Wielkanoc w grupie Fiołki

Data: 06.04.2020

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny

 

  1. Posłuchajcie proszę piosenki, która zdradzi Wam o czym będziemy rozmawiać przez cały najbliższy tydzień.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4&list=PL2PdUZ8H1wUfjE4EkJlu1uHs7fIE9pPfN

Czy wiecie już co będzie tematem naszych zabaw?

  1. Spójrzcie na przesłane ilustracje i poproście rodziców o przeczytanie wiersza ( foto 1)

Ilustracje: Źródło MAC Edukacja Olek i Ada na szlaku przygód

Wydaje się to niemożliwe, ale naprawdę mieszkańcy wielkanocnego koszyczka strasznie się pokłócili o to kto z nich jest najważniejszy.  Popatrz jeszcze raz na ilustrację i powiedz kto się pokłócił.

  1. Zdradzę Wam sekret: wszystko co znajduje się w koszyczku jest tak samo ważne. Baranki, Kurczaczki, Zajączki i pisanki są moimi wielkanocnymi ulubieńcami i myślę, że waszymi też I  przez kolejne dni będziemy bawić się właśnie z nimi. Dziś jest dzień dla baranka. I dla rzeżuchy, bo najwyższy na nią czas.

 

Wszystkie ozdoby wielkanocne, które zaproponuję, będą mogły być wykonane samodzielnie przez dzieci. Rodziców poproszę tylko o pomoc i przygotowanie materiałów plastycznych.

 

BARANEK Z MASY SOLNEJ jest bardzo efektowny i możliwy do wykonania przez najmłodsze przedszkolaki. Przypominam przepis na masę solną ( mąka i sól w takich samych proporcjach, trochę oliwy i woda do wyrobienia plastycznej masy)

Z masy solnej lepimy dwie kule – mniejsza na głowę i większą na tułów. Sekretem urody jest wełna, która powstanie gdy masę solną przeciśniemy przez wyciskarkę do czosnku. Tak gotową wełna obklejamy tułów baranka. Łączymy go z głowa ( można połączyć wykałaczką), teraz czas na oczy, małe nóżki i baranek gotowy. Można go wypiec w piekarniku wtedy baranek stanie się twardy, ale można tez poczekać kilka dni i wtedy sam stwardnieje. ( foto 2,3,4)

 

  1. Rzeżucha. Najwyższy czas, żeby ja posiać. Poszukaj z rodzicami ciekawych miseczek, doniczek, w których wysiejesz rzeżuchę, może uda Ci się znaleźć naczynia, które będą kojarzyć się z Wielkanocą? Na dno miseczki wyłóż watę polej ją letnią wodą i wysyp ziarenka rzeżuchy. Koniecznie zrób zdjęcie i codziennie obserwuj kiełkujące nasionka. Gdy rzeżucha już wyrośnie także koniecznie ja sfotografuj. Rzeżucha jest niezastąpioną dekoracją wielkanocnego stołu. Pamiętaj, żeby codziennie ją podlewać. Niech to będzie Twój nowy obowiązek.  ( foto 5,6)

Jak co dzień zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności. Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci

 

ZABAWY DODATKOWE

  • Posłuchaj piosenki o baranku

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

Słyszysz, jak tupie w rytm piosenki swoimi kopytkami. Baranek ma cztery nóżki i cztery kopytka, dlatego zaproś kogoś do zabawy, weźcie po dwa klocki – najlepiej drewniane i słuchając piosenki wystukujcie rytm piosenki.

  • Znajdź 5 szczegółów, którymi różnią się baranki i koszyczki wielkanocne ( karta pracy bez konieczności drukowania) ( foto 7)

źródło http://proliberis.org/wycinanki-wielkanoc/       

  • Zabawy z wełną:

– Rzuć długi kawałek wełny na podłogę. Czy powstał jakiś wzór? Przejdź po nim jak po dróżce, noga za noga.

–  Uszykuj dwa kawałki wełny takiej samej długości i dwie ołówkowe kredki . Zaproś kogoś do zabawy, a właściwie zawodów. Na hasło start zacznijcie zawijać wełnę na kredkę. Kto szybciej skończył zadanie.

