“MODRAKI” KSZTAŁCENIE ZDALNE

KSZTAŁCENIE ZDALNE

 

W związku z kształceniem zdalnym i obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego przez nauczycieli, zachęcałyśmy dzieci i rodziców do włączania się w różnorodne aktywności.

Wszystkie działania dostosowane były do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

GRUPA: IV

NAUCZYCIELE: Angelika Strzelecka, Agnieszka Kryś

Temat kompleksowy: WIOSNA NA WSI.

 

Temat kompleksowy:  Wiosna na wsi.

Data: 30.03.2020

Codzienna gimnastyka poranna

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

źródło: youtube

  1. Spotkanie na wiejskim podwórku – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Wiejskie ustronie.

 

Źródło: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-ks/mobile/index.html#p=64

 

Ewa Stadtmüller Wiejskie ustronie

 

Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. – Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami. – Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada. – Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia. Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”. Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia. – Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie. – Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy… – Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek. – A mam – uśmiechnął się kolega dziadka. – Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina. – A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada. – Kaczuszki też są. Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia. – Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka. Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy. – A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie. – Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś. – Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio. Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak. – Musicie przyjechać w maju – zapraszał. – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie. – Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio. – Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz. – Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta. – Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio. – Jasne – kiwnął głową Olek. – A na wstawanie o piątej rano? – Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

Źródło: mac.pl

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

– Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?

− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?

− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

 

  1. Zabawa ruchowa Przestraszone kurczęta.

Rodzic uderza np. o miskę.

Dzieci są kurczętami. Poruszają się po całym pokoju przy dźwiękach Gdy muzyka milknie stają na jednej nodze i machają ramionami (skrzydłami) – kurczęta przestraszyły się szczekającego pieska i starają się go odpędzić.

 

  1. Zagadki ruchowe – Jakim jestem zwierzęciem?

Obrazki lub zdjęcia dowolnych zwierząt z wiejskiego podwórka. Dziecko z pomocą rodzica wycina zwierzęta, które umieszczone są na planszy.

Źródło: superkid.pl                                                       Źródło: superkid.pl                                          Źródło: superkid.pl

  1. Zwierzęta z wiejskiego podwórka film edukacyjny. Zapraszam do oglądania.

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8

źródło:youtube

 

  1. Odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka.

https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

źródło: youtube

 

  1. Zabawa paluszkowa „Palce do palców”.

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłonie)
to od razu się witają. (machamy do siebie)
Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy swoje kciukami)
to od razu się witają.(machamy do siebie)
Gdy się palce spotykają (dotykamy palce),
to od razu się witają (machamy do siebie).

 

  1. Zachęcam do przeczytania bajki.
  2. Pamiętajcie, żeby być samodzielnym: załatwianie potrzeb fizjologicznych, mycie rąk i zębów.
  3. Dbajcie o porządek po zabawie.
  4. Dobrze się bawcie i odpoczywajcie.

 

 

 

Temat kompleksowy:  Wiosna na wsi.

Data: 31.03.2020 r.

 

  1. Poranna gimnastyka:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

(źródło: youtube.com)

 

  1. Piosenka na przywitanie, którą dzieci poznały w przedszkolu:

https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk

(źródło: youtube.com)

 

  1. Zajęcia umuzykalniające przy piosence „Stary Donald farmę miał”.

Wysłuchajcie piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=XQRHDliey4c

(źródło: youtube.com)

 

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie świnkę miał ija, ija o!
    Świnka chrum – chrum – chrum (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

 

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie krówkę miał ija, ija o!
    Krówka mu – mu – mu (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

 

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie konia miał ija, ija o!
    Konik ihaha – ihaha (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

 

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie kozę miał ija, ija o!
    Koza mee – mee – mee (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

 

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie kurkę miał ija, ija o!
    Kurka ko – ko – ko (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie pieska miał ija, ija o!
    Piesek hau – hau – hau (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

 

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie kotka miał ija, ija o!
    Kotek miau – miau – miau (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

 

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    I na tej farmie myszkę miał ija, ija o!
    Myszka pi – pi – pi (x2)

Stary Donald farmę miał ija, ija o!

