MODRAKI – KSZTAŁCENIE ZDALNE – OPRACOWANE DZIAŁANIA OD 27.04.2020 R. DO 30.04.2020 R.

 

W związku z kształceniem zdalnym i obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli, zachęcałyśmy dzieci i rodziców do włączania się w różnorodne aktywności.

Wszystkie działania dostosowane były do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

Data: 27.04.2020 r. – 30.04.2020 r.

 

Grupa: IV

 

Nauczyciele: Angelika Strzelecka, Agnieszka Kryś

 

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

 

Temat kompleksowy:  Moja Ojczyzna.

 

Data: 27.04.2020 r.

  1. Piosenka na powitanie.

https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA

źródło: youtube

 

  1. Poznajemy majowe święta – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Majowe święta.

Plakat został dodany jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

Źródło: mac.pl

 

Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu. – Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil. – I ja też – powiedział Daniel. – A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. – A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? – Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani. – Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta. Na ścianie wisiała wielka flaga Polski. – O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie? – To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy. – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? – To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki. – Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. – Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.

Rodzic zadaje pytania:

− Jakie barwy ma flaga Polski?

− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?

− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?

− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

 

  1. Zabawa ruchowa „Flaga na wietrze”.

Potrzebny będzie instrument muzyczny/inny przyrząd.

 

Dziecko porusza się w rytm wygrywany przez rodzica na dowolnym instrumencie/przyrządzie. Na przerwę w grze podnosi do góry rękę i naśladuje ruch machania flagą.

 

Rodzic zwraca uwagę, aby przy każdym powtórzeniu zabawy dziecko używało zamiennie lewej ręki i prawej ręki. Proponuje również dziecku machanie flagą oburącz.

 

  1. Odnajdywanie obrazka z polską flagą.

 

Potrzebujemy: obrazki z flagami różnych państw, w tym obrazki z flagami Polski i Monako.

 

Źródła:

https://pl.123rf.com/cliparty-wektory/flaga_polski.html?sti=lzk346o8b9oracrjbv|

https://pl.wikipedia.org/wiki/Flaga_Niemiec

https://pl.wikipedia.org/wiki/Flaga_Francji

https://pl.wikipedia.org/wiki/Monako

 

Flagi został dodane jako załączniki w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

 

Rodzic pokazuje dziecku obrazki z flagami różnych państw. Dziecko odnajduje wśród nich flagę Polski. Następnie odszukuje obrazek z flagą, który bardzo przypomina flagę Polski. Wskazuje różnice.

 

  1. Układanie z białych i z czerwonych prostokątów flagi Polski.

Potrzebujemy:  Biały prostokąt i czerwony prostokąt.

Rodzic  wręcza dziecku biały prostokąt i czerwony prostokąt. Dziecko układa z prostokątów sylwetę flagi Polski. Kończy wypowiadane przez rodzica zdanie: Flaga Polski jest… (biało-czerwona).

  1. Zapraszam na jogę.

https://www.youtube.com/watch?v=I9EGzzu1qbQ

źródło: youtube

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.

 

  1. Dobrze się bawcie w waszych domach.

 

  1. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.

 

  1. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.

 

  1. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.

 

  1. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

 

Data: 28.04.2020 r.

 

  1. Ćwiczenie – rozgrzewka.

https://www.youtube.com/watch?v=5kazHO5C84c

źródło: youtube

 

  1. Zapoznanie z piosenką – Moja ojczyzna. (sł. Maria Moździerz, muz. Stefan Gąsieniec)

 

  1. Jest wiele pięknych miejsc,

słyszałem to od brata,

lecz nie widziałem ich,

mam tylko cztery lata.

 

Ref.: Ale kocham polskie łąki,

smukłe malwy pod oknami

i jaskółki, i biedronki,

które są tu zawsze z nami.

 

  1. W Polsce czuję się najlepiej

i choć jestem małym smykiem,

chcę ojczyznę moją poznać

i rozmawiać jej językiem.

