MODRAKI – KSZTAŁCENIE ZDALNE – OPRACOWANE DZIAŁANIA OD 11.05.2020 R. DO 22.05.2020 R.

W związku z kształceniem zdalnym i obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli, zachęcałyśmy dzieci i rodziców do włączania się w różnorodne aktywności.

Wszystkie działania dostosowane były do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

Data: 11.05.2020 r. – 22.05.2020 r.

 

Grupa: IV

 

Nauczyciele: Angelika Strzelecka, Agnieszka Kryś

 

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

 

 

 

Data: 11.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Niby tacy sami, a jednak inni.

 

  1. Zabawa na powitanie.

Dziecko siada na dywanie. Wyklaskuje imiona całej rodziny. Podaje liczbę sylab każdego imienia.

 

  1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Język migowy.

 

Plansza do opowiadania została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: mac.pl

 

Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy. – Na żadne ucho? – dopytywała się Ada. – Ani troszeczkę? – Ani troszeczkę. – To jak my się będziemy bawić? – Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama. Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił. – Mam fajną siostrę – powiedział Olek. – Co mówisz? – spytała Ada. – Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie! – Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada. W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów! Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym. – Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada. – Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło. – Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem. – Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i planszy.

 

– Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?

− Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?

− Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi kolega/koleżanka.

 

Rodzic kontynuuje rozmowę. Wyjaśnia dziecku znaczenie pojęcia tolerancja.

 

Tolerancja to poszanowanie odmienności innych, ich wyglądu, sposobu komunikowania się, wiary, kultury itd.

 

  1. Zabawa w zgadywanie.

Rodzic przygotowuje dziecku kilka przedmiotów. Następnie zakrywa dziecku oczy opaską.

Dziecko za pomocą zmysłu dotyku musi rozpoznać przedmiot, który przygotował dla niego rodzic.

 

  1. Film edukacyjny o tolerancji. Zapraszam do oglądania.

 

https://www.youtube.com/watch?v=DL1Au8gOs9M

źródło: youtube

 

  1. Zumba kids.

https://www.youtube.com/watch?v=-1PuS_MkOZU

źródło: youtube

 

 

Data: 12.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Niby tacy sami, a jednak inni.

 

  1. Słuchanie piosenki „Jesteśmy dziećmi”.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

 

  1. Rozmowa na temat piosenki:
  • Jaki nastrój występuje w piosence?
  • Czego pragną dzieci na całym świecie?

 

  1. Pokoloruj Indianina (źródło Wydawnictwo MD)

Kolorowanka została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Podróż do Krainy uprzejmości – rozmowa kierowana z dzieckiem.

Potrzebne nam będą: napisy na kartce: proszę, dziękuję, przepraszam.

Rodzic pyta dziecko, czy zna jakieś magiczne słowa ? Następnie wspólnie omawiają je i tłumaczą w jakich sytuacjach należy ich używać. Podajemy przykłady.

W dalszej części zabawy rodzic pokazuje dziecku kartki, na których zostały napisane wyrazy: proszę, dziękuję, przepraszam – czytanie globalne. Jeżeli dziecko ma ochotę:

– może policzyć ile jest liter w poszczególnych wyrazach,

– może potrafi nazwać jakieś litery występujące w wyrazach?

 

  1. Ćwiczenie praktyczne – jestem pomocny.

Rodzic wymienia kilka zadań do wykonania w domu, zadaniem dziecka jest pomoc      w wybranej przez siebie czynności np. pozamiatanie, wytarcie kurzu, pomoc podczas przygotowywania obiadu.

 

  1. Zabawa twórcza.

Spróbujcie na dużej kartce samodzielnie narysować serce, pokolorować je, a następnie wyciąć nożyczkami,  podpisać i podarować osobie, z którą mieszkacie. Jak myślicie jak poczuje się osoba, której daliście mały prezent?

 

  1. Podzielcie na sylaby:

– rodzina,

– serce,

– miłość,

– uśmiech,

– radość.

Policzcie ile jest sylab i pokażcie cyfrę na palcach.

 

Kochane dzieci:

  1. Dużo się uśmiechajcie.
  2. Bądźcie samodzielni.
  3. Dobrze się bawcie.
  4. Myjcie zęby i ręce.

 

 

Data: 13.05.2020 r.

Temat kompleksowy:  Niby tacy sami, a jednak inni.

 

  1. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny – Imieninowe echo.

Do zabawy potrzebna będzie piłka.

Rodzic rzuca piłkę do dziecka i jednocześnie wymawia pierwszą sylabę imienia członka rodziny np. ma. Dziecko odrzuca piłkę, wypowiada tę samą sylabę i kończy słowo, wypowiadając imię członka rodziny np. Mateusz. W celu ułatwienia, warto przed rozpoczęciem zabawy wymienić te imiona.