 

  1. Domowa orkiestra.

Stwórzcie domową orkiestrę, do tej zabawy potrzebujecie kuchenne narzędzia np. dwie łyżki lub łyżka + garnek – uderzamy o siebie „instrumentami” (wykorzystać można to co znajduje się w kuchni).  Gramy na instrumentach podczas piosenki. Kiedy w tekście pojawiają się poszczególne zwierzęta  – przestajemy grać i  naśladujemy wydawane przez nie odgłosy.

 

Przykład:

 

Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)
I na tej farmie świnkę miał ija, ija o! (gramy)
Świnka chrum – chrum – chrum (x2) (śpiewamy)

Stary Donald farmę miał ija, ija o! (gramy)

 

 

  1. Pytania dotyczące piosenki:

− O czym była piosenka?

− Jakie zwierzęta występują w piosence?

− Kto miał farmę?

− Jakie odgłosy wydają poszczególne zwierzęta?

 

  1. Zagadki dla dzieci:
  • Na śniadanie owies je, czasem rżeniem wita cię. (koń)
  • Ma ryjek różowy i małe kopytka.  Wszystko ładnie zjada  ze swego korytka. (świnia)
  • Ptak domowy, jajka znosi i o ziarnka, gdacząc, prosi. (kura)
  • Je trawę na łące, czasem łaty ma. A gdy rolnik ją wydoi,  to mu mleko da. (krowa)
  • Kiedy idzie polną ścieżką, kwacze głośno: kwa, kwa, kwa. (kaczka)

7.Zabawy konstrukcyjne.

Zbudujcie z klocków dom dla ulubionego wiejskiego zwierzęcia. Możecie je narysować/wydrukować (może macie jakieś gotowe figurki), a następnie włóżcie je do domu oraz wymyślcie dla niego imię.

 

8. Zabawa plastyczna – poniżej pomysł na wykonanie świnki.

Źródło: https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.pedagogpisze.pl%2F2017%2F11%2Fswinka.html&psig=AOvVaw3jIpDdf5998yYeZC2eqT9B&ust=1586268278175000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjhxqFwoTCLCy3_370-gCFQAAAAAdAAAAABAD

 

9. Jeżeli macie ochotę i czas przeczytajcie wybraną bajkę.

10. Pamiętajcie o dobrej zabawie, odpoczynku i myciu rąk.

 

Temat kompleksowy:  Wiosna na wsi.

Data: 01.04.2020 r.

 

  1. Gimnastyka:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

(źródło: youtube.com)

 

  1. Piosenka na przywitanie, którą dzieci poznały w przedszkolu:

https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk

(źródło: youtube.com)

 

  1. Zajęcia matematyczne – „Liczymy łaty krowy”.

Narysujcie krowę, możecie ją wyciąć. Przygotujcie z papieru również czarne łatwy dla krowy. Zabawa polega na rzucaniu kostką i wkładaniu na schemat krowy łat adekwatnie do wyrzuconych oczek. Możemy również pokazać dziecku zapis danej cyfry. Wspólnie układajcie, sprawdzajcie i dobrze się przy tym bawcie. Pamiętajcie o zamianie ról.

 

  1. Zabawa językowa „Wiejskie zwierzęta”.

Przypomnijcie sobie zwierzęta mieszkające na wsi, możecie je spisać lub narysować na kartce. Następnie podzielcie nazwy zwierząt na sylaby. Policzcie ile jest sylab. Możecie pobawić się w taki sposób, że dziecko dzieli na sylaby, a rodzic odgaduje     o jakie zwierzę chodzi, oczywiście pamiętamy o zamianie ról.

 

  1. Zabawa plastyczna – poniżej pomysł na wykonanie krowy ze stopy.

 

 

 

 

Źródło: pinterest.

