MODRAKI – KSZTAŁCENIE ZDALNE – OPRACOWANE DZIAŁANIA OD 14.04.2020 R. DO 17.04.2020 R.

W związku z kształceniem zdalnym i obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli, zachęcałyśmy dzieci i rodziców do włączania się w różnorodne aktywności.

Wszystkie działania dostosowane były do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

Data: 14.04.2020 r. – 17.04.2020 r.

Grupa: IV

Nauczyciele: Angelika Strzelecka, Agnieszka Kryś

 

Temat kompleksowy: Dbamy o przyrodę.

Data: 14.04.2020r.

 

  1. Gimnastyka poranna.

https://www.youtube.com/watch?v=VNtWgtAf8Pc

źródło: youtube

 

  1. Zabawy umuzykalniające przy piosence pt. „ Ekologiczne reggae”.

 

  1. Czysta ziemia, zdrowa woda,

błękit nieba i przyroda

to prawdziwe skarby nasze,

gdy jest jasno, światło gaszę

 

Ref. Lubisz przyrodę – szanuj ją.

Ziemia to jest nasz wspólny dom. (bis)

 

  1. Sarna biegnie skrajem łąki,

leci motyl do biedronki,

piękny zapach lasu czuje…

Śmieci w domu posortuje!

 

Ref.  Lubisz przyrodę – szanuj ją.

Ziemia to jest nasz wspólny dom. (bis)

 

  • Jedźmy razem nad jeziora,

lato to najlepsza pora!

Czy wyrażasz na to zgodę?

Ale najpierw – zakręć wodę!

Ref. Lubisz przyrodę – szanuj ją.

Ziemia to jest nasz wspólny dom. (bis)

 

Piosenka została wysłana jako załącznik na serwerze dropbox.

źródło: www.mac.pl/edukacja-przedszkolna/piosenki-olekiada#npa).

 

 

Rodzic zadaje dzieciom pytania dotyczące tekstu piosenki.

− O czym jest piosenka?

− Co możemy zrobić, żeby dbać o Ziemię?

 

 

  1. Zabawa rozwijająca sprawność ruchową do piosenki Ekologiczne Reggae.

 

Potrzebne będą: instrument muzyczny lub dowolny przyrząd, który wydaje dźwięk.

 

Rodzic gra na instrumencie. Dzieci poruszają się zgodnie z rytmem dźwięków instrumentu. Maszerują, biegają drobnymi krokami, unosząc ręce w górę, podskakują: raz na jednej, raz na drugiej nodze. Podczas przerwy w muzyce wymyślają dowolną figurę i przez chwilę pozostają w bezruchu.

 

 

  1. Ćwiczenie oddechowe – potrzebne będzie piórko lub kawałek kartki papieru.

 

Każde dziecko trzyma piórko lub kawałek kartki papieru, w tle słuchać piosenkę „Ekologiczne reggae”.  Podczas przerwy w muzyce dzieci unoszą piórka lub kartki na wysokość głowy, wypuszczają je z dłoni i zaczynają na nie dmuchać. Starają się, żeby piórka lub kawałki kartek nie spadły na podłogę.

 

 

  1. Dzieci dbają o środowisko – masażyk według Bożeny Formy.

 

  1. W zgodzie z przyrodą

(rysują powoli całą dłonią koła, zaczynając od środka pleców)

 

żyją wszystkie dzieci.

Kochają jasne słonko,

(uderzają delikatnie pięściami w różne części pleców, Kochają jasne słonko, delikatnie uderzają palcami lewej ręki i prawej ręki, dotykając pleców opuszkami palców,)

 

które na niebie świeci.

(wykonują koliste ruchy całą dłonią,)

  1. Nie łamią gałęzi,

(delikatnie uderzają bokiem dłoni w różne części pleców)

 

dbają o rośliny,

podczas wycieczek do lasu

(rysują kwiatek, delikatnie uderzają rozwartymi dłońmi od dołu pleców do góry)

nie płoszą zwierzyny

(przesuwają rozwarte dłonie od góry pleców w dół,)

 

  • Często też dorosłym

dobry przykład dają –

(kładą dłonie na środku pleców i delikatnie naciskają,)

w wyznaczonych miejscach

śmieci zostawiają.