 

  1. Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Przyjaciel.

Nie musisz mieć przyjaciół stu,

nie musisz mieć dziesięciu,

wystarczy, byś jednego miał,

a to już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto zawsze cię zrozumie,

gdy dobrze jest – to cieszy się,

gdy źle – pocieszyć umie.

Przyjaciel to jest taki ktoś,

kto nigdy nie zawiedzie,

a poznasz go, bo z tobą jest,

gdy coś się nie powiedzie.

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzic może zadać następujące pytania.

− Ilu przyjaciół wystarczy mieć?

− Kogo możemy nazwać przyjacielem?

− Po czym można poznać przyjaciela?

 

  1. Zabawa matematyczna.

– powiedz ile masz  lat i pokaż na placach,

– zastanów się jak możesz zmierzyć swój wzrost, zrób to wspólnie z rodzicem,

– pomyśl w jaki sposób możesz sprawdzić swoją wagę, zrób to wspólnie z rodzicem,

– zmierz swoją stopę, sprawdź rozmiar buta.

 

  1. Praca plastyczna „Oto ja”.

Spróbuj na dużej kartce papieru narysować siebie i twojego przyjaciela.

 

  1. Gimnastyka buzi i języka.

 

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=XgyU4dfXMHQ

 

 

  1. Pokoloruj koraliki:
  • 4 na niebiesko
  • 3 na czerwono
  • 5 na żółto
  • 4 na zielono

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: fotografia własna.

 

  1. Wskaż, które osoby są wyższe. Niższe osoby pokoloruj na niebiesko.

Karta pracy została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Źródło: www.mac.pl

 

Data: 14.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Niby tacy sami, a jednak inni.

 

  1. Joga dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=W1X3jhtCWfM

 

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Do domu.

Dziecko układa z szarfy/sznurka na podłodze koło (dom), a następnie siada w środku                        w siadzie skrzyżnym. Rodzic przypomina o przyjmowaniu prawidłowej postawy (proste plecy). Kiedy rodzic gra na instrumencie/dowolnych przyrządach dziecko spaceruje po pokoju, na przerwę w grze – wraca do swojego domu.

 

  1. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Przebieramy się.

Szarfy lub sznurek (związany w kształt koła) leży na podłodze – to ubranie. Dziecko staje w środku. Następnie, chwytając oburącz, przeciąga szarfę/sznurek  przez całe ciało od dołu do góry. Ćwiczenie można kilkukrotnie powtórzyć.

 

  1. Ćwiczenie mięśni grzbietu – Podnieś szarfę/sznurek.

Dziecko leży na brzuchu, a szarfa/sznurek leży przed nim. Następnie dziecko chwyta szarfę/sznurek za końce i lekko unosi ręce, bez zginania w łokciach. Aby utrudnić zadanie, dziecko może jednocześnie wykonać ruch rękami na boki.

 

  1. Zabawa ruchowa z elementem skoku – Skok.

Szarfa/sznurek leży na podłodze. Rodzic gra na dowolnych przyrządach, dziecko maszeruje. Na hasło  Skok! – dziecko wskakuje do środka szarfy/sznurka i wysoko skacze (nie przekraczając linii).

  1. Taniec Zygzak.

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne – „Figury” – rysuj po śladzie.

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na  Facebooku.

Źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/351984527128384428/?nic_v1=1a6PvTctfUPaAl5B0AD%2BOjqkOJ1IC2XWSfqTLpxS9uBYX%2FCGkaYoqoTlIBTFxCvWwj

 

  1. Ćwiczenie percepcji wzrokowej – połącz w pary takie same kształty, nazwij je.

Jeżeli masz ochotę możesz je pokolorować.

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/AVn63Z8MqaockXhPGPvEaEDKQjLvy4LoCLNl6snxr-83WoBPdxdEi8o/?nic_v1=1acHla67rF%2FJvux50PWpo28KNApXTUykamG0gfy2vUpnkXx0UxYY8AjXtHUAmKnYT5

 

  1. Składanie obrazka z części.

Rodzic przygotowuje dla dziecka wycięte 4 elementy obrazka. Zadaniem dziecka jest ich złożenie, a następnie przyklejenie na kartkę. Wskazówka: Dziecko powinno mieć przed sobą cały czas gotowy obrazek, który układa.

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: https://logopedarybka.pl/pomoce/darmowe/

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.
  2. Dobrze się bawcie w waszych domach.
  3. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.
  4. Myjcie zęby.
  5. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.
  6. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

Data: 15.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Niby tacy sami, a jednak inni.