 

6. Jeżeli czytaliście wczoraj bajkę, spróbujcie o niej opowiedzieć, może udało Wam się coś zapamiętać.

7. Podstawa to dobra zabawa, odpoczynek i radość.

8. Pamiętajcie o myciu rąk.

 

Temat kompleksowy:  Wiosna na wsi.

Data: 02.04.2020 r.

 

  1. Gimnastyka:

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

(źródło: youtube.com)

 

  1. Piosenka na przywitanie, którą dzieci poznały w przedszkolu:

https://www.youtube.com/watch?v=fLX5nj9jeuk

(źródło: youtube.com)

 

  1. Zabawa na powitanie.

Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, trzymając go za ręce. Wypowiadajcie rymowankę z jednoczesnym wykonywaniem ruchów, o których jest w niej mowa:

 

Krok do przodu, krok do tyłu,

teraz podskok w górę.

Zrób kółeczko z dwóch paluszków (łączą ze sobą palec wskazujący i kciuk)

i wyjrzyj przez dziurę.

 

  1. Zestaw ćwiczeń ruchowych dla całej rodziny z wykorzystaniem gazet.

 

  • Dziecko wspólnie z rodzicem maszeruje po dywanie. W rękach trzymają gazety. Liczą głośno do czterech, na cztery podnoszą do góry rękę z gazetą.
  • Ćwiczenie wyprostne – Uwaga, lis! Dziecko zamienia się w kurę. Porusza się po całym dywanie w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt. Na hasło: „Uwaga lis”, zatrzymuje się natychmiast w miejscu, prostuje plecy, kładzie gazetę na głowie i stoi nieruchomo do chwili, aż usłyszy „Lis uciekł”.
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Ziarno dla kury. Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Zwija gazetę w kulkę – to ziarno dla zwierząt – i trzyma ją oburącz przed sobą. Na umówiony sygnał dziecko przenosi kulkę z gazety oburącz za głowę, puszczając na podłogę za plecami (wysypuje ziarna), a następnie zamienia się w kurę – wykonuje skłon do przodu, oburącz chwyta kulkę leżącą z tyłu i podnosi do góry na znak wykonania zadania.
  • Ćwiczenie mięśni brzucha – Ukryte ziarno. Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z gazety układa przed sobą, policzek opiera na dłoniach ułożonych na podłodze jedna na drugiej. Na sygnał rodzica wkłada kulkę pod brodę, wyciąga ręce w przód, podnosi klatkę piersiową i utrzymuje przez chwilę taką pozycję. Następnie wraca do pozycji wyjściowej.
  • Zabawa z elementem rzutu i celowania. Dziecko trzyma w jednej ręce kulkę z gazety. Rodzic stoi w pewnej odległości od dziecka, trzymając kosz/pudło. Dziecko kolejno rzuca kulką tak, aby trafić do celu. Wykonuje ćwiczenie na przemian: prawą ręką i lewą ręką.
  • Ćwiczenia stóp. Dziecko siedzi w siadzie skulnym. Kulkę (ziarenko) układa przed stopami. Na sygnał rodzica kładzie stopy na kulce i przesuwa ją naprzemiennie: do przodu i do tyłu (stopami po podłodze). Po kilku próbach odrywa stopy od podłogi.
  • Ćwiczenie oddechowe. Dziecko leży na brzuchu. Kulkę z gazety układa przed sobą. Stara się dmuchnąć na kulkę tak mocno, aby przesunęła się w dowolną stronę.

 

  1. Odtwarzanie z pamięci ustawienia zabawek przedstawiających wiejskie zwierzęta (mogą to być inne zabawki czy przedmioty).

Na początku zabawy układamy zabawki na stole, jedna obok drugiej, dziecko podaje ich nazwę. Następnie stara się zapamiętać, jakie zabawki/przedmioty znajdują się przed nimi i jak są ustawione. Rodzic prosi, aby dziecko odwróciło się tyłem. Zmienia w tym czasie ustawienie zabawek lub chowa jedno z nich. Dziecko odgaduje, jakiego przedmiotu zabrakło lub co zmieniło się w ich ustawieniu.