(uciskają delikatnie ramiona.)

 

  1. Oglądanie filmu edukacyjnego – Segregujemy dla przyszłości.

https://www.youtube.com/watch?v=xU5dox9wVlQ

źródło: youtube

 

  1. Zapoznanie z pomysłami – Recykling – Zrób to w domu.

https://www.youtube.com/watch?v=XOvHkVJ9Lto&t=25s

źródlo: youtube

 

  1. Pamiętajcie o swobodnej zabawie.
  2. Odpoczynek to też ważna sprawa.
  3. Prawidłowo myjcie ręce.
  4. Pamiętajcie o myciu zębów (potraficie samodzielnie wykonywać wszystkie czynności J).
  5. Pamiętajcie o samodzielności J.

 

 

Data: 15.04.2020 r.

  1. Taniec dla dzieci na rozpoczęcie dnia – Gumi Miś.

 

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 

  1. Zabawa paluszkowa według Krzysztofa Sąsiadka – „Biedronka”.

Rodzic prosi dziecko o naśladowanie jego ruchów; wyciąga przed siebie obie dłonie i recytuje wierszyk. Podczas kolejnych wersów rodzic palcami jednej ręki dotyka  palców drugiej ręki, zaczynając od najmniejszego. Na koniec wykonuje dłonią zygzaki i unosi ją ku górze.

 

Biedronka mała robaczki spotkała: 

z tym się przywitała,  (zaczynamy od najmniejszego)

tego pogłaskała, 

temu pomachała, 

tego zabrać chciała, 

z tym się pożegnała… (kciuk)

i do nieba poleciała.

 

  1. „Wiosenne kwiaty” – zapoznanie z hiacyntem, żonkilem, tulipanem.

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia wyżej wymienionych kwiatów.

Wspólnie je nazywają oraz opisują ich wygląd.

Dzielą ich nazwy na sylaby.

Zdjęcia kwiatów zostały dodane jako załącznik w komentarzu.

Źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/863354191053989472/?nic_v1=1apEeSds5Fnmdi6Rvut4V1EgOhOU66Op%2BeGKP3%2BBs5LQJVhTNwG%2F3%2BZRoZjiN%2F8aEQ  (żonkil)

https://pl.pinterest.com/pin/828521662681880102/?nic_v1=1aqloPoWlRFs%2FhxwxU3vE41r7u4adaWWvXe%2BZYbU6Vf%2Bu8h9ic7RqLRXbZoRNU8Aqa (tulipan)

https://pl.pinterest.com/pin/828521662682154032/?nic_v1=1aZCTE3rv5i27RwPvUCYl0ToR1PHb9vpQcjtPbWj%2BEfr8YRtj5PF%2BxtmTCGpDWeqaP  (hiacynt)

 

 

  1. Ćwiczenie pamięci – Kwiaty ogrodowe.

Rodzic układa na stole sylwety kwiatów: hiacynta, tulipana, żonkila.

Dziecko podaje nazwy kwiatów uprawianych w ogrodzie, a następnie je liczy. Wskazuje, który kwiat jest: pierwszy, drugi, trzeci. Następnie odwraca się, rodzic chowa sylwetę jednego kwiatu. Dziecko patrzy i odgaduje, którego kwiatu brakuje, po czym odtwarza początkowy układ kwiatów – dokłada odpowiedni kwiat.

 

  1. Ćwiczenia matematyczne „Kwiaty na rabatkach”.

Do zabawy potrzebne będą 3 prostokąty wycięte z papieru oraz 3 kwiaty                         w kolorze żółtym, 3 kwiaty w kolorze czerwonym, 3 kwiaty w kolorze fioletowym.