 

  1. Gimnastyka poranna.

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ&t=2s

 

  1. Karta pracy „Z innego kraju”.

 

Rodzic pokazuje dziecku kartę pracy. Omawia obrazki przedstawiające różnorodne stroje. Dziecko wypowiada się na temat obrazków.

Karta pracy została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: www.mac.pl

 

 

  1. Zabawa ruchowa Kolorowe wstążeczki.

 

Potrzebne będą: kolorowe wstążki (zielone, czerwone, żółte, niebieskie), przyrząd wydający dźwięk.

Dziecko wraz z rodzicem przygotowuje kolorowe wstążki z bibuły lub kartek.

Dziecko nazywa swoje kolory. Przy słyszanych dźwiękach porusza się po pokoju machając swobodnie wstążkami. Na pauzę w grze dziecko odkłada wstążki i wykonuje ćwiczenie np. pajacyki, podskoki, przysiady itd. lub wykonuje zadanie np. wymienia imiona rodziny, dzieli imiona na sylaby, podaje ile wyraz ma sylab.

 

  1. Kolorowe ponczo.

Kolorowe kartki, klej, kartonik z układem kolorowych pasków, dla każdego dziecka kartka w kształcie prostokąta. Rodzic zachęca dziecko do wykonania własnego poncza.

 

Dzieci na kartce papieru układają według rytmu wcześniej przygotowane kolorowe paski.

Np. niebieski, czerwony, żółty, niebieski, czerwony, żółty.

 

Gdy dziecko przyklei kolorowe paski z pomocą rodzica wycina do góry otwór, który będzie przypominał otwór na głowę.

Dziecko wypowiada się na temat swojej pracy.

 

  1. Zumba Kids.

https://www.youtube.com/watch?v=wheGAwTdrak

 

  1. Kolorowanka – Meksyk.

 

Źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/661184789025375917/?nic_v1=1awIoSO67BLmR3gT0bVyCI9nNLOWtvddN6dt1EPNDw4iK%2FWMkq6F7I1NFF%2BZWD41KC

Kolorowanka została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Jeżeli masz ochotę – pokoloruj sombrero.

Źródło:

https://pokoloruj.com.pl/kolorowanka/sombrero.html

Kolorowanka została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Pomaluj farbami i wytnij kaktusa.

Źródło:

https://www.odinspiracjidorealizacji.com/2017/07/diy-jak-uszyc-maskotke-sensoryczna-w.html

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Data: 18.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Święto rodziców.

 

  1. Nasi rodzice – słuchanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Rodzicielska niespodzianka”.

– Już niedługo Dzień Matki i Dzień Ojca – przypomniała pani. – Z tej okazji przygotujemy przedstawienie, wymalujemy laurki i zorganizujemy wspaniały festyn rodzinny. A to wcale nie koniec atrakcji. Rodzice także mają coś dla was – otóż niektórzy z nich odwiedzą nasze przedszkole i opowiedzą o swojej pracy. – Może tata Bartka przyjedzie wozem strażackim… – rozmarzyli się chłopcy – albo tata Wojtka opowie, jak się walczy z przestępcami… Żaden z nich nie zgadł, ponieważ pierwszym gościem był tata Ali – zawodowy treser psów. Przyszedł z labradorem o imieniu Bosman i zaraz zaprosił wszystkich na podwórko. – Bosman już niedługo przystąpi do bardzo trudnego egzaminu na przewodnika osób niewidomych – opowiadał – czeka go naprawdę odpowiedzialna praca.