 

Ref: Kocham zapach polskiej łąki,

smukłe malwy pod oknami

i jaskółki, i biedronki,

które są tu zawsze z nami.

 

  • Tu urodził się mój dziadek

i pracują tu rodzice.

Tutaj wielu mam kolegów,

przepiękną okolicę.

 

Ref.: Kocham zapach naszej łąki,

smukłe malwy pod oknami

i jaskółki, i biedronki,

które są tu zawsze z nami.

Piosenka została dodana na grupowego Dropboxa.

 

  1. Zabawa utrwalająca melodię i tekst refrenu.

Dziecko swobodnie maszeruje w rytm piosenki. Podczas refrenu zatrzymuje się                      i klaszcze. Następnie rodzic nuci melodię piosenki. Dziecko stara się nucić razem z rodzicem.

 

  1. Zaklaszcz razem z nami – zabawa utrwalająca charakterystyczny rytm piosenki.

Potrzebujemy: Bębenek lub inny instrument.

Dziecko maszeruje swobodnie po całym pokoju w rytmie instrumentu. Kiedy usłyszy piosenkę – Moja ojczyzna, zwraca się przodem do rodzica i maszeruje w miejscu. Rodzic wraz z dzieckiem klaszcze w rytm piosenki.

 

  1. Zabawa Mój kraj – rozwijająca zdolność logicznego myślenia.

 

Dziecko maszeruje w rytm piosenki.

Na przerwę w muzyce rodzic wypowiada pewne zdania, a dziecko określa, które z nich jest prawdziwe poprzez podniesienie ręki w górę.

Przykładowe zdania:

Nasz kraj to Polska.

Polska flaga ma barwy biało-czerwone.

Polskie morze to Bałtyk.

W Polsce mówimy w języku angielskim.

W naszym kraju rosną palmy.

 

  1. Zapraszam na Zumbę.

https://www.youtube.com/watch?v=SOBEPiqlz48

źródło: youtube

 

  1. Dla chętnych: Praca plastyczna – Moja Polska

Potrzebujemy: kartkę papieru, butelkę plastikową z nakrętką oraz farbę białą                      i czerwoną.

 

Na kartce odciskamy pomalowaną nakrętkę na biało, a później na czerwono tworząc flagę Polski.

 

  1. Pamiętajcie o swobodnej zabawie.

 

  1. Odpoczynek to też ważna sprawa.

 

  1. Prawidłowo myjcie ręce.

 

  1. Pamiętajcie o myciu zębów.

 

  1. Pamiętajcie o samodzielności.

 

Data: 29.04.2020 r.

 

  1. Codzienne ćwiczenia:

– zrób 5 pajacyków,

– zrób 5 przysiadów,

– zrób 5 dużych skoków,

– zrób 5 skłonów,

– biegnij przez 10 sekund w miejscu.

 

  1. Obejrzyjcie filmik pt. Polskie symbole narodowe”.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Porozmawiajcie na temat filmu z rodzicem, czy udało wam się coś zapamiętać ?

 

  1. Zabawa paluszkowa “Sroczka”.

Sroczka kaszkę warzyła (mieszamy w rączce dziecka palcem jak w miseczce),
Dzieci swoje karmiła,
Temu dała na łyżeczce (dotykamy pierwszego paluszka dziecka, można go także złapać lub delikatnie zagiąć),
Temu dała na miseczce (drugi paluszek),
Temu dała na spodeczku (trzeci paluszek),
Temu dała w garnuszeczku (czwarty paluszek),
A dla tego nic nie miała (piaty paluszek).
Frrrr! Po więcej poleciała (naśladujemy rękami ruch skrzydeł ptaka).

