“Powroty ptaków”-w grupie Bratki

 

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności.

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

 

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: Czy znasz te patki?

Data: 30.03.2020

 

Kochane Dzieci, posłuchajcie opowiadania i odpowiedzcie na kilka pytań

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

  • Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
  • Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
  • Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
  • Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
  • Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
  • Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie… hm… trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
  • Rozmowa na temat opowiadania.

  Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

  Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

  Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

  Co powiedział wróbel na temat gniazd?

  Z czego ptaki robią gniazda?

 

 

Teraz sprawdź czy znasz wszystkie ptaki, które wracają na wiosnę do Polski. Popatrz na obrazek, spróbuj opisać jak wyglądają poszczególne ptaki. (źródło Blog Edukacyjny Dla Dzieci)

Sprawdźcie co lubią jeść różne ptaki, jakie jest ich pożywienie

 

 

 

 

Spróbuj teraz sprawdzić ile zapamiętałeś (aś) uzupełniając poniższe karty pracy. Trzymam kciuki!

 

 

Zachęcam do obejrzenia filmu podsumowującego dzisiejsze zajęcia. Posłuchaj jak pięknie śpiewają ptaki oraz zobacz jak  budują swoje gniazda (źródłó Leśne Studio filmowe You Tube)

 

https://www.youtube.com/watch?v=l5c4hxgdaB4&t=53s

 

Posłuchaj także piosenki o bocianie i żabce (źródło Hity maluszka You Tube)

https://www.youtube.com/watch?v=9UjJ6Pd4ybM

 

Co się stanie, gdy żaba “rechu rech”, a bocian “kle kle kle” ?

O tym dlaczego warto uczyć się języków 🙂

 

TEKST:

Bocian się zakochał raz

w najpiękniejszej z wszystkich żab

chodził za nią cały dzień

i klekotał: kle, kle, kle

 

Żaba woła: rechu rech

Nie wiadomo tak czy nie

Aż od plotek kipiał staw

Co za miłość ach ach ach!

 

Niestety, niestety skończyło się  to źle,

bo żaba rechu, rechu, a bocian kle, kle, kle   / bis

 

Choć dokoła milion żab

Bocian człapie człap człap człap

W zimnym stawie cały dzień

biega, szuka żabki swej

Żaba woła: kum, kum ,kum

Drogi boćku jestem tu

Bocian na to: kle, kle, kle

Która z was tą moją jest

 

Niestety, niestety skończyło się  to źle,

bo żaba rechu, rechu, a bocian kle, kle, kle   / bis

 

Więc ucz się języków, bo może zdarzyć się

Że ktoś ci: I love you

A ty ni be ni me!

 

Na koniec troszkę się poruszaj!!! (źródło Kids TV youtube)

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: Zadania o ptakach

Data:31.03.2020

 

  1. Wprowadzenie litery „J”

-podziel słowa „jajko”, „Jagoda” na głoski

-określ które to samogłoski , a które spółgłoski, rodzic może napisać wyrazy ,a dziecko koloruje odpowiednio lub układa odpowiednie kartoniki

– poszukaj inne wyrazy, które rozpoczynają się na głoskę „j”, mają „j” w środku lub na końcu

-znajdź w domu przedmioty, które w nazwie mają głoskę „J”

-możesz narysować te przedmioty

 

 

 

Zachęcam do skorzystania z elektronicznej wersji Kart pracy, podaję link, znajdują się tam  wyrazy, które należy podzielić na głoski, przeczytać sylaby oraz krótką czytankę

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=55

 

Możesz także wydrukować  karty pracy (rozwiąż krzyżówkę oraz napisz literę „J”)

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=57

 

 

  1. Obejrzyjcie teraz filmik, gdzie w roli głównej jest litera „J”. Po zakończonym filmiku spróbuj wymienić ile zapamiętałeś (aś) wyrazów z głoską „j”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=k-3bItxUSPY

 

  1. Oprócz kart z flipbooka możesz wykonać jeszcze dodatkowe jeśli masz ochotę (źródło mala275.blogspot)

 

 

Przypomnijmy sobie także o czym jeszcze mówimy w tym tygodniu. Tak o ptakach, które powracają na wiosnę, o ich nazwach, budowie oraz gniazdach.

Spróbuj opowiedzieć historyjkę wspomagając się obrazkami. Czy pamiętasz z wczorajszych zajęć jaki to ptak. Tak dobrze WILGA. Nadaj tytuł tej historii.

 

 

Jeżeli chcecie poobserwować co robią bociany w gniazdach , zachęcam do włączenia tego linku.