Bosman chyba to rozumiał, bo bezbłędnie wykonywał wszystkie polecenia swego pana. Dziewczynki miały nadzieję, że do przedszkola przyjdzie mama Emilki, która jest aktorką, i… nie zawiodły się. Nie tylko przyszła, ale jeszcze przyniosła ze sobą całą walizkę lalek teatralnych. Pokazywała, jak wkładać na rękę pacynkę, jak poruszać kukiełką, a jak – marionetką. Każdy, kto chciał, mógł sam spróbować. Następnego dnia gościem Biedronek była pani dietetyczka, czyli mama Zuzi. Opowiadała, co trzeba jeść, żeby być silnym i zdrowym. Pochwaliła się, że zamieszcza w Internecie przepisy na pyszne i kolorowe dania, od których wcale się nie tyje. Na koniec poczęstowała wszystkich znakomitymi chipsami z suszonych jabłek i owsianymi ciasteczkami. – Ciekawe, kto nas odwiedzi dzisiaj? – zastanawiała się Ada, maszerując do przedszkola w kolejny poranek. – A może to wy kogoś odwiedzicie? – powiedziała mama i uśmiechnęła się tajemniczo. – Dzisiaj będzie trochę inaczej niż zwykle – oświadczyła pani, gdy wszyscy skończyli już jeść śniadanie. – Kolejny rodzic zaprosił nas do miejsca, w którym pracuje. Powiem tylko, że to całkiem niedaleko stąd. Zaciekawione Biedronki ubrały się błyskawicznie. – Może to piekarnia? – próbowała zgadnąć Oliwka. – A może warsztat samochodowy? – zastanawiał się Wojtek. Gdy skręcili w następną przecznicę, Ada aż klasnęła w ręce. – Ośrodek zdrowia! – wykrzyknęła. – Tutaj pracuje moja mama! – I zagadka rozwiązana! – uśmiechnęła się pani. Mama Ady, w białym lekarskim fartuchu, przywitała gości w holu i zaprosiła na małą wycieczkę po przychodni. Wszyscy mogli zobaczyć, gdzie się trzeba zarejestrować do specjalisty, w którym gabinecie odbywają się szczepienia ochronne, a w którym pobierana jest krew do badania. Kto chciał, mógł posłuchać bicia swego serca, zakładając lekarskie słuchawki zwane stetoskopem. I nie był to wcale koniec niespodzianek, bo oto w drzwiach gabinetu stomatologicznego stanęła… mama Zosi. – Zapraszam do mnie – uśmiechnęła się serdecznie – postaram się przekonać was, że wizyta u dentysty to nic strasznego. Kto codziennie szczotkuje ząbki? Oczywiście zgłosili się wszyscy. – A pokażecie mi, jak to robicie? – spytała mama Zosi, wyjmując z szuflady plastikową szczękę i szczoteczkę. Konrad wziął szczoteczkę i raz-dwa przejechał po zębach, w prawo i w lewo. – Żeby wygarnąć wszystkie resztki jedzenia, trzeba szorować także z góry na dół, o tak – wyjaśniła pani doktor i zaprezentowała prawidłowy sposób czyszczenia zębów. Na koniec zaproponowała wszystkim mały przegląd. Ada trochę się bała dziwnego fotela dentystycznego, ale okazało się, że siedzi się na nim całkiem wygodnie. Mama Zosi zajrzała jej do buzi i oświadczyła, że tak zdrowych ząbków życzyłaby wszystkim swoim pacjentom. „A może ja zostanę dentystką? – pomyślała Ada. – Tyle się dziś nauczyłam…”

 

  1. Czy potrafisz odpowiedzieć na poniższe pytania?

– Kto odwiedził dzieci w grupie Ady?
− Czym zajmują się wasi rodzice?
− Czy byliście kiedyś w gabinecie dentystycznym?
− Na czym polega praca dentysty?
– Dlaczego rodzice są ważni w życiu dziecka ?

 

  1. Reprodukcje malarskie.

Obejrzyjcie poniższe obrazy, powiedzcie kto znajduje się na obrazach, jakie kolory dominują, zastanówcie się, czy tak wyglądają ludzie, którzy teraz chodzą po ulicach.

 

„Konstancja i Stanisław Poniatowscy- rodzice króla Stanisława Augusta Poniatowskiego”

„Macierzyństwo” Stanisława Wyspiańskiego

„Portret ojca”- Stanisław Wyspiański

 

Obrazy zostały dodane w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Praca plastyczna „Mama i tata”.

Potrzebujemy:

kartkę z bloku, farby, pojemniczek z wodą, pędzle

Namalujcie portrety swoich rodziców, sami zdecydujcie czy portrety będą na osobnych kartkach czy namalujecie razem rodziców na jednej kartce.

 

  1. Masażyk – według Bożeny Formy.
    Dzieci masują mamie plecy.
    Każde swobodnie sięga dłońmi do pleców mamy.

Dziecko: Wędruję z mamusią hen leśną dróżką – rysuje palcami wskazującymi ścieżkę od góry do dołu pleców, przez góry wysokie i łąki, rysuje góry, wykonuje ruchy koliste, pocierając dłońmi o plecy, dla nas wesoło wietrzyk powiewa, delikatnie uderza w plecy pięściami obu rąk, a w górze śpiewają skowronki  uderza delikatnie opuszkami palców w górną część pleców, Zza chmury nagle spogląda słońce, rysuje słońce, ciepłe wysyła promienie, mocno pociera rozwartymi dłońmi o plecy, zbieramy kwiaty, pięknie pachnące rysuje kontury kwiatów, naśladuje ich wąchanie, zbliżając dłonie do nosa, stokrotki, rumianki, złocienie rysuje linie faliste w dowolnych kierunkach, Potem leżymy sobie na trawie delikatnie przykłada policzek do pleców mamy, i w niebo spoglądamy, przesuwa dłoń od dołu do góry pleców, najcudowniejsze są takie chwile, dmucha we włosy mamy, bo mamę i tatę  mocno kochamy. rysują na plecach serduszko.