– Zamocz w wełnę w wodzie, stanie się bardziej plastyczna. Ułóż  z wełny na stole jakiś ciekawy wzorek. A może uda ci się ułożyć baranka?  ( foto 8)

 

Szczególnie polecam wypełnianie kolorem, dopasowywanie cieni, wyklejanki, puzzle. Wszystkie karty pracy są ułożone tematycznie i w każdej kategorii w tej chwili wyświetlają się zadania związane z Wielkanocą. Nie wszystkie zadania są na miarę możliwości dzieci 3,4 letnich dlatego proszę o ewentualny wybór łatwiejszych zadań.

 

Pozostaje do Państwa dyspozycji. Beata Samson

 

Data: 07.04.2020

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Temat dnia: Wesoły kurczaczek

  1. Posłuchaj piosenki o kurczaczku. Do gry przy piosence idealnie pasowałyby nasze grające jajeczka, niestety zostały w przedszkolu, Ale może masz w domu opakowanie po jajku niespodziance. Jeżeli tak wsyp do niego ziarenka np. ryżu, albo kaszy, pieprzu itp., mocno zamknij instrument gotowy. Jeżeli nie masz jajeczka możesz wsypać ziarenka do dowolnego zamykanego plastikowego pojemniczka lub butelki. Miłej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4&list=PL2PdUZ8H1wUfjE4EkJlu1uHs7fIE9pPfN

 

  1. Nauczę Cię teraz rysować kurczaczka, a pomoże mi w tym wiersz pani Wandy Szuman:

„Kurczątko”

Z jajeczka się urodziło,

główkę najpierw wychyliło,

na dwie nóżki wyskoczyło.

Oczko czarne otworzyło

dzióbek mały rozchyliło,

że jest głodne zakwiliło…

pi, pi , pi .

(Foto 9-13)

 

Razem z rodzicami powtórz wierszyk kilka razy, oczywiście jednocześnie rysuj kurczątko. Zobaczysz jak szybko nauczysz się go na pamięć a przy okazji zostaniesz mistrzem rysowania w kategorii „kurczaki”.

 

  1. A teraz zamień się w kurczaka i zatańcz przy utworze „Taniec kurcząt w skorupkach”

https://www.youtube.com/watch?v=pjXHbFcA3Ok

 

  1. Kurczaczek wielkanocny nigdy nie jest w koszyczku sam. Spójrz proszę na ilustrację ( foto 14), policz elementy na każdym obrazku i powiedz na którym z nich jest ich najwięcej, a na którym najmniej

Źródło  Mac Edukacja Kolorowy start, książka 4 latek

 

  1. Przyszedł czas na pracę plastyczną. Ten śmieszny kurczak bardzo mi się spodobał. Do jego wykonania potrzebujesz plastikowa butelkę, bibułę pocięta na paski i kawałek czerwonej kartki ( Foto 15,16)

Oczywiście zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności. Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci

 

ZADANIA DODATKOWE

 

  • Poproś rodziców, żeby wykonali dla Ciebie jajeczne puzzle, np. takie ( foto 17). Reszta należy do Ciebie, jestem przekonana, że poradzisz sobie z zadaniem bez problemu. WAŻNA UWAGA TECHNICZNA: Wszystkie jajka muszą być w jednym kolorze tak, żeby dzieci dopasowywały je ze względu na wzór a nie kolor. Bardzo ważne jest, aby puzzle miały wyraźnie zaznaczoną „prawą stronę”, wzór nie będzie do siebie pasował gdy weźmiemy jedną połówkę „prawą”, a drugą „”lewą”. Najlepiej nadaje się do tego papier kolorowy z  białym tyłem. Ja takiego nie miałam, dlatego swoje jajka z jednej strony pokolorowałam ( foto 18)

 

  • Wybranie jednej propozycji zabawy plastycznej jest dla mnie niemożliwe, przesyłam trzy, może któryś z kurczaczków spodoba Wam się i zrobicie go wspólnie z rodzicami. Z reszta jestem przekonana, że ilu nas tu jest tyle będzie pomysłów na prześliczne kurczaczki..