 

https://www.youtube.com/watch?v=T9BXrusZZIw

 

 

Zachęcam także, aby troszkę się poruszać: (źródłó Kuchnia jak z bajki You Tube)

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w&t=38s

 

 

 1.04.2020 Środa

Temat kompleksowy: Wiosenne powroty

Temat dnia: Wołanie wiosny

 

Zabawy przy piosence „Zakochany bocian”

  • Pomoce: https://www.youtube.com/watch?v=9UjJ6Pd4ybM (źródło youtube, Hity Maluszka Piosenki dla dzieci, Zakochany bocian), rozłożone na dywanie cyfry 1-10 (wydruk- Załącznik 3 lub cyfry odręcznie napisane na kartkach), łyżka i garnek

Dziecko tańczy w rytm muzyki. Gdy muzyka umilknie dziecko zatrzymuje się   i słucha, ile razy rodzic zastuka na garnku, następnie staje przy cyfrze,   która ukazuje ilość uderzeń.

 

Dziecko chodzi dookoła dywanu w rytm muzyki. Gdy rodzic:

– tupnie- dziecko zmienia kierunek marszu

– klaśnie- dziecko porusza się podskakując

– powie: „Wilga”- dziecko udaje, że lata poruszając się w kole

 

Praca plastyczna „Wilga”

  • Wskazywanie wilgi wśród zdjęć ptaków powracających do nas wiosną (załącznik 1)
  • Wykonanie pracy plastycznej:

Zadaniem dziecka jest obejrzenie zdjęcia przedstawiającego wilgę (załącznik 2), wysłuchanie i omówienie ciekawostek na jej temat,  a następnie namalowanie jej farbami.

 

Zadania dla chętnych dzieci znajdują się poniżej- Załącznik 3

Źródło: SuperKid.pl

Jeśli nie mają Państwo możliwości wydrukowania kart pracy, dziecko może rozwiązania pisać na kartce.

Powodzenia!

Marta Wegner

Załącznik 1

SKOWRONEK

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skowronek_zwyczajny

JASKÓŁKA

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dym%C3%B3wka#/media/Plik:Landsvale.jpg

BOCIAN

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bocian_bia%C5%82y

 

WILGA (SAMIEC)                                                       WILGA (SAMICA)

ŹRÓDŁO: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wilga_zwyczajna

KUKUŁKA

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kuku%C5%82ka_zwyczajna

 

Załącznik 2

ŹRÓDŁO: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wilga_zwyczajna

„Wilga to ptak o pięknej barwie ciała. Intensywność koloru zależy przede wszystkim od płci oraz wieku (…).Wilga prowadzi samotniczy tryb życia.  Jej siedliska stanowią przede wszystkim wilgotne lasy liściaste i inne zadrzewienia znajdujące się w pobliżu rzek, a także parki, w których ulokowane są zbiorniki wodne. Zasiedla również obrzeża borów sosnowych.                   Przebywa głównie wśród koron drzew, prawie nigdy nie schodzi bezpośrednio na powierzchnię ziemi. Gniazdo, budowane przez samicę w rozwidleniach gałęzi, jest głębokie i umieszczone stosunkowo wysoko na drzewie. Składa się ono z suchych liści, łyka, a także z kory brzozy. W maju i czerwcu wilga przystępuje do sezonu lęgowego. Samica i samiec tworzą monogamiczną parę, która przez wiele sezonów może zasiedlać to samo miejsce. W uwitym przez siebie gnieździe, samica składa od 3 do 6 jaj, które wraz z partnerem wysiaduje przez 13-16 dni. Gdy potomstwo wykluje się, przez pierwsze dni matka pozostaje z nim przez cały czas w gnieździe, ogrzewając je, a ojciec dostarcza całej rodzinie pokarmu. W 17 dniu życia młode wilgi opuszczają gniazdo, jednak do czasu odlotu na zimowisko pozostają w jego pobliżu. Wilga żeruje wyłącznie w koronach drzew. Jej pożywienie stanowią duże owady i ich larwy, ale także soczyste owoce.”

Źródło: https://www.ekologia.pl/wiedza/zwierzeta/wilga

Załącznik 3

 

1    2

3   4

5    6

7    8

9  10

 

Temat tygodnia: Wiosenne powroty

Temat dnia: Powroty ptaków

Data:2.04.2020

 

 Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.

 

Chciałabym, żebyś wybrał (a) sobie ulubionego ptaka, z tych , które poznaliśmy w tym tygodniu. Dowiedz się o nim jak najwięcej i zrób książeczkę o nim lub choć jeden rysunek, na którym umieścisz, dokładnie jak wygląda, co lubi jeść, jak wygląda jego gniazdo.

 

 

Spróbuj rozwiązać zagadki dotyczące różnorodnych ptaków, nie tylko wiosenncyh (żródło Miasto Dzieci, wiersze Franciszka Kobryńczuka)

 

https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-ptakach/

 

Wykonaj zadania w Kartach Pracy cz.3 str 64,65,66

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=67

 

Spróbuj teraz rozwiązać zadania matematyczne

Potrzebne będą

-10 liczmanów (patyczki, klocki lub kredki )

-kartoniki z liczbami i znakami (do wydruku) lub zapisujemy w zeszycie działania

 

 

.

Na drzewie siedziało 7 wróbli. (dziecko układa przed sobą 7 klocków). Potem przyleciały jeszcze 3 wróble. (dziecko dokłada jeszcze trzy klocki). Ile wróbli siedzi teraz na drzewie?