 

6.Zatańcz z rodziną.

https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg

 

  1. Układanie kilku zdrobnień do słów:
  • Mama
  • Tata
  • Serce
  • Kwiat
  • Prezent
  • Ogród
  • Cukierek
  • Rower

 

 

  1. Drogie dzieci pamiętajcie o:
  • Czynnościach higienicznych.
  • Zabawie swobodnej.
  • Bądźcie samodzielni!

 

 

Data: 19.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Święto rodziców.

1.Gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

 

  1. Nauka piosenki : „Jesteś mamo skarbem mym”- Śpiewające Brzdące

https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

 

  1. Podziel na sylaby:
  • Mama
  • Tata
  • Rodzina
  • Siostra
  • Brat
  • Babcia
  • Dziadek
  • Dom

 

  1. Zabawy z domową ciastoliną:
  • 2 szklanki mąki
  • 1 szklankę soli
  • 2 szklanki wody
  • 2 łyżki oleju
  • 1 łyżeczka kwasku cytrynowego
  • Barwniki spożywcze

 

Podane składniki mieszamy. Powinniście otrzymać ciasto podobne do naleśnikowego. Umieśćcie je w garnuszku i podgrzewajcie na małym ogniu, cały czas mieszając, aby nie przywarło do dna. Gdy masa zacznie odchodzić od ścian garnka i formować się w zbitą kulę to znak, że ciastolina gotowa. Dajcie jej chwilę ostygnąć. Po wystygnięciu dzielimy na kilka części i do każdej z nich dajemy inny kolor barwnika spożywczego.

 

  1. Rozwiąż zagadki: źródło www.zabawydladzieci.pl
  • Wszyscy do mnie zaglądają, co o wygląd schludny dbają. (lusterko)
  • Śnieżną buzię ma i siedmiu krasnali zna. (Królewna Śnieżka)
  • Choć ma rogi i nogi nie ruszy z podłogi. (stół)
  • Choć posiada pancerz, wcale nie wojuje. Choć ma cztery nogi wolno spaceruje. (żółw)
  • Kiedy w nim kipi woda, gwiżdże jak lokomotywa? (czajnik)
  • Dobre ma zwyczaje ludziom mleko daje. (krowa)
  • Skacze w parku po drzewach, żaden orzech nie jest dla niej trudny do zgryzienia. (wiewiórka)
  • W lecie jest krótka a długa w zimie. Jak jej na imię. (noc)
  • Mrugają, mrugają, choć oczek nie mają. Widać je na niebie, gdy czas spać na ciebie. (gwiazdy)
  • To raz utyje, to znowu schudnie. Gdy noc przychodzi świeci nam cudnie. (księżyc)

 

  1. Dni tygodnia – czy pamiętasz kolejność?
  • Poniedziałek
  • Wtorek
  • Środa
  • Czwartek
  • Piątek
  • Sobota
  • Niedziela

 

Powiedz ile mamy dni tygodnia?

 

 

  1. Teraz przypomnij sobie miesiące:
  • Styczeń
  • Luty
  • Marzec
  • Kwiecień
  • Maj
  • Czerwiec
  • Lipiec
  • Sierpień
  • Wrzesień
  • Październik
  • Listopad
  • Grudzień

 

Powiedz ile mamy miesięcy? Pamiętasz datę swojego urodzenia? Zapytaj mamę, tatę o datę ich urodzin.

 

  1. Porównaj wzrost wszystkich domowników. Powiedz, kto jest najwyższy, a kto jest najniższy?

 

  1. Zachęcam dzieci do zabawy swobodnej, przestrzeganiu zasad higieny, odpoczynku oraz kształtowaniu samodzielności.

 

Data: 20.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Święto rodziców.

 

1.Gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

 

  1. Wysłuchanie wiersza Ireny Róży Salach Tata jest…

Tata Olka jest kucharzem,

tata Ani – marynarzem,

tata Krysi dobrze piecze,

tata Tomka ludzi leczy,

tata Zosi trudy znosi,

tata Werki topi serki,

tata Kuby szelki gubi,

tata Iwony sprzedaje balony,

tata Marty lubi żarty.

 

  1. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza. Rodzi zadaje pytania:

− Jakie zawody wykonywali ojcowie Olka, Ani i Iwony w wierszu?