 

O wycięcie gotowych elementów poproście rodziców, ze złożeniem kurczaka w całość myślę, że sobie poradzicie.

 

– Potrzebujesz rolkę po papierze toaletowym, żółtą kartkę lub bibułę, piórka, bibułę lub kartkę na skrzydełka, kawałek pomarańczowej kartki. Proponuję wersję z grzywka i bez ( foto 19,20,21)

– Potrzebujesz żółtą kartkę i kawałek pomarańczowej  ( foto 22,23)

– Potrzebujesz żółtą kartkę i kawałek pomarańczowej ( foto 24,25)

 

  • Cudna bajka, bardzo mądra i bardzo śmieszna. Miłego oglądania i słuchania.

https://abc.tvp.pl/32958490/bajka-o-kurczaku-ktory-nie-byl-kurczakiem

 

Kochane dzieci czekam na Wasze zdjęcia, które codziennie sprawiają mi wiele radości. Drodzy rodzice pamiętajcie, że jestem do Państwa dyspozycji. Jeżeli tylko macie Państwo ochotę możecie się ze mną  kontaktować, poprzez wpisy na grupie, poprzez Messengera bądź telefonicznie. Zachęcam do takiego kontaktu. Beata Samson

Data: 08.04.2020

Temat kompleksowy : Wielkanoc

Temat dnia : FEELINGS and EMOTIONS

ZADANIA DODATKOWE

 

  • Bohaterem dzisiejszych propozycji będzie Zajączek. Wielkanocny, taki, który wyskoczył z koszyczka. Potrzebny wiec będzie koszyczek np.  taki: ( Foto 26) Poproście rodziców, żeby podobny  narysowali i wycieli. Najlepiej z tekturki np. takiej  która zawsze jest z tyłu bloków rysunkowych. W koszyczku koniecznie muszą być dziurki  wycięte nożyczkami albo zrobione dziurkaczem. I najważniejsze zadanie oczywiście dla Was . Przez te dziurki musicie przepleść sznurek, sznurowadło, wełnę, co tam macie- tak jak w naszych przedszkolnych wyszywankach bez igły. Gdy koszyczek będzie  gotowy zapraszam do kolejnej zabawy. ( Foto 27)
  • Potrzebny będzie zajączek. Do wykonania tego, którego wypatrzyłam jesteście niezbędni, ale wyciąć go będą musieli rodzice. To taki zajączek sentymentalny, gdy go dobrze przechowacie, a za rok zrobicie podobnego zobaczycie jak szybko rośniecie J ( foto 28,29,30,31,32)
  • Mamy zajączka i mamy koszyczek, czas na zabawę matematyczna.  Włóż swojego zajączka do koszyczka. Teraz połóż go obok koszyczka, na koszyczku, za koszyczkiem itd. O tym gdzie położyć zajączka powiedzą Wam rodzice, a potem koniecznie zamieńcie się rolami.
  • To jeszcze jeden z zajączek z rolki po papierze toaletowym I zabawa podpatrzona u Marcinka i Wojtusia. ( foto 33,34,35)
  • Przypominam również, że jeżeli macie ochotę  do jutra możecie wysłać  wielkanocne życzenia, które w sobotę ukarzą się na naszej przedszkolnej stronie internetowej. ( foto36)

Życzę miłej zabawy. Pamiętajcie, że jestem do waszej dyspozycji. Beata Samson

 

Data: 09.04.2020

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Temat Dnia: Wielkanocna gimnastyka dla Smyka

Dziś czwartek, więc jak co tydzień pora na gimnastykę dla smyka.. dziś będzie specjalny, wielkanocny zestaw zabaw, do którego będziesz potrzebować lekką piłkę, która będzie udawała pisankę i dwie kopystki, które będą potrzebne do wykonywania niektórych ćwiczeń. Na początku jednak pamiętajcie, żeby wasze ubranko było wygodne. W tak słoneczny dzień nie muszę chyba namawiać do bluzek z krótkim rękawem pamiętaj tez, żeby zdjąć skarpetki. Chyba nie musze podpowiadać, żebyś przebrał się samodzielnie???