 

 

Na drzewie było 8 gołębi. (dziecko układa przed sobą 8 klocków). Przejeżdżający samochód wystraszył 5 gołębi .(Odsuwają 5 klocków). Ile gołębi pozostało na drzewie

 

 

 

Dziecko odpowiada ile jest razem lub ile zostało. Następnie układa do liczmanów działanie z wydrukowanych kartoników lub zapisuje w zeszycie. Jeśli zapisuje w zeszycie może również narysować.

 

 

 

 

0 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 = +

 

 

 

 

 

Proszę wykonaj zadanie matematyczne w Kartach pracy Litery i liczby cz.2 str. 56,57

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=59

 

 

 

Na koniec śmieszny filmik dla poprawy humoru, a jaki zobaczcie sami😊 (źródło You Tube)

 

https://www.youtube.com/watch?v=vKDIDJRTa9Y

 

Pozdrawiam 😊

 

Temat tygodnia: Powroty ptaków

Temat dnia: „Sąsiad szpak”

Data: 3.04.2020 rok

 

Posłuchaj opowiadania i spróbuj odpowiedzieć później na pytania. Pamiętaj, aby nie odpowiadać jednym wyrazem tylko zdaniem.

 

 Autor Małgorzata Strękowska-Zaremba  „Sąsiad szpak.”

Książka (s. 56– 57) (jeśli ktoś zabrał z przedszkola)

(zdjęcie źródło Wikipedia)

 

Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.

–          Na kogo dzwonisz? – spytał.

–          Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.

–          Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.

Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.

–          Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.

–          Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął.

Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony.

Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki.

–          Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.

–          Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.

–          Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.

–          Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.

–          Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.

–          Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.

–          Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.

–          Stara się – zauważyła Ada.

Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!

Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum?  – Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.

Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:

–          Kradną mój rower!

Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady.  Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek… milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.

–          Miau – miauknął jak kot i odleciał.

–          „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia. Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.

–          Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki. Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

 

  • Rozmowa na temat opowiadania.

            −          Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?

            −          Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?

            −          Gdzie założył gniazdo szpak?

            −          Jakie odgłosy naśladował szpak?

            −          Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?

            −          Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?

            −          Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?

 

 

 

*Ciekawostki o szpakach

Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie. Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami.

Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów. Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń. Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni. Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.

 

 

 

Posłuchaj odgłosu szpaka

 

https://www.youtube.com/watch?v=cFRYe2RbT9s (żródło You Tube Ewa Tracz)

 

 

 

Przejdź teraz do Karty Pracy cz.3 i wykonaj zadania na stronie 68 i 69.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=70

 

Gdy wykonałeś (aś) wcześniejsze zadania spróbuj teraz pobawić  się w grę „Co słyszę to przyniosę”

 

Dziecko losuje obrazek ptaszka, mówi na jaką głoskę rozpoczyna się nazwa ptaka (może też być ostatnia głoska) i znajduje w domu różne przedmioty na tą głoskę. Jeśli brak możliwości drukarki można skorzystać z obrazków z albumów, książek lub rodzic wymawia po prostu nazwę ptaka.

 

 

Na koniec interaktywne gry dydaktyczne

 

„Na jaką głoskę” Wiosna

 

https://view.genial.ly/5e7fc23daafed90da9ad9083?fbclid=IwAR1XtVjrBqjgRfLnHb2TxM9IIBFmCaJKehmfx-qQdfkcrivpMy4jH-mtjMs

 

„Ćwiczymy pamięć”

https://view.genial.ly/5e7f451b50a0310d8c25d343?fbclid=IwAR3XCvw9ON98Qrnt31j0G5JCg-cP-fIk-Vg9FHggTEYWFk7fZZtX-xqCnGE

 

 

„Ćwiczymy spostrzegawczość”

https://view.genial.ly/5e811776aafed90da9b955b4

 

Teraz się troszkę poruszaj razem z mamą lub tatą

Ćwiczenia z wykorzystaniem elementów Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Lustro” – dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie: jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, drugie naśladuje jego ruchy. Później następuje zmiana.
,,Koncert – gra na plecach” – dziecko klęczy na podłodze obok leżącego rodzica (rodzic leży na brzuchu na podłodze). Dziecko klęczące gra palcami na plecach rodzica. Najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, a następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. W trakcie wykonywania ćwiczeń należy zmieniać siłę i rytmy uderzeń. Po chwili należy dokonać zmiany ról.
• „Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze –  dziecko klęczy na podłodze przy leżącym na plechach obok rodzicu, który ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Dziecko klęczące stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch. Później zamiana

  • „Rowerek” –dziecko i rodzic leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Leżymy tak, aby stopa  dziecka była oparta o stopy rodzica.. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Powtarzamy rymowankę😊
    „Jedzie Radek na rowerze,
    a pan Romek na skuterze.
    Raz, dwa, trzy,
    jedź i ty”.

 

Drodzy Rodzice w razie pytań, niejasności jesteśmy do Państwa dyspozycji  (telefon, Messenger)

Agnieszka Niewrzęda, Marta Wegner