Prostokąt to rabatka, na której będą rosły kwiaty. Rodzic siedzi obok dziecka                i wypowiada następujące polecenia:

  • Wybierz jedną rabatkę i połóż ją przed sobą.
  • Połóż na rabatce 1 kwiat w kolorze czerwonym.
  • Dołóż teraz do kwiatu czerwonego 1 kwiat żółty.
  • Dołóż jeszcze do tego co masz 1 kwiat fioletowy.
  • Teraz policz ile kwiatów znajduje się na twojej rabatce.
  • Zrób porządek na rabatce i posprzątaj wszystkie kwiaty.
  • Połóż teraz na czystej rabatce wszystkie kwiaty w kolorze np. żółtym. Policz ile ich jest.
  • Posprzątaj rabatkę, a następnie ułóż kwiaty według wzoru: czerwony, żółty, czerwony, żółty – zastanów się teraz jakie kolory kwiatów powinny być następne.
  • Zadanie dodatkowe: Masz przed sobą 3 rabatki, 3 kwiaty w kolorze czerwonym, 3 kwiaty w kolorze żółtym, 3 kwiaty w kolorze fioletowym. Zasadź wszystkie kwiaty w taki sposób, aby na każdej rabatce rosły kwiaty tylko w jednym kolorze.

 

  1. Zabawa plastyczna – tulipan z wykorzystaniem rolki po papierze lub ręczniku kuchennym.

Pomysł numer 1:

Do zabawy potrzebujemy: rolkę, farby, kartki, klej nożyczki.

W pierwszej kolejność malujemy farbami na zielono rolkę.

Następnie rysujemy na kartce tulipana (kwiat tulipana musi być szerszy od średnicy rolki) oraz liście.

Wycinamy wszystkie elementy.

Rolkę delikatnie nacinamy po bokach i wkładamy tam tulipana.

Na koniec doklejamy liście.

Gotowe J

Wzór pracy plastycznej znajduje się na dołączonej fotografii, dodany został jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: http://crayonka.blogspot.com/2012/04/tulipany-z-rolek-po-papierze.html?spref=pi

Pomysł numer 2:

Jeżeli macie ochotę – zamiast rysowania tulipana, możecie odrysować i wyciąć swoją dłoń, która będzie przypominała kwiat. Wzór pracy plastycznej znajduje się na dołączonej fotografii, dodany został jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/196680708705874631/?nic_v1=1agKwT82ZG5tnT8ZpYX0d1wVBi5MF7BnkNjD7vN1yBIBq%2F5fQHXPCLeehxHyNqIoff

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.

 

  1. Dobrze się bawcie w waszych domach.

 

  1. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.

 

  1. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.

 

  1. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.

 

  1. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

 

Data: 16.04.2020 r.

 

  1. Codzienna gimnastyka poranna.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

  1. Piosenka na przywitanie.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI

 

  1. Zapoznanie z postacią krasnala, który wyrusza w podróż, szukając wiosny.
    Obrazek krasnoludka został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło :www.naklejkidla dzieci.pl
  2. Opowieść ruchowa „Krasnal szuka Wiosny- ćwiczenia”. Źródło: www.wesolyprzedszkolak.pl.

Zaświeciło słońce. Krasnal spojrzał na swój ogródek i postanowił w nim posprzątać.

Zabawa kształtująca duże grupy mięśniowe „Przekopujemy ziemię”.
Dzieci naśladują ruchem ciała kopanie ziemi łopatą
(skłony tułowia z ruchem ramion, naśladującym kopania i odkładanie ziemi, akcentowanie przytupnięciem).

Ćwiczenie tułowia – skręty „podlewanie”.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku ręce mają lekko ugięte i złączone.
Dzieci wykonują wymachy ramion w lewo i w prawo zataczając wysoki łuk, jakby podlewały kwiaty konewką.