Na rozgrzewkę proponuje piosenkę, którą doskonale znasz. Ta jest w nieco innej wersji, ale pozwoli Ci się rozruszać

  1. Gimnastyka ważna sprawa

  1. Przygotuj z rodzicami tor przeszkód:
  • Z pięciu kredek zbuduj „drabinkę” Kredki ułóżcie w takiej odległości, żebyś mógł swobodnie przeskakiwać między szczebelkami.
  • Ułóż w rzędzie 5 dowolnych maskotek a przy nich drewnianą kopystkę – to będzie slalom, który będziesz musiał pokonać
  • Teraz postaw krzesełko-takie, pod którym będziesz mógł się przeczołgać. Na krzesełku połóż druga kopystkę
  • I na końcu koszyk, pudło, do którego będziesz mógł wrzucić naszą „pisankę”
  1. Tor przeszkód gotowy, zamień się zatem w Zajączka, który bierze udział w wielkanocnym wyścigu:
  • Na początku stajecie przed „drabinka” , trzymacie pisankę w rękach i przeskakujecie przez poszczególne szczebelki
  • Podbiegacie do wyznaczonego slalomu, zabieracie kopystkę i i musicie przetoczyć piłkę między maskotkami
  • Teraz za pomocą kopystki musicie trafić pisanka do bramki, czyli między nogi krzesełka, gdy to się uda musicie przeczołgać się pod krzesełkiem
  • Weź teraz dwie kopystki w rączki i za pomocą nich podnieś piłkę. Trzymaj ja mocno, bo musisz obejść krzesełko dookoła
  • I ostatnie zadanie – musisz trafić pisanka do celu, czyli wrzucasz pisankę wiaderka czy innego swojego celu.

Oczywiście, jeżeli tylko masz ochotę możesz tor przeszkód przejść jeszcze raz.

  1. Teraz pomóż rodzicom posprzątać tor przeszkód, żebyś miał miejsce do dalszych ćwiczeń
  2. „Zajęcze skoki”skok w dal! Z wyznaczonego miejsca skacz jak najdalej. Każdy skok wykonaj trzy razy o porównuj swoje skoki. Czy pokonywałeś kolejne rekordy?

– z miejsca
– z rozbiegu
– obunóż
– na jednej nodze

  1. Zajęcze przysiady. Trzymaj piłkę przed sobą i zrób 5 przysiadów, ładnych nie oszukanych J
  2. Stań w rozkroku, unieś piłkę pisankę wysoko nad głowę, zrób skłon w przód i dotknij piłka podłogi.
  3. A teraz na czworakach ( na wyprostowanych nogach, nie na kolanach) podejdź do piłki- pisanki, poturlaj ją lekko i dogoń ja. Zrób tak kilka razy.
  4. Usiądź po turecku, tocz piłkę dookoła siebie, najpierw jedna, a potem druga ręką.
  5. Czy można wykonać moje ulubione ćwiczenie z piłką- pisanką? Oczywiście, że tak. Połóż się na brzuchu, wyciągnij wyprostowane ręce przed siebie, oczywiście w rękach trzymasz piłkę. Hop i podnosisz wyprostowane ręce przed siebie. Pamiętaj nie zginaj rąk w łokciach. Relaks będzie dopiero za chwilkę.
  6. Chwilka minęła. Połóż się wygodnie na plecach, połóż piłkę na brzuchu, przytrzymaj delikatnie. Zamknij oczy, oddychaj delikatnie, wdychaj powietrze nosem, wydychaj ustami…posłuchaj piosenki

Ćwiczyłeś pięknie, napij się teraz wody i ubierz się. Sam oczywiście J

Jak co dzień zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności. Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci

 

ZADANIA DODATKOWE:

  • Popatrz na historyjkę obrazkową ( foto 37). Poproś rodziców, żeby opowiedzieli Ci przygody Zajączka. Posłuchaj a potem Ty opowiedzą ją mamie lub tacie

Źródło: MAC Edukacja Kolorowy strat 4 latek

  • Poproś rodziców, żeby przygotowali po 9 pisanek w dwóch dowolnych kolorach np. 9 czerwonych i 9 niebieskich. Potrzebne będą one do tworzenia i kontynuowania matematycznych rytmów.

