Słoneczniki-realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności:

15.06.2020 Poniedziałek
Temat: Wakacyjne wędrówki

1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wakacje.
Kiedy nam buzie ogrzewa lato,
czas na przygody z mamą i tatą.
Czekają góry, pachnące łąki,
morze i plaża, konie, biedronki!
Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,
przedszkole na nas grzecznie poczeka,
odpoczną w ciszy lalki, zabawki,
dwie karuzele, miś i huśtawki.
Chętnie wrócimy do naszej pani
z wakacyjnymi opowieściami
o sarnach w lesie, o rybkach w morzu
i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.
Będziemy liczyć białe muszelki,
poznamy nowe, ważne literki,
a ten, kto butów sam nie sznuruje,
w mig się nauczy! Ja już sznuruję!
2. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
– Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?
– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?
– Dokąd możemy pojechać na wakacje?
– Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?
– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?
– Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?

3. Zabawa ortofoniczna Wakacyjna wycieczka.
Rodzic opowiada krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka. Dzieci słuchając opowiadania na słowo miś – podskakują, jabłko – obracają się w koło z szeroko rozłożonymi rękami, gruszka – unoszą ręce do góry. Przed wysłuchaniem opowiadania dzieci wspólnie z Rodzicem ustalają, jakie odgłosy wydają: samochód (sz, sz, sz), pociąg (tu, tu, tu), rzeka (plum, plum, plum), ptaki (fiu, fiu, fiu), osa (bzz,bzz, bzz), dzieci (ha, ha, ha), krowa (mu, mu, mu). W trakcie opowiadania dzieci naśladują te odgłosy. Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wycieczkę rowerową za miasto. Ada aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, podręczny plecaczek. Włożyła do niego okrągłe jabłuszko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim: okrągłe jabłuszko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy, i wszyscy ruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłuszko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum przejeżdżających samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg (tu, tu, tu). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum), coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka widać było pole, na którym pasły się krowy (mu, mu, mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali słychać było śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie os (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzać czas z rodzicami, ale trochę już tęsknili za radosnymi okrzykami swoich koleżanek i kolegów w przedszkolu (ha, ha, ha).
Źródło: Mac edukacja
4. Praca plastyczna „Moje wymarzone wakacje”
Obejrzyj z rodzicem zdjęcia na których przedstawione są Polskie krajobrazy .
Namaluj farbami gdzie chciałabyś/ chciałabyś wybrać się na tegoroczne wakacje.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Morze_Ba%C5%82tyckie#/media/Plik:Pla%C5%BCa_w_Dziwnowie(Aw5
8).JPG
https://pl.wikipedia.org/wiki/Morze_Ba%C5%82tyckie#/media/Plik:Miedzywodzie200507_020.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zakopane#/media/Plik:Zakopane_at_night.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tatry#/media/Plik:Gra%C5%84_G%C5%82%C3%B3wna_Tatr.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kraina_Wielkich_Jezior_Mazurskich#/media/Plik:Jezioro_Boczne_oraz_
Niegocin.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Las#/media/Plik:Beechforest062005.jpg

5. Ćwiczenia małej motoryki – W lodziarni.

Kolorowe waciki kosmetyczne, pęseta gastronomiczna lub szczypce kuchenne, kostka do gry, kubeczek dla dziecka.

Dziecko rzuca kostką, liczy, ile oczek wskazała. Wkłada do swojego kubeczka, za pomocą pęsety lub szczypiec, tyle kulek z wacików kosmetycznych, ile oczek wskazała kostka. Jeśli wskaże sześć, dziecko rzuca jeszcze raz kostką (bez przeliczania).

6. Zabawa plastyczna Kolorowe kulki.

Okrągłe waciki, farby plakatowe, woda, kubeczki, cerata, pipety lub małe strzykawki.

Rodzic przygotowuje stanowisko pracy: rozkłada na ceracie okrągłe waciki. Dziecko dodaje do kubeczków z wodą farbę plakatową i miesza, a następnie za pomocą pipet (lub małych strzykawek) barwi waciki na różne kolory. Będą to kulki lodów. Gotowe prace pozostawcie w słonecznym miejscu do wyschnięcia.

