MODRAKI – KSZTAŁCENIE ZDALNE – OPRACOWANE DZIAŁANIA OD 20.04.2020 R. DO 24.04.2020 R.

W związku z kształceniem zdalnym i obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli, zachęcałyśmy dzieci i rodziców do włączania się w różnorodne aktywności.

Wszystkie działania dostosowane były do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

Data: 20.04.2020 r. – 24.04.2020 r.

Grupa: IV

Nauczyciele: Angelika Strzelecka, Agnieszka Kryś

 

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

Data: 20.04.2020

Temat kompleksowy:  Moja miejscowość, mój region.

 

1.Poranna gimnastyka

https://www.youtube.com/watch?v=rib2jV2PmbA

  1. Ćwiczenia rozwijające koncentrację oraz pamięć fotograficzną dziecka.

Źródło: https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-edukacyjne/roznice/szukanie-roznic-misie/

Szablon został dodany jako załącznik w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Poproś rodzica o przeczytanie opowiadania Ewy Stadtmüller „Jak dobrze nam zdobywać góry”.

 

Rodzice uwielbiali górskie wyprawy. Kilka razy w roku pakowali plecaki i wyruszali na szlak. – Jeszcze trochę podrośniecie i wybierzemy się w góry wszyscy razem – obiecywał dzieciom tata. – Ale kiedy to będzie? – niecierpliwił się Olek. – Może już niedługo… – uśmiechnęła się mama. – Maj jest w tym roku taki piękny… To chyba tatę przekonało, bo już następnego dnia zaczął planować pierwszy rodzinny rajd. – Chcecie zobaczyć, dokąd pójdziemy? – zapytał, rozkładając mapę. – Najpierw szlak poprowadzi nas wąwozem, potem kawałek przez las i wyjdziemy na grań. – Na co? – nie zrozumiała Ada. – Grań to inaczej grzbiet górski – wyjaśniła mama. – Zobaczycie, jak pięknie wyglądają wiosną górskie łąki zwane przez górali halami. – Tylko pamiętaj: żadnego marudzenia – upominał siostrę Olek. Trzeba przyznać, że Ada bardzo się starała. Szła dzielnie i nie narzekała, chociaż po dwóch godzinach marszu poczuła się trochę zmęczona. – A daleko jeszcze do tych halek? – zapytała. – Do hal? – roześmiała się mama. – Bliżej niż myślisz. Rzeczywiście, gdy tylko wyszli z lasu, Ada aż krzyknęła z zachwytu. – Są!!! Są hale!! Są baranki i pan barankarz w kapeluszu!!! – Pan barankarz nazywa się baca – uśmiechnął się tato – a pomaga mu dwóch młodych juhasów. Zobacz, są jeszcze tacy pasterze, co biegają na czterech łapach i szczekaniem zaganiają owieczki do stada. Ten większy ma na imię Bacuś, a ten mniejszy – Gronik. Była jeszcze Dolina… 56 – Dolina ma szczeniaki i musi się nimi zajmować – uśmiechnął się baca i zaprosił całe towarzystwo do bacówki, czyli drewnianej, okopconej jałowcowym dymem, chatki, gdzie nad paleniskiem wędziły się żółte góralskie serki zrobione z owczego mleka. – Weźmiemy sobie takiego świeżutkiego oscypka na kolację – obiecał tata. Baca zapakował serek, po czym postawił na stole cztery drewniane kubki, do których nalał czegoś, co wyglądało jak kefir. – To żętyca. Zostaje po zrobieniu oscypków – wyjaśniła mama. – Jest bardzo zdrowa. W smaku trochę przypomina maślankę. – Żętyca… – powtórzył Olek, żeby lepiej zapamiętać. – A wiecie, jak się nazywa to, czym się podpieram? – zapytał baca, mrużąc jedno oko. – Laska? – próbowała zgadnąć Ada. – Raczej… siekierka – poprawił ją Olek. – Nie jest to siekiera i nie jest to laga. To, czym się podpieram, to moja ciupaga – zrymowało się bacy, który, bardzo z siebie zadowolony, podkręcił wąsa i po chwili zastanowienia dokończył. – To, co góral ma na nogach, kierpcami się zowie. Nie ma spodni ino portki, kapelusz na głowie. Cuchą się owinie, kiedy wiatr na hali, a gdy słonko zajdzie, to watrę rozpali. To dopiero była łamigłówka. Na szczęście mama z tatą znali się na góralskiej mowie i wyjaśnili, że kierpce to skórzane góralskie buty, cucha to wełniane góralskie okrycie, coś w rodzaju krótkiej peleryny, a watra – ognisko. – Mamuś, a dlaczego górale mówią… inaczej niż my? – zapytał Olek późnym popołudniem, gdy dotarli już do schroniska. – Mówią po swojemu, czyli gwarą – wyjaśniła mama. – Ludzie mieszkający w różnych regionach Polski różnią się od siebie: językiem, strojem, zwyczajami… – Sami się o tym przekonacie, kiedy odwiedzimy Śląsk albo Kaszuby – włączył się do rozmowy tato. – A kiedy odwiedzimy? – zapytał Olek, który zdążył już nabrać ochoty na kolejną rodzinną wyprawę.