 

  1. Zabawa matematyczna „W górach”. Liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby.

Do zabawy potrzebujemy: wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk dla rodzica, zielona krepina – 2 paski (pastwisko) oraz 10 klocków dla dziecka. Rodzic informuje, że dziecko dotarło do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Może pokazać tę miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Daje dziecku 10 klocków. Dziecko liczy owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazuje liczbę na palcach, a następnie układa przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Rodzic prosi, aby dziecko porównało liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziało, czy jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej.

 

  1. Zabawa matematyczna „W Toruniu”. Segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów.

Do zabawy potrzebujemy: wycięte z brązowego papieru sylwety pierników w trzech kształtach (3 koła, 3 kwadraty, 3 trójkąty). Rodzic informuje, że dziecko dotarło do kolejnego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące z bardzo smacznych pierników. Może pokazać tę miejscowość na mapie. Wspólnie z dzieckiem określają kształty pierników. Następnie rodzic układa na dywanie trzy obręcze/trzy talerze/, a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dziecko pomogło w ich porządkowaniu. Dziecko umieszcza sylwety pierników w odpowiednich obręczach/ na odpowiednich talerzach np.

– na pierwszym talerzu znajdują się tylko pierniki w kształcie koła – liczymy je,

– na drugim talerzu znajdują się kwadratowe pierniki – liczymy je,

– na trzecim talerzu znajdują się pierniki w kształcie trójkąta – liczymy je.

 

Zwracamy uwagę na pojęcia matematyczne: pierwszy, drugi, trzeci.

Zabawę można modyfikować według własnych pomysłów.

 

  1. Kolorowanie sylwety misia. Szablon misia został dodany jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Przeskakujemy fale.

Do zabawy potrzebujemy szalik/linkę/skakankę.

Zabawa polega na robieniu przez rodziców fal (małych, większych, największych, szybkich , wolnych itp.), a zadaniem dziecka jest przeskakiwanie przez nie.

 

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.

 

  1. Dobrze się bawcie w waszych domach.

 

  1. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.

 

  1. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.

 

  1. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.

 

  1. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

 

 

Data: 30.04.2020 r.

Mapa (źródło blog Boberkowy World)

 

Oto dla Ciebie piękna i kolorowa mapa Polski. Jeśli masz możliwość wydrukuj ją sobie.

Szablon mapy Polski został dodany jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

1.”Różne mapy Polski” – filmik edukacyjny.
Przedszkolaku, zobacz filmik, w którym pokazano jak na przestrzeni wieków zmieniał się wygląd mapy Polski:

(Źrodło: LKKKozłowski)

https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=eqAnz-Mk16I&feature=emb_title

 

  1. Opowieść ruchowa.(źródło https://blizejprzedszkola.pl/wydarzenie-13981,opowiesci-ruchowe-dla-kazdego#)

„Wielka wyprawa w świat Tygryska”

Wyobraź sobie, że jesteś tygryskiem, naśladuj go.

Tygrys wygrzewał się na słońcu i bardzo się nudził. Choć było gorąco, miał dość tej bezczynności, gdyż zawsze szukał okazji, by pobrykać. Położył się na plecach i przeciągnął się ( w leżeniu tyłem na przemian wyciąganie ramion i nóg). Pomyślał sobie „A gdybym tak wyruszył w świat? Tak to dobra myśl”. Następnie stanął na czterech łapach i zaczął je unosić po kolei (w klęku podpartym kolejne unoszenie prawej, lewej nogi, prawej, lewej ręki). Pobiegł na polanę, by  tam pobaraszkować: Przetaczał się po trawie (w leżeniu ramiona wyprostowane za głową i toczenie się w różne strony), wierzgał nogami jak dziki koń (w przysiadzie podpartym wyrzucanie nóg w tył i w górę). Brykał jeszcze na wiele tylko jemu znanych sposobów (swobodne, radosne ruchy), a potem pognał do lasu (bieg na czworakach). Po drodze musiał przeskoczyć wiele wywróconych drzew (skoki z rozbiegu). Gdy dotarł na miejsce, wspiął się na wysokie drzewo, aby zobaczyć jak wygląda dziś rzeka (ruchy naśladujące wspinanie się na drzewo). Rzeka płynęła w pobliżu, a ponieważ tego dnia było bardzo gorąco, chciał jak najprędzej wykąpać się (bieg na czworakach). Po drodze usłyszał hałas. Ponieważ nie wiedział, co on oznacza, chciał jak najciszej podkraść się do krzaków nad brzegiem (pełzanie). Wyglądając zza nich, zobaczył płynący statek, a nie chcąc być dostrzeżonym przez ludzi, odczekał aż zniknie on za zakrętem. Wskoczył do wody, by schłodzić swe rozgrzane ciało (naśladowanie pływania). Po wyjściu z wody pomyślał, że czas na popołudniową drzemkę. Znalazł zacienione miejsce i tam się ułożył (dzieci układają się wygodnie na podłodze). Zanim zasnął pomyślał sobie jeszcze „Ależ wielki jest ten świat, bardzo się zmęczyłem na tej wyprawie”. I natychmiast zasnął.