Następnie na kartce narysuj rożek lodowy i przyklej na nim zrobione kulki lodowe.

źródło:

https://dzieciakiwdomu.pl/2015/07/lody-praca-plastyczna-na-upalne-dni.html

 

16.06.2020 Wtorek
Temat: Wakacyjna podróż pociągiem

1. Osłuchanie się z piosenką M. Kownackiej „Niech żyją wakacje”.

2.Rozmowa na podstawie wysłuchanej piosenki. Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
1)O czym była piosenka ?
2)Co można robić w wakacje?
3) Gdzie chciałbyś pojechać na wakacje?
3. Zabawa dźwiękowa z wykorzystaniem fragmentu wiersza ,,Ciuchcia” Kamila Waleszkiewicza.
Już wagony połączone
Semafory postawione.
Jedzie ciuchcia ciuch, ciuch, ciuch. (dziecko głośno powtarza ciuch- ciuch – ciuch)
Oskar kładzie się na brzuch.( dziecko kładzie się na brzuch)
Jedzie ciuchcia ciuch, ciuch, ciuch. (dziecko głośno powtarza ciuch- ciuch – ciuch)
Na peronie wielki ruch.
Dzwonek dzwoni, światło świeci.(dziecko naśladuje pokazywanie dzwonienia dzwonkiem mówiąc
przy tym DZYŃ – DZYŃ)
Pierwszy wagon wiezie dzieci.

Drugi dźwiga wielką beczkę.(dziecko udaje , że podnosi beczkę i głośno mówi UFF)
Trzeci spóźnia się troszeczkę.
W czwartym siedzą trzy misiaczki.
W piątym kwaczą żółte kaczki.(dziecko naśladuje kaczki KWA – KWA- KWA)
Jedzie ciuchcia ciuch, ciuch, ciuch. (dziecko głośno powtarza ciuch- ciuch – ciuch)
Pędzi jakby wiozła puch.
Jedzie ciuchcia ciuch, ciuch, ciuch. (dziecko głośno powtarza ciuch- ciuch – ciuch)
Oskar bawi się za dwóch.
4. Praca plastyczna „Mój bilet”
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bilet#/media/Plik:Bilet_komunikacji_miejskiej_z_1977_roku_w_Toruni
u.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Bilet#/media/Plik:Pkpicpozber.jpg
Potrzebujemy:
*Prostokątny kawałek kartki
*kredki/pisaki
Obejrzyj zdjęcia biletów , narysuj swój bilet, na swoim bilecie narysuj gdzie chciałbyś wybrać się w
podróż.

5. Gimnastyka dla przedszkolaka.

Rozwijania dużej motoryki. Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją w piosence.

źródło: YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0

6. Zabawa ruchowa Poruszam się jak…

Obrazki z przedstawiające zwierzęta.

Dziecko maszeruje po pokoju. Rodzic prezentuje wybrany obrazek. Zadaniem dzieci jest poruszanie się jak przedstawione na nim zwierzę.

Rysunki:

źródło:

https://pl.pinterest.com/pin/814518282580376018/

17.06.2020 Środa
Temat: Ahoj przygodo

1.Ćwiczenia gimnastyczne dla dzieci

2. Układanie sylwety żaglówki z figur geometrycznych.

3. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
.Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył
(dzieci wysuwają wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (dzieci wysuwają język
do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody) i takie szerokie (dzieci przesuwają język od
jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dzieci przesuwają język
od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (dzieci wysuwają wargi mocno
do przodu). Potem rozłożył sobie kocyk (dzieci wędrują językiem po podniebieniu od górnych zębów

w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dzieci kładą język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka
dotykają dolnych zębów). Później poszedł grać w siatkówkę plażową (dzieci odbijają czubek języka w
różnych miejscach od podniebienia).
Źródło: MAcedukacja
4.Zabawa ruchowa przy piosence „Oto morze bałtyckie jest”

5. Zabawa grafomotoryczna „Morskie fale
Potrzebujemy:
*kawałek sznurka lub wełnę
Większy kawałek wełny lub sznurka rozcinamy na mniejsze kawałki, prosimy by dziecko ułożyło z nich morskie fale

6. Zabawy muzyczno-ruchowe z piosenką: Śpiewające Brzdące- A ram sam sam.

https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI&list=PLt3FJASYjFdZHGrQHchgQekf2a1GgeAy0&index=2

 

7. Zabawa naśladowcza Cisza na morzu.

Dziecko siedzi na dywanie i powtarza popularną rymowankę: Cisza na morzu, wicher dmie. Ten bałwan morski, kto pierwszy odezwie się. Naśladuje gesty rodzica bez hałasowania i głośnych rozmów.