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania:

− Co ciekawego zobaczyli Olek i Ada podczas pobytu w górach?

− Dlaczego baca mówił językiem niezrozumiałym dla Olka i Ady?

 

  1. Co przedstawiają poniższe zdjęcia- opowiedz? Wskaż, które krajobrazy są podobne.

Zdjęcia zostały dołączone jako załączniki w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: MACEDUKACJA

 

  1. Przypomnij sobie jak spacerowałeś po swojej miejscowości:
  • W jakiej miejscowości mieszkasz?
  • Powiedz przy jakiej ulicy mieszkasz.
  • Jakie budynki mieszkalne znajdują się w okolicy, w której mieszkasz?
  • Spójrz przez okno lub wyjdź na balkon/ogród (z osoba dorosłą) i opowiedz co widzisz. Wypowiadaj się pełnym zdaniem.

 

  1. Praca plastyczna „Mój pokój”.

Popatrz uważnie jak wygląda twój pokój, opowiedz o nim wypowiadając się pełnym zdaniem, a następnie spróbuj go narysować.

8. Masażyk relaksacyjny „Rodzinna pizza”.

Rodzic siedzi za dzieckiem i wykonuje masażyk relaksacyjny.

Tekst oraz czynności zostały opisane poniżej:

Najpierw sypiemy mąkę (Przebieramy po plecach dziecka opuszkami palców obu dłoni)
i zgarniamy ją (brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające),
lejemy oliwę (rysujemy palcem falistą linię),
dodajemy szczyptę soli (lekko je szczypiemy)..
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto (z wyczuciem ugniatamy boki dziecka),
wałkujemy (wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści w górę i w dół),
wygładzamy placek (gładzimy plecy) i na wierzchu kładziemy:
pomidory (delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki),
krążki cebuli (rysujemy koła),
oliwki (naciskamy palcem w kilku miejscach),
później … (dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy),
posypujemy serem (szybko muskamy po plecach opuszkami palców obu dłoni)
i… buch! do pieca (Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji).
Wyjmujemy i kroimy: (Kroimy plecy brzegiem dłoni)
dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata
dla Matyldy… a teraz (dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy).
Polewamy keczupem (kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami)
i… zjadamy… mniam, mniam, mniam.

Źródło: https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/

Pamiętajmy w tej zabawie o zamianie ról.

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.
  2. Dobrze się bawcie w waszych domach.
  3. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.
  4. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.
  5. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.
  6. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

Data: 21.04.2020 r.

Temat kompleksowy:  Moja miejscowość, mój region.

 

  1. Zabawy i ćwiczenia ze świeżakami.

https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

źródło: youtube

 

 

  1. Zapoznanie z piosenką pt. „Tu Mieszkam”.

 

To jest moje miasto, zna historii wiele.

Ratusz, zamek, rynek i piękne aleje.

 

Ref.: Kocham moje miasto,

miasteczko czy wieś.

Legendami swymi słynie.

Czy je poznać chcesz?

 

  1. Chodzę ulicami, zwiedzam i poznaję

moich sławnych przodków piękne obyczaje.

 

Ref.: Kocham moje miasto…

 

III. Bo gdy będę babcią z siwiuteńkim włosem,

będę nucić wnukom cichuteńkim głosem.

 

Ref.: Kocham moje miasto…

 

(sł. Edyta Jarząbek, muz. Krzysztof Żesławski)

 

Piosenka została wysłana na dropboxa.