Do krasnala przybiegł zajączek. Zabawa z elementami czworakowania.
Dzieci naśladują skoki zajączków (całe dłonie oparte przed sobą na podłodze, dociąganie nóg do rąk).

Odpoczynek – siad skrzyżny –
zajączki nasłuchują czy nikt nie wchodzi do ogródka.

Krasnal postanowił dalej szukać wiosny. Przed sobą ujrzał rzeczkę.
Bardzo chciał przejść na drugi brzeg więc musiał poszukać kładki.

Zabawa z elementami równowagi. Dzieci przechodzą przez zwinięty w rulon koc położony na podłodze.

Zabawa z elementami skoku „Kamienie na ścieżce”.
Dzieci przeskakują obunóż przez klocki leżące na podłodze.

Zabawa z elementami rzutu „Kamyki do wody”.
Na sygnał słowny dzieci wrzucają klocki do pudła.

Idąc na spotkanie z wiosną krasnal spotkał motyle.
Chciał się z nimi przywitać, ale one ciągle mu uciekały.
Postanowił je dogonić.

 

3.Zabawa  orientacyjno- porządkowa „Wiosenny deszcz”.

Dzieci wyobrażają sobie, że maszerują za krasnalem przy akompaniamencie uderzeń pokrywek od garnków (szybko-wolno).
Na dźwięk stukania łyżek wykonują przysiad i stukają palcami o podłogę (pada deszcz).

 

  1. Zabawa bieżna Lot pszczół. (źródło mac edukacja)

Dzieci są pszczołami. Spostrzegły niedźwiedzia – fruwają wszędzie, brzęczą i w ten sposób odpędzają niedźwiedzia od dziupli z miodem – dzieci biegają swobodnie w różnych kierunkach, z ramionami skierowanymi w bok, wymawiając bzzzz bzzzzzz bzzzzz.

 

5.Układanie zdań przeczących do podanych zdań twierdzących. Rodzic mówi zdania,                 a dzieci podają przykłady zdań przeczących. Kilka przykładów zdań przeczących (do podanych).(źródło mac edukacja)

− W sklepie warzywniczym kupimy buty. − W sklepie warzywniczym nie kupimy butów.

− W piekarni kupimy mleko. − W piekarni nie kupimy mleka.

− Mama zamówiła w cukierni tort. – Mama nie zamówiła w cukierni tortu.

− Ala ma w koszyku bułki i chleb. − Ala nie ma w koszyku bułek i chleba.

 

  1. Zabawa relaksacyjna.
    Dzieci leżą na dywanie słuchając odgłosów wiosennej przyrody.
    https://www.youtube.com/watch?v=07tsNO76hiw

 

  1. Pomysł na pracę plastyczną „Krasnoludek”.

Jeżeli macie ochotę możecie pokolorować krasnoludka według własnych pomysłów.

Szablon kolorowanki został dodany jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło:  https://pl.pinterest.com/pin/363454632412338556/?nic_v1=1aUfLS%2B8n9TCId7rep9zZxpXy5ZD2WyF0znZaUP04VO57MYUMzEsv4jAxPJcHkZbux

 

  1. Pamiętajcie o swobodnej zabawie.
  2. Odpoczynek to też ważna sprawa.
  3. Prawidłowo myjcie ręce.

11.Pamiętajcie o myciu zębów.

12.Pamiętajcie o samodzielności.

 

 

Data: 17.04.2020 r.

 

  1. Ćwiczenia poranne. Zapraszam do zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds

źródło: youtube

 

  1. Ułóżcie wybrane przez was puzzle.

 

  1. Zabawa plastyczna – „MOJA ZIEMIA”. Szablon został dodany jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kocham-ziemie

 

  1. Piosenka – Mam zasady na odpady.

Posłuchaj kilka razy piosenki możesz wykonać do niej improwizacje ruchową. Spróbuj zaśpiewać piosenkę.

