta.

 

  1. Pamiętajcie o zabawie i odpoczynku.

 

  1. Prawidłowo myjcie ręce.

 

  1. Pamiętajcie o samodzielności.

 

Temat kompleksowy:  Wielkanoc.

Data: 10.04.2020r.

  1. Zabawa Której pisanki brakuje? – utrwalanie nazw kolorów i ćwiczenie pamięci.

Sylwety jajka w kolorach: czerwonym, niebieskim, zielony, żółtym, pomarańczowym (wycinamy je wspólnie z dziećmi, albo wykorzystujemy gotowe). Rodzic układa na stole (jedną obok drugiej) sylwety pięciu jajek w kolorach: czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym, pomarańczowym (zadanie można również rozpocząć od sylwet trzech jajek). Dzieci przeliczają sylwety jajek. Podają ich kolory. Następnie rodzic prosi, aby dzieci odwróciły się tyłem. Chowa sylwetę jednego jajka. Dzieci odgadują, której sylwety brakuje.

 

  1. Zajączkowa gimnastyka buzi i języka.

Wykonujcie wspólnie ćwiczenia, które zostały opisane i przedstawione na obrazkach  dołączonych jako załączniki w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło: logokocur.pl

 

  1. Zabawa ruchowa Taniec kurcząt.

Rodzic włącza nagranie utworu Modesta Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach. Dzieci wykonują własne improwizacje taneczne.

 

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

źródło: youtube

 

  1. Z czym kojarzy ci się Wielkanoc? – zabawa w skojarzenia.

 

Rodzic wraz z dzieckiem siadają na dywanie. Rodzic zadaje pytanie : Z czym kojarzy ci się Wielkanoc? Dziecko odpowiada.

 

  1. Praca plastyczna z wykorzystaniem masy solnej.

 

Pomysł nr 1

Wykonaj pisankę z masy solnej, a następnie pomaluj ją wedle własnego uznania farbami.

 

Przepis na masę solną.

 

1 szklanka mąki

1 szklanka soli

½ szklanki wody

 

Przygotowanie:

Wsyp mąkę i sól do miski. Wymieszaj.

Powoli dolewaj wodę, jednocześnie wyrabiając ciasto, aż masa uzyska gładką konsystencję.

Masa solna jest gotowa, możesz teraz zrobić z niej piękne jajka.

 

Po wyschnięciu jajek dziecko maluje farbami jajka tworząc pisanki.

 

 

Pomysł nr 2

Potrzebne będą: klej, nożyczki, 2 kolorowe kartki, kolorowe paski papieru lub wełny

Pomysł na wykonanie pracy plastycznej został dołączony jako załącznik  w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.  Źródło: www.pinterest.com

 

  1. Wytnij na środku pierwszej kartki jajko.
  2. Na całej drugiej kolorowej kartce przyklej wełnę lub kolorowe paski papieru.
  3. Nałóż wcześniej wycięty szablon jajka i przyklej go na kolorowe paski.
  4. W ten sposób wyszła nam piękna pisanka.

 

Pomysł nr  3

Pokoloruj koszyczek wielkanocny z pisankami według schematu.

Ćwiczenie zostało dołączone jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło: Facebook

 

  1. Zapraszamy do Zumby.

 

https://www.youtube.com/watch?v=m-13-WFz7K8

 

źródło: youtube

 

  1. Zabawa plastyczna.

 

https://www.facebook.com/groups/246214902505779/permalink/896040037523259/

 

źródło: Facebook

 

Opracowane działania powstały w oparciu o:

  • własne doświadczenia i pomysły,
  • przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady, wydawnictwo: macEDUKACJA, POZIOM A+, część3,
  • podane źródła przy poszczególnych aktywnościach.

 

W razie pytań i wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu poprzez grupę na portalu społecznościowym oraz aplikacji Messenger.