 

  1. Rodzic zadaje dziecku pytania:

− Co oznacza słowo: ojczyzna?

− O czym jest ta piosenka?

− Jakie ciekawe miejsca znajdują się w naszej miejscowości?

 

  1. Zabawa rozwijająca koordynację słuchowo-ruchową.

Potrzebny będzie bębenek lub inny instrument/ przyrząd, który wydaje dźwięk.

 

Dziecko maszeruje w rytm wydawanego dźwięku. Wspólnie z rodzicem ustalają, co oznaczają poszczególne dźwięki:

 

 

jeden mocny dźwięk  – dziecko wykonuje przysiad,

 

trzy mocne uderzenia  – dziecko podnosi ręce w górę,

 

dwa mocne uderzenia – dziecko opuszcza ręce wzdłuż tułowia, pozostaje przez chwilę w pozycji na baczność.

 

  1. Tańcząca woda – ćwiczenie oddechowe.

Potrzebne będą: kubek z wodą oraz słomka.

 

Dziecko zajmuje miejsce przy stole. Otrzymuje  kubek z wodą i słomkę. Dziecko nabiera powietrze nosem i powoli dmucha w słomkę. Obserwuje, w jaki sposób powietrze wydostaje się z wody. Zabawę powtarzamy, zmieniając sposób dmuchania:

– krótki,

– przerywany,

– długi.

 

  1. Jestem zadowolony – ćwiczenie artykulacyjne.

Nagranie piosenki Tu mieszkam.

 

Dziecko maszeruje w dowolnym kierunku, w rytmie piosenki Tu mieszkam. Podczas przerwy w muzyce rodzic zwraca się do dziecka:

− Uśmiechnij się, pokazując zęby, bardzo szeroko.

− Uśmiechnij się jedną stroną buzi, następnie drugą stroną.

− Uśmiechnij się raz jedną stroną, raz drugą stroną, na zakończenie pokaż szeroki uśmiech.

 

  1. Zabawa z chustami – rozwijanie umiejętności improwizacji ruchowych do muzyki.

Potrzebna będzie chustka lub worek.

 

Do utworu Vivaldiego wykonują improwizację ruchową wykorzystując chustkę lub woreczek.

 

https://www.youtube.com/watch?v=0I5PlKK9bIM&list=PLjSuyMSxxASgn_jvzQiX3UHCdstrm7tWu

 

źródło: youtube

 

  1. Zabawa ruchowa „Zrób tak jak ja”.

https://www.youtube.com/watch?v=QLulnqyXCjs

źródło: youtube

 

  1. Pomysł na pracę plastyczną:

Zajrzyj przez okno i narysuj na kartce papieru, co widzisz.

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.

 

  1. Dobrze się bawcie w waszych domach.

 

  1. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.

 

  1. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.

 

  1. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.

 

  1. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

Data: 22.04.2020 r.

Temat kompleksowy:  Moja miejscowość, mój region.

 

  1. Gimnastyka dla smyka. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

  1. Oglądanie zdjęć gór – rodzic prezentuje dziecku zdjęcie przedstawiające góry. Zwraca uwagę na zróżnicowaną wysokość i na kształt gór.

Źródła: https://pl.pinterest.com/pin/253960866466833853/?nic_v1=1akpUFNRhcEd9TNZGb4DvC%2BBtZ8g2EeWfobwJ2Nue%2Bt1jPDom7kYr0xKZd7X9mY7WS

https://pl.pinterest.com/pin/679973243710833068/?nic_v1=1axNGkntku4UYad5CUWCjCZKnjInoCgiVXh0iaVphHbPVJ57luE4lOq0Jfx%2FhFc%2BQk

https://pl.pinterest.com/pin/253960866466912696/?nic_v1=1avTauWUrhnWNVj%2F%2FIApZpE8ESsGovc%2Bd1yoIWG0IdXg1WOHSMMOGvTAr5%2FchebpH0

https://pl.pinterest.com/pin/397653842068133483/?nic_v1=1aZ5JPhNleSqywSV1P0mGyOvUNuB7jJW2V5z9qgvSKA%2By9vspfmHyclWTvnN7ObgpM

https://pl.pinterest.com/pin/253960866466833828/?nic_v1=1aXbFN5aEuHOksuA55J%2FEP1G72RoB3q76zZpZBtGvPZJMhQ3BeHm2hW%2FNezQQs5tCr

Fotografie zostały dodane jako załączniki w komentarzu.