Proszę Państwa o ułożenie takich rytmów ( CZ – czerwona pisanka, N – niebieska, oczywiście kolory są jak najbardziej dowolne). Podczas układania rytmów należy głośno nazywać kolory: czerwona, niebieska, czerwona, niebieska ..jak myślisz, jaka pisanka będzie następna?. Tym razem dziecko nie ma odtworzyć podanego rytmu pod spodem tylko kontynuować  go. Zanim dziecko będzie układało rytm należy go kilkakrotnie powtórzyć.  Gdy dziecko będzie rytm kontynuowało, proszę wskazywać kolejno pisanki ułożone w swoim rytmie.

– CZ N CZ N – jedną sekwencje układa dziecko

– CZ CZ N N CZ CZ N N  – jedną sekwencje układa dziecko

– CZ N N N CZ N N N –  jedną sekwencje układa dziecko

– CZ CZ CZ N CZ CZ CZ N –  jedną sekwencje układa dziecko

– N N N CZ CZ N N N CZ CZ – jedną sekwencje układa dziecko

  • A co zrobić  z tyloma pisankami? Można je teraz dowolnie ozdobić i stworzyć piękne girlandy, na przykład takie ( Foto 38)

Żródło https://pol.beashandmade.com/quick-diy-easter-garland-you-can-make-with-kids-33638

 

Życzę miłej zabawy. Pamiętajcie, że jestem do waszej dyspozycji. Beata Samson

 

Data: 10.04.2020

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Temat dnia: Świąteczne przygotowania

  1. Obejrzyjcie proszę przesłane ilustracje i posłuchajcie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc. ( foto, 39,40)

Żródłó: MAC Edukacja Olek i Ada wśród przyjaciół

Kurko, proszę, znieś jajeczka, śnieżnobiałe lub brązowe,

ja z nich zrobię na Wielkanoc cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam, z chlebkiem, babką lukrowaną,

potem pójdę je poświęcić z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym podzielimy się święconką

i buziaka dam mamusi, zajączkowi i kurczątkom.

„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła, tatę wodą popryskamy,

mama będzie zmokłą kurką, bo to poniedziałek lany!

  1. Czy ilustracje są ułożone we właściwej kolejności. Posłuchaj wiersza jeszcze raz i wskaż ich właściwa kolejność
  2. Porozmawiajcie z rodzicami, jak u Was będą wyglądały tegoroczne Święta.
  3. Czas na gimnastykę języka:
  • Jajko –otwieraj i zamykaj wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
  • Gorące jajko –nabierz powietrze nosem i wypuszczaj ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
  • Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi –rysuj językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
  • Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – oprzyj czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
  • Kura liczy kurczęta – dotknij czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
  1. Zadanie na spostrzegawczość. Popatrz na przesłane zadanie ( Foto nr 41) Źródło Mac Edukacja Olek I Ada A, kp cz2- bez konieczności drukowania
  • wskaż rysunki pisanek od najmniejszego do największego,
  • wskaż największą pisankę
  • wśród pisanek z dołu strony wskaż dwie takie same pisanki.
  1. To jeszcze zabawa z wyszukiwaniem różnic ( foto nr42) karta pracy bez konieczności drukowania

źródło http://proliberis.org/wycinanki-wielkanoc/       

 

  1. Obejrzyjcie proszę bajkę o Wielkanocnym Zajączku

 

 

A jak tam Wasze przygotowania do Świąt?

Oczywiście zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności. Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci

 

ZADANIA DODATKOWE:

  • Pomóż rodzicom w przygotowaniach do świat. Posprzątaj swój pokój, udekorują go kurczaczkami, barankami i zajączkami, które zrobiłeś w ciągu całego tygodnia. Zapytaj mamę, czy możesz pomóc w kuchni w przygotowaniu świątecznych potraw. Zostań prawdziwym świątecznym pomocnikiem. Niech świąteczne przygotowania umili ci piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U