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat zabawy:

– Dokąd poszedł tygrysek?

-Co tam robił?

-Co zobaczył na rzece?

-Dlaczego chciał się wykąpać?

-Jak zakończyła się jego przygoda?

 

 

  1. Popatrz na obrazki. Znajdź kilka różnic (jest ich 10).

Źródło: Szkolne blogi

Obrazek został dodany jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

  1. Zabawy wprowadzające sekwencję.

Jedziemy na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy…”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.
mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”
dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”
mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”
dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.

Tę zabawę możemy modyfikować, wprowadzając inny początek, np. „Jesteśmy w sklepie i kupujemy mleko…”

 

  1. Słuchanie odgłosów otoczenia.

Dziecko zamyka oczy. Prosimy, aby skoncentrowało się na dźwiękach dochodzących z otoczenia. Dajemy mu czas na wsłuchanie się. Następnie pytamy, co słyszało, jaki dźwięk przypadł mu do gustu, co go drażniło. Jaki jest najbliższy dźwięk, który słyszysz? Jaki jest najgłośniejszy? Jaki najcichszy? Jaki najdalszy?

 

  1. “Mapa Polski” – kolorowanka.

    Pokoloruj mapę Polski. (jeśli masz możliwość wydruku) Jeśli nie możesz przejść do zadań znajdujących się pod mapą. Pamiętaj, aby odpowiadać pełnym zdaniem.

Kolorowanka została dodana jako załącznik w zamkniętej grupie dla rodziców na Facebooku.

 

Powiedz, co znajduje się na górze mapy? (morze) Jak nazywa się nasze morze? (Bałtyk)
Powiedz, co znajduje się na dole mapy? (góry) Czy wiesz, jak naszywa się nasze  najwyższe pasmo w łańcuchu Karpat? (Tatry)?

Poszukaj z rodzicami w encyklopedii lub w Internecie, co symbolizują znajdujące się wewnątrz konturu mapy rysunki.

Z jakimi miejscami naszego kraju się one kojarzą?

…………………………………………

  1. Pamiętajcie o prawidłowym myciu rąk.
  2. Dobrze się bawcie w waszych domach.
  3. Czytajcie bajki lub oglądajcie książki.
  4. Myjcie zęby pamiętając o wszystkich czynnościach.
  5. Bądźcie jak najbardziej samodzielni.
  6. Pamiętajcie o porządku po zakończonej zabawie.

 

Opracowane działania powstały w oparciu o:

  • własne doświadczenia i pomysły,
  • przewodnik metodyczny Nowe przygody Olka i Ady, wydawnictwo: macEDUKACJA, POZIOM A+, część 4,
  • podane źródła przy poszczególnych aktywnościach.

 

W razie pytań i wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu poprzez grupę na portalu społecznościowym oraz aplikację Messenger.