 

  1. Pomysł na pracę plastyczną – „Kura”.

Źródło: pinterest.

 

7. Przypomnijcie sobie piosenkę, którą już poznaliście „Stary Donald farmę miał”.

8. Przeczytajcie bajkę.

9. Zróbcie masażyk relaksacyjny:

„Wycieczka”

Idzie pani: tup, tup, tup (stukamy plecy malucha opuszkami palców),
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk (stukamy w plecy zgiętym palcem),
skacze dziecko: hop, hop, hop (opieramy dłoń na przemian to na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok (dotykamy stóp, pleców i głowy dziecka).
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka),
kropi deszczyk: puk, puk, puk (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami),
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi  w miseczki),
a grad w szyby łup, łup, łup (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści).
Świeci słonko (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy),
wieje wietrzyk (dmuchamy we włosy dziecka),
pada deszczyk (znowu stukamy opuszkami palców).
Czujesz dreszczyk?  (leciutko szczypiemy w kark).

 

Źródło: https://loogomowa.pl/dzieciece-masazyki/

 

10. Podstawa to dobra zabawa, odpoczynek i radość.

 

11. Pamiętajcie o myciu rąk.

 

Temat kompleksowy:  Wiosna na wsi.

Data: 03.04.2020

  1. Codzienna gimnastyka poranna

https://www.youtube.com/watch?v=oUFKW4OjhiM

źródło: youtube

  1. Zabawa ruchowa „Sprytny kotek” – rodzic przywiązuje szalik do dwóch krzeseł, zadaniem dziecka jest przejście pod nim tak, aby go nie dotknąć. Spróbujcie obniżać szalik coraz niżej i niżej.

 

  1. Rodzic włącza nagranie głosów zwierząt wiejskich. Pyta dzieci, z czym im się kojarzą te dźwięki i jakie zwierzęta domowe możemy spotkać na wsi. Dzieci wymieniają także nazwy zwierząt, których głosów nie było słychać w nagraniu.

 

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

źródło: youtube

 

  1. Zapoznanie z tematem pracy.

 Duże, płaskie, tekturowe pudełko, brązowa krepina, puste pudełka po zapałkach. Rodzic  proponuje dzieciom wykonanie makiety przedstawiającej wiejską zagrodę.

Układa na dywanie duże, płaskie, tekturowe pudełko. Wykłada je brązową krepiną lub innym materiałem. Zachęca do wykonania sylwet zwierząt wiejskich, które będą przebywały w zagrodzie.

 

  1. Przygotowanie do pracy.

Propozycja nr 1.

Potrzebne będą: klej, nożyczki, naklejki, pudełko

Dziecko :

– wycinają z karty pracy wszystkie kształty zaznaczone konturami,

− składają je i sklejają według instrukcji,

− doklejają śwince uszy, a kurczęciu skrzydła i grzebień.

Źródło: mac.pl

 

Propozycja nr 2.

Dziecko :

– Rysuje samemu lub z pomocą rodzica zwierzęta wiejskie.

– Koloruje zwierzęta, a następnie wycina je za pomocą nożyczek.

– Wycięte zwierzęta przykleja do patyczka np. do szaszłyków, a następnie do dołu patyczka przykleja plastelinę, tak aby samodzielnie stały.

 

6. Umieszczenie sylwet zwierząt w zagrodzie.

 

7. Zabawa ruchowa. Potrzebna będzie taśma.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2553671538180922&id=1418189921729095

źródło: facebook

 

8. Gimnastyka rączek.

https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

źródło: youtube

 

9. Zabawa z kodowaniem.

Wytnij kolorowe cyferki a następnie umieść je w odpowiednim miejscu.

Źródło: Facebook.

 

Źródło: Facebook.

 

 

W razie pytań i wątpliwości pozostajemy do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu poprzez grupę na portalu społecznościowym oraz aplikacji Messenger.