− Jaki zawód wykonuje tata Tomka, jeśli wiemy, że leczy ludzi?

− Czy gubienie szelek to zawód?

− Skoro tata Marty lubi żarty, to jaki zawód mógłby wykonywać?

 

  1. 5. Opowiedz na pytania:

– Kim z zawodu jest twoja mama?

– Co robi twoja mama?

− Kim z zawodu jest twój tata?

− Co robi twój tata?

 

  1. Porozmawiajcie do jakiego zawodu mogą pasować te przedmioty:

– łyżka, garnek lub inny przyrząd znajdujący się w kuchni (kucharz),

– grzebień (fryzjer),

– buty (szewc),

– miara (krawiec).

 

  1. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Magiczny worek”.

Wymienione w poprzedniej zabawie przyrządy wkładamy do worka, dziecko zakrywa oczy             i losuje dany przedmiot. Po dotyku rozpoznaje i nazywa dany przyrząd, określając w jakim zawodzie można go wykorzystać.

 

  1. Kim chciałbyś być w przyszłości ? – zastanów się i narysuj. J

 

  1. Jeżeli masz ochotę – pokoloruj wybrany obrazek.

 

Źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/431923420488064662/?nic_v1=1abrkb2uG5Mhqjmf3HMtjZ6uYs1Cc8hYhV2JVH6%2FCQnfm7SO29x8hfAjaV2BiSLWG7

Kolorowanka została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/431923420488064657/?nic_v1=1at%2FsTrww7SCyyxRr2ImJWyvRLbAuF16YRwthXYsRHAh0FCsb%2F5kxGzNtvODgzWaqq

Kolorowanka została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/118219558957936565/?nic_v1=1aySTYJNELGeAByorNyk6qe35gTSStaQe5PH12jYoR4ALDJLmGbe0j2jOVdQNEucV4

Kolorowanka została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Zabawa rozwijająca umiejętność posługiwania się nożyczkami.

Wytnij nożyczkami po śladzie. Jeżeli jesteś dzisiaj szczęśliwy/a narysuj w środku uśmiech, jeżeli smutny/a – smutek, zły/a – złość.

 

Źródło:

https://i.pinimg.com/originals/3b/3c/f0/3b3cf046aad53193fb14ae2d44532ec0.jpg

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne – „W kuchni”.

 

Rysuj po śladzie.

Źródło:

https://www.google.com/search?q=kucharz+%C4%87wiczenie+graficzn&tbm=isch&ved=2ahUKEwim5dq5j8LpAhWRwKYKHb_gCFgQ2-cCegQIABAA&oq=kucharz+%C4%87wiczenie+graficzn&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECCMQJzoCCABQxntYmpMBYImVAWgAcAB4AYABhAOIAa4WkgEIMy4xNy4xLjGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZw&sclient=img&ei=WPfEXqbZMJGBmwW_waPABQ&bih=690&biw=1418#imgrc=vqEDYJ-ucZxS8M

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Pamiętajcie o samodzielności.
  2. Pomagajcie rodzicom.
  3. Dobrze się bawcie.

 

 

Data: 21.05.2020r.

Temat kompleksowy:  Święto rodziców.

 

1.Posłuchajcie piosenki.

 

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

 

  1. Wysłuchanie wiersza Krystyny Datkun-Czerniak Szczęście.

Szczęście to:

– uśmiech taty i mamy,

– spadające z drzew kasztany,

– zimne lody w gorący czas,

– udany rysunek,

– i gdy ktoś pochwali nas.

Szczęście to wszystko, co jest dokoła:

ludzie, drzewa, przedszkole i szkoła.

Szczęście mam – gdy nie jestem sam!

Szczęście, że jestem tu – na ziemi,

pomiędzy ludźmi bliskimi.

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzi zadaje następujące pytania:

− Co to jest szczęście?

− Co dla dziecka jest szczęściem?

− Kto jest dla dziecka najbliższą osobą?

 

 

  1. Zabawa naśladowcza Pomagam mamie.

Rodzic włącza ulubioną piosenkę dziecka.  W czasie jej trwania dziecko wykonuje dowolne improwizacje taneczne. Na przerwę w muzyce rodzic podaje nazwy czynności, które dziecko naśladuje, np.: odkurzanie, wycieranie kurzu, zmywanie naczyń, podlewanie kwiatów.

 

  1. Zabawa rozwijająca małą motorykę „Prezenty dla rodziców”.

Do zabawy potrzebujemy: różnorodne gazety, nożyczki, klej oraz szablon prezentu.

Zadanie polega ma wycinaniu wybranych przez dziecko artykułów, a następnie przyklejaniu ich na szablon prezentu.