Dziecko:

Wciągają żagle na maszt –     przekładają dłonie zaciśnięte w pięści jedna na drugą,

wyglądają lądu z bocianiego gniazda – przykładają dłoń do czoła i rozglądają się,

szorują pokład –       wykonują rękami ruchy posuwiste po podłodze. itp.

 

18.06.2020 Czwartek
Temat: Bezpiecznie nad wodą

1. Ćwiczenia oddechowe „Która żaglówka popłynie najdalej”
Potrzebujemy:
* miseczkę wody
*łupinkę po orzechu włoskim lub plastikową nakrętkę
*wykałaczkę i kawałek papieru
*mały kawałek plasteliny
Z wykałaczki i papieru robimy maszt. Do łupinki po orzechu przyklejamy mały kawałek plasteliny i mocujemy maszt. Naszą żaglówkę kładziemy do miseczki i mocno na nią dmuchamy obserwujemy jak płynie. Można zrobić dwie żaglówki wtedy dziecko z rodzicem lub rodzeństwem mogą zorganizować zawody.

2. Filmik edukacyjny „Bezpiecznie nad wodą”
Obejrzyj wraz z rodzicem filmik o bezpiecznym zachowaniu nad wodą. Zachęcam do porozmawiania z
dzieckiem na temat przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z letnich kąpielisk

3. Rozmowa na temat: Co robić, gdy się zgubię na wakacjach?
Rodzic prosi, aby dziecko odpowiedziało, co powinno zrobić, gdy się zgubi na wakacjach. Sprawdza,
czy dziecko wie, jak się nazywa w jakiej miejscowości mieszka. Tłumaczy, co może pomóc w takiej
sytuacji: poproszenie o pomoc przedstawiciela służb mundurowych (np.: policjanta, ochroniarza,

strażnika miejskiego) lub rodzinę z dziećmi, ratownika; noszenie ubrań z wszywką, na której znajduje
się numer telefonu do rodziców, bransoletka na rękę z numerem.
Źródło:Macedukacja
4. Karta pracy „Szyny dla pociągu”

5. Zabawa graficzna Fale morskie.

Tacki z piaskiem. Dziecko rysuje palcem na piasku fale morskie – linie faliste i spiralne.

6. Ćwiczenia oddechowe Która żaglówka popłynie dalej?

Kartki papieru. Dziecko i rodzic zgniatają kartki, tworząc kulki. Następnie ustawiają żaglówki na krawędzi stolika i mocno dmuchają. Wygrywa osoba, której żaglówka popłynie jak najdalej.

 

Piątek: 19.06.2020

  1. Zabawa językowa Co lata, pływa…?

Zabawki lub obrazki: samolot, samochód, pociąg.

Rodzic prezentuje kolejne zabawki (obrazki). Zadaniem dziecka jest dopowiedzenie, co robi dany pojazd (np. pociąg – jedzie). Rodzic może zapytać, co jeszcze jeździ, pływa, lata…

  1. Kolorowanie kolorowanek.

Dla dziecka: kolorowanka o tematyce wakacyjnej, kredki. Ćwiczymy małą motorykę.

źródło:

https://www.e-kolorowanki.eu/kolorowanki-lato/wakacyjna-malowanka-do-wydruku/wakacje-kolorowanka-do-druku-dla-dzieci/

 

http://www.clubmamy.pl/index.php?p=dziecko&art=18&article=320

 

Drodzy rodzice pamiętajcie, że jesteśmy do Państwa dyspozycji. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę możecie się z nami kontaktować, poprzez wpisy na grupie, poprzez messengera bądź telefonicznie. 

Anna Wadowska-Jelonek i Beata Lewandowska