 

https://www.youtube.com/watch?v=EXF40ENgtbY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR13Ak24cC1AwRG3DOdZZsVRxXCNFUmI3Ey-LVab8e9H3RF5dYq-12vNcxU

 

źródło: youtube

 

  1. Zabawa – Czarodziejski worek.

 

Czego potrzeba?

– worek,

– pognieciona kartka,

– pudełko tekturowe,

– torebka po cukrze,

– pusta butelka po soku,

– słoiczki po dżemie,

– puste pudełko po margarynie,

– plastikowy kubek,

– inne rzeczy, które aktualnie mamy.

 

Rodzic prosi dziecko o wyjęcie z worka jednego przedmiotu i odgadnięcie, co to jest. Dziecko wkłada rękę do worka i zgaduje, co to jest, po czym odkłada na stoliku wyjęte przedmioty: gazetę, plastikowy kubek, puszkę, słoik. Wspólnie określają, z jakiego materiału są wykonane poszczególne przedmioty.

 

  1. Segregowanie odpadów.

 

Potrzebujemy:

3 kartki A3 w  kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, przedmioty z poprzedniej zabawy.

 

 

Dzieci oglądają zgromadzone odpady. Rodzic informuje, że z odpadów, jeśli są posegregowane, wykonuje się inne, nowe przedmioty. Wyjaśnia pojęcie recykling.

Następnie zachęca dzieci do posegregowania odpadów. Układa kartki w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym. Dzieci wymieniają nazwy przedmiotów i z pomocą rodzica odkładają w odpowiednie miejsce. Następnie przeliczają odpady każdego rodzaju. Przykłady:

 

– papier – kartka w kolorze niebieskim (pognieciona kartka, pudełko tekturowe, papierowa torebka po cukrze),

− plastik – kartka w kolorze żółtym (puste pudełko po margarynie, plastikowy kubek),

− szkło – kartka w kolorze zielonym (pusta butelka po soku, słoiczki po dżemie).

Dziecko przelicza poszczególne odpady. Mówią, których jest najwięcej, a których tyle samo.

 

  1. Zabawa ruchowa „Papier, plastik, szkło”.

Potrzebujemy:

Bębenek lub inny instrument

przedmioty wykonane z papieru, plastiku i szkła

 

Dziecko porusza się zgodnie z rytmem wygrywanym na bębenku. Na pauzę w grze rodzic wypowiada słowa: papier, plastik lub szkło. Dziecko wyszukuje przedmioty wykonane z danego rodzaju materiału i staje przy nim.

 

  1. Praca plastyczna.

Propozycja nr 1

 

Potrzebujemy:

Kartka papieru w kolorze zielonym, żółtym, niebieskim, klej, nożyczki, pisak, gazety kolorowe.

 

Na kolorowych kartkach rysujemy kosz na śmieci. Z kolorowych gazet wycinamy artykuły spożywcze, które są plastikowe, szklane i z papieru.

Na odpowiednim kolorze kartki naklejamy nasze artykuły. Np. Na zielonym koszu przyklejamy artykuły, które są ze szkła itd.

 

Jeśli nie masz kolorowych kartek w załączniku znajdują się gotowe kosze na śmieci do wydrukowania. Szablony zostały dodane jako załączniki w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Propozycja nr 2

Z zużytych artykułów spożywczych tak jak np. butelka plastikowa, rolka po papierze itd. Stwórz stworka lub ludzika. Twoja twórczość jest przy tym zadaniu bardzo ważna. Wzór pracy plastycznej został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku. Źródło: pinterest.

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.

 

  1. Dobrze się bawcie w waszych domach.

 

  1. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.

 

  1. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.

 

  1. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.

 

  1. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

 

Opracowane działania powstały w oparciu o:

  • własne doświadczenia i pomysły,
  • przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady, wydawnictwo: macEDUKACJA, POZIOM A+, część 4,
  • podane źródła przy poszczególnych aktywnościach.

 

W razie pytań i wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu poprzez grupę na portalu społecznościowym oraz aplikacji Messenger.