Źródło:

www.przedszkolankowo.pl

Szablon został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. „Tulipany dla rodziców” – ćwiczenie grafomotoryczne rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową.

Jeżeli macie ochotę, możecie połączyć kropki. Ciekawe co będzie przedstawiał obrazek ?  Czy ktoś już wie ?

Źródło:

https://wydawnictwonotes.pl/produkt/rysuj-po-sladzie-i-koloruj-cwiczenia-usprawniajace-piszaca-raczke-dla-dzieci-w-wieku-3-4-lata/

Karta pracy została dodana w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Pograjcie wspólnie z całą rodziną w grę planszową „Poznajmy się bliżej”.

Źródło:

https://smallsteps.pl/materialy-do-pracy/poznajmy-sie-blizej-material-pracy-dziecmi/#.XsURhGgzbQA

Szablon gry został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Dbajcie o siebie.
  2. Pamiętajcie o samodzielności.
  3. Sprzątajcie po zakończonej zabawie.

 

Data: 22. 05. 2020 r.

Temat kompleksowy:  Święto rodziców.

  1. Gimnastyka.

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

 

2.Zabawa językowa „Moja mama”.

Popatrz na swoją mamę i opisz jej wygląd:

– jaki ma kolor oczu,

– jakie ma włosy,

– jak jest ubrana.

Pamiętaj, wypowiadaj się pełnym zdaniem.

Jeżeli jesteś z innym opiekunem to opisz jego wygląd.

 

 

  1. Praca plastyczna „Niezwykłe serduszko”.

Do wykonania pracy plastycznej potrzebujemy: kartkę papieru, farby, patyczki do uszu oraz szablon serca.

Na początku przyklejamy serce na środku kartki. W następnych czynnościach za pomocą farb oraz patyczków, robimy kolorowe kropki na całej powierzchni, uważając na serce. Praca plastyczna gotowa J

https://pl.pinterest.com/pin/629237379176312818/?nic_v1=1atqBmXwzYBQz6KykbhM5wdzAJtOc%2BTJ%2FfZVpLbm0osOFjyz7H0qxbCDvL7i93Lt7B

 

Wzór wykonanej pracy plastycznej został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Czytanie opowiadania Agaty Widzowskiej „Festyn”.