 

  1. Zabawy konstrukcyjne – wysokie góry.

Do zabawy potrzebne będą klocki. Rodzic wspólnie z dzieckiem buduje z klocków góry o różnych wysokościach. Następnie, kiedy mamy już zbudowanych kilka gór rozmawiamy z dzieckiem i prosimy, aby:

  • pokazało najwyższą górę,
  • pokazało najniższą górę,
  • pokazało, które góry są podobne pod względem wysokości,
  • spróbowało przełożyć klocki w taki sposób, aby zbudowane góry były równe.

 

  1. Zabawa twórcza „Dom”.

Do zabawy potrzebujemy: papierowe kolorowe figury geometryczne: duży prostokąt, mały prostokąt, 2 małe kwadraty, duży trójkąt.

Rodzic wspólnie z dzieckiem patrzą przez okno i rozmawiają na temat tego jakie budynki znajdują się w ich okolicy. Wspólnie opisują wygląd budynków. Następnie rodzic rozkłada na dywanie papierowe figury geometryczne. Prosi dziecko, aby je nazwało (same lub z pomocą) i przeliczyło figury, a następnie zastanowiło się, jak je ułożyć, aby utworzyły one dom. Dziecko wspólnie z rodzicem układa na dużym prostokącie 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe kwadraty (okna); trójkąt (dach).

 

  1. Rysowanie domów według instrukcji.

Rodzic prosi dziecko o narysowanie:

  • domu, który ma okno (x1), dach (x1) i drzwi (x1),
  • domu, który ma okno (x3), dach (x1) i drzwi (x1),
  • domu, która ma okno (x5), dach (x1) i drzwi (x2),
  • domu, który ma okno (x5), dach (x1) i drzwi (x3).

 

  1. Zabawa ruchowa Owce – do zagrody.

Do zabawy potrzebujemy sznurek, przedmiot, który wydaje dźwięk np. dwie łyżki.  Rodzic rozkłada na dywanie sznurek, tworząc z niego duże koło – zagrodę. Dziecko  (owieczka) spaceruje na czworakach po domu w rytmie granym przez rodzica.           Na przerwę w grze owieczka szybko wraca do zagrody.

 

  1. Przypomnijcie sobie piosenkę, którą wczoraj poznaliście.

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.

 

  1. Dobrze się bawcie w waszych domach.

 

  1. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.

 

  1. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.

 

  1. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.

 

  1. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

Data: 23.04.2020 r.

Temat kompleksowy:  Moja miejscowość, mój region.

 

  1. Gimnastyka dla smyka. Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

 

  1. Wszystkie ćwiczenia są wykonywane wspólnie przez dziecko i rodzica. Do zestawu ćwiczeń potrzebujemy po 1 poduszce dla każdego. Poszczególne aktywności:

 

  • Zabawa doskonaląca umiejętność rzutu i chwytu.

Podrzucanie w górę poduszki i próby jej złapania, aby nie upadła na podłogę.

  • Zabawa skoczna „Przez poduszkę”.

Układamy poduszkę w bezpiecznym miejscu (powierzchni), a następnie przeskakujemy przez nią w taki sposób, aby jej nie dotknąć.

  • Zabawa rozwijająca koordynację:

Poduszkę trzymamy na głowie i próbujemy z nią spacerować.

  • Zabawa na czworakach.

Zamieniamy się w zwierzęta – ślimaki, które na plecach niosą swój dom – poduszkę.

  • Zabawa skoczna „Kangur”.

Trzymamy poduszkę między nogami i próbujemy z nią skakać.

  • Zabawa ruchowo – naśladowcza:

– poduszka zamienia się w tacę – niesiemy ją na dłoni,

– poduszka zamienia się w plecak – przytrzymujemy ją przy plecach,

– poduszka zamienia się w gitarę – gramy na poduszce,

– poduszka zamienia się w mikrofon – śpiewamy,

– poduszka zamienia się w wiatr – machamy nad głową,

– poduszka zmienia się w kierownicę – kierujemy,

– poduszka zamienia się w krzesło – siadamy,

– poduszka zamienia się w ciężarek do ćwiczeń – podnosimy najpierw jedną, potem drugą ręką.

– poduszka zamienia się w ….. dziecko podaje swoje propozycje.

  • Zabawa rozwijająca umiejętność rzutu do celu.

Potrzebujemy pojemnik/miskę i wyznaczamy miejsce, z którego będziemy rzucać poduszką do celu.

 

  1. Zabawa konstrukcja „Wysokie góry”.

Rodzic wspólnie z dzieckiem szukają pomysłu z czego w domu można zbudować wysoką górę. Może spróbujecie z poduszek, krzeseł, pościeli, koców itp. J Powodzenia J Może komuś uda się na nią wejść ? J

 

  1. Praca plastyczna „Moja poduszka”.

Zaprojektuj na kartce papieru wzór wymarzonej poduszki. Może kiedyś zostaniesz projektantem ? J

 

  1. Podziel na sylaby:

– góry,

– dom,

– poduszka.

Policz ile w każdym przypadku jest sylab.

 

  1. Pamiętajcie, żeby myć zęby.
  2. Prawidłowo myjcie ręce według omówionych etapów.
  3. Świetnie się bawcie w swoich domach.
  4. Dużo odpoczywajcie.
  5. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.
  6. Pozdrowienia dla wszystkich przedszkolaków.

 

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

Data: 24.04.2020 r.

Temat kompleksowy:  Moja miejscowość, mój region.

 

  1. Piosenka na powitanie.

Dzień dobry witamy.

https://www.youtube.com/watch?v=IFj4BW0O3gI

źródło: youtube

 

  1. Wprowadzenie do tematu zabaw. Rozwiązanie zagadki słuchowej.

Rodzic odtwarza odgłosy wydawane przez traktor oraz samochód. Zadaje pytania dziecku: Dla jakich miejscowości są charakterystyczne te odgłosy?                             Dziecko odpowiada, że chodzi o wieś i o miasto.

 

Traktor

https://www.youtube.com/watch?v=o8qkwEdeT6I

źródło: youtube

 

Samochód

https://www.youtube.com/watch?v=XPlsASTrYmc

źródło: youtube

 

  1. Rozsypanka obrazkowa – Co pasuje do wsi? Co pasuje do dużego miasta?

Źródła:

https://www.fotosearch.pl/CSP992/k14619749/

https://stock.adobe.com/pl/search/images?k=%22pole+uprawne%22

https://pl.wiktionary.org/wiki/wie%C5%BCowiec

https://www.transport-publiczny.pl/mobile/tramwaje-slaskie-koncza-projektowac-tramwaj-na-grundmanna-w-katowicach-61847.html

 

 

Obrazki przedstawiające: traktor, pole, wieżowiec, tramwaj.

Dziecko wskazuje obrazki charakterystyczne dla miasta i dla wsi.

Dzieli wyrazy na sylaby oraz wskazuje liczbę sylab w wyrazie.

 

 

Obrazki zostały dołączone w komentarzu w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Zabawa ruchowo – naśladowcza, dziecko naśladuje następujące czynności:
  • jazda traktorem,
  • grabienie,
  • wchodzenie po schodach,
  • dojenie krowy,
  • czesanie konia,
  • mycie okien w wieżowcu,
  • robienie zakupów.

 

  1. Praca plastyczna. Makieta Miasta.

Potrzebujemy blok kolorowy, rożnego rodzaju kartoniki mogą być po herbacie, taśma, pisak, kartoniki, samochody oraz inne różne artykuły, które można wykorzystać przy budowaniu makiety.

 

Makietę można zbudować na kartce papieru lub podłodze. Wystarczy taśmą wyznaczyć ulice (narysować na kartce), ozdobić kartoniki, w taki sposób żeby powstały budynki i nasze miasto gotowe.

Pomysł na wykonanie makiety w formie zdjęcia został dodany w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: pinterest

  1. Zapraszam na jogę.

https://www.youtube.com/watch?v=9w8YjDdZHwc

źródło: youtube

 

  1. Pamiętajcie, żeby myć zęby.
  2. Prawidłowo myjcie ręce.
  3. Dobrze się bawcie w swoich domach.
  4. Dużo odpoczywajcie.
  5. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.

 

Opracowane działania powstały w oparciu o:

  • własne doświadczenia i pomysły,
  • przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady, wydawnictwo: macEDUKACJA, POZIOM A+, część 4,
  • podane źródła przy poszczególnych aktywnościach.

 

W razie pytań i wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu poprzez grupę na portalu społecznościowym oraz aplikację Messenger.