Na rodzinny festyn do przedszkola Ady przyszło wiele rodzin, między innymi mama i tata Ady oraz Olek. „Święto rodziców” okazało się dobrym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy. Całe przedszkole było udekorowane obrazkami namalowanymi przez dzieci oraz kwiatami. W ogródku postawiono dodatkowe ławki, leżaki i miękkie pufy do siedzenia. Dzieci wymyśliły wiele śmiesznych konkurencji, w których brali udział dorośli. Zaczęło się od zagadek, potem były zawody w podrzucaniu piłki głową, co okazało się ulubionym zajęciem niektórych tatusiów. Przedszkolaki zorganizowały pokaz puszczania baniek mydlanych, które wirowały w powietrzu, mieniąc się wszystkimi kolorami tęczy. Najwięcej śmiechu wywołała ogromna bańka, która osiadła na nosie jednego z rodziców – minęło sporo czasu, zanim pękła! Tata Ady i Olka wygrał konkurs w skakaniu na jednej nodze dookoła karuzeli i chociaż w trakcie spadł mu lewy but, nie poddawał się do końca. – Brawo! – krzyczała Ada. – Tato! Tato! – dopingował Olek. Następnie odbył się konkurs drużynowy z udziałem dorosłych i dzieci. Liczyły się zręczność i refleks. Każdy rodzic otrzymał plastikową butelkę, a zadaniem dzieci było jak najszybsze napełnienie jej wodą i zakręcenie. Ach, ile było przy tym radości! Wszyscy się nawzajem pooblewali, jakby to był śmigus-dyngus. Na szczęście pogoda była wspaniała i słońce szybko wysuszyło zmoczone ubrania. Mama Ady i Olka zajęła pierwsze miejsce w konkursie nadmuchiwania balonów. W ciągu minuty nadmuchała aż trzy i nawet zdążyła je zawiązać na supeł. Nagle rozległo się potężne trrrach! To jeden z balonów pękł i wystraszył siedzące na dachu gołębie. – Myślałem, że wystrzeliłaś z armaty! – zażartował tata. – To dlatego, że kiedyś grałam na trąbce i mam silne płuca – wyjaśniła mama. Później odbył się konkurs na rodzinne śpiewanie piosenek. Och! Nie każdy potrafi śpiewać. Niektórzy bardzo fałszowali, ale zupełnie się tym nie przejmowali. Przecież wcale nie trzeba być najlepszym we wszystkim. Najważniejsze to umieć się śmiać nawet z samego siebie. Jednak najwięcej radości wywołały wyścigi z surowym jajkiem trzymanym na łyżce. Dorośli starali się zachować równowagę w czasie biegu, a dzieci piszczały z emocji! Bum! Jajko już leżało na ziemi. Bach! Drugie jajko wylądowało na bucie jednego z ojców. – Cały trawnik zamienił się w jajecznicę! – zachichotał Olek. – To są jajka sadzone – stwierdziła Ada. Zwycięzcy w różnych konkurencjach otrzymali nagrody zrobione przez dzieci: papierowe sowy z przyklejonymi ruchomymi oczami, świeczki ozdobione suszonymi kwiatkami lub muszelkami, kamienie pomalowane jak biedronki i zakładki do książek. Każdy, kto zgłodniał, mógł się poczęstować pysznym ciastem i owocami, ale najsmaczniejsze okazały się owsiane ciasteczka, które przedszkolaki upiekły razem z paniami kucharkami. Na zakończenie rodzinnego festynu dzieci przygotowały część artystyczną, a Ada wyrecytowała wierszyk: Gdy na Księżyc się wybiorę, to spakuję do walizki moją mamę oraz tatę, bo nie mogę zabrać wszystkich. Z mamą będę liczyć gwiazdy i rysować złote słońce, z tatą zrobię prawo jazdy na talerze latające. Na Księżycu dom postawię 98 i dla mamy kwiat w ogrodzie, tacie gwiezdną dam golarkę, by się mógł ogolić co dzień. Więc, gdy lecieć chcesz w nieznane, zabierz tatę oraz mamę! Ada otrzymała wielkie brawa, a potem rozpoczęła się loteria. W losowaniu nagrody głównej wzięli udział wszyscy zaproszeni goście. Każdy chciał wygrać, ale przecież to niemożliwe, żeby wygrali wszyscy. Dzieci trzymały kciuki i czekały, aż pani dyrektor odczyta zwycięski numer. – Wygrywa los z numerem 1865! – Hura! To nasz! – krzyknął uradowany Olek. – Mamy szczęście! – pisnęła Ada. Nagrodą główną były bilety do teatru dla całej rodziny. Pozostali uczestnicy wylosowali nagrody pocieszenia w postaci książek. – Trzeba to uczcić! – zaproponowała mama. – Tylko nie każcie mi już dzisiaj skakać na jednej nodze! – zaśmiał się tata. Tego dnia Ada i Olek byli bardzo dumni ze swoich rodziców. Chociaż są dorośli, mają wspaniałe poczucie humoru                   i można się z nimi świetnie bawić.

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania:

− Z jakiej okazji odbywał się festyn w przedszkolu Ady?

− Kto z rodziny Ady przybył na festyn?

− Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady?

− Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi?

 

  1. Ćwiczenia oddechowe – Kto szybciej nadmucha balony?

W zabawie może wziąć udział rodzeństwo lub rodzice. Kto szybciej nadmucha dostaje gromkie oklaski.

 

  1. Zabawa w emocje.

Potrzebujemy marker i 3 nadmuchane balony

Narysuj markerem na balonach, co czujesz kiedy:

  • Grasz z mamą w grę?
  • Pada deszcz i nie możesz wyjść z tatą na zaplanowaną grę w piłkę?
  • Koleżanka lub kolega nie chce podzielić się z Tobą zabawką?

 

 

  1. Zabawa „Zakupy”.

Zabawa polega na zapamiętywaniu produktów, które kupiliśmy (w odpowiedniej kolejności).

 

Pierwsza osoba mówi : Poszłam do sklepu i kupiłam mleko.

Druga osoba mówi: Poszłam do sklepu i kupiłam mleko i chleb.

Pierwsza osoba mówi: Poszłam do sklepu i kupiłam mleko, chleb i jogurt.

Druga osoba mówi: Poszłam do sklepu i kupiłam mleko, chleb, jogurt i cebulę itd., itd.

 

 

  1. Drogie dzieci pamiętajcie o:

– odpoczynku,

– zabawie swobodnej,

– przestrzeganiu zasad higieny,

– pomaganiu rodzicom w pracach domowych.

 

 

Opracowane działania powstały w oparciu o:

  • własne doświadczenia i pomysły,
  • przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady, wydawnictwo: macEDUKACJA, POZIOM A+, część 4,
  • podane źródła przy poszczególnych aktywnościach.

 

W razie pytań i wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu poprzez grupę na portalu społecznościowym oraz aplikację Messenger.