Wielkanocne zwyczaje w grupie “Bratki”

W związku z obowiązkiem realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zachęcam do skorzystania z poniższych aktywności.

Wszystkie działania są dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci.

 

 

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia: Zwyczaje wielkanocne

Data:6.04.2020

 

Witaj w nowym tygodniu. Czy pamiętasz czego dotyczyły zajęcia w zeszłym tygodniu. Tak, ptaków powracających na wiosnę . Obejrzyj krótka prezentację, która usystematyzuje ci wiedzę., posłuchaj także odgłosów jakie wydają poszczególne ptaki.

 

https://www.facebook.com/nauczycielkaprzedszkolatoja/videos/215367809781132/?v=215367809781132

 

 

Posłuchaj piosenki, o jakich tradycjach wielkanocnych jest tam mowa. Spróbuj sam sobie przypomnieć różnorodne tradycje związane Wielkanocą (żródłó You Tube brygada polska)

 

https://www.youtube.com/watch?v=xAhMOdXuujg

 

Możesz spróbować nauczyć się słów piosenki. Oto one:

 

„Święta z jajkiem i zającem”

Skacze drogą zając, skacze pomalutku.
Przykucnął za płotem, hop i już w ogródku.
Kic, kic, kic cichutko, skrada się do domu.
Każdemu zostawia prezent po kryjomu.

REF.: Święta Wielkanocne z jajkiem i zającem,
Słoneczne i pachnące Święta Wielkanocne.

II
Idą chłopcy drogą, idą pomalutku.
Przykucnęli cicho, hop i już w ogródku.
Naraz śmiech i wrzawa, śmigus – dyngus krzyczą
i dziewczynki łapią i wodą je chlapią.

 

 

*Ciekawostki dotyczące wielkanocnych zwyczajów

 

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią. Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem. Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

Zajrzyj teraz do Karty Pracy część 3  str. 72,73 .Wykonaj zadania.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=75

 

W drugiej części zajęć zajmiemy się wprowadzeniem nowej litery. Dziś poznamy literę „F”

Otwórz Karty Pracy Litery i liczby cz.2 s-58-59

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=61

 

 

W jaki sposób Olek ozdobił jajka?

Czego do tego użył?

 

Wyodrębnienie wyrazu podstawowego farby

-dzielenie słowa na sylaby i głoski, liczenie sylab i głosek,

-wymieniamy inne słowa gdzie słychać „f” na początku lub w środku

-szukamy w domu przedmiotów na głoskę „f” lub zawierających „f” w nazwie

-dzielimy wyraz farba, Franek na głoski, następnie określamy spółgłoski i samogłoski, dobrze ułożyć kartoniki czerwone i niebieskie  lub narysować odpowiedni kwadracik.

 

Mała litera różni się znacząco od wielkiej. Dobrze ,żeby dziecko przyjrzało się dokładnie jak wyglądają te litery. Zanim zapiszemy na kartce czy w karcie pracy dobrze zapisać je sobie w powietrzu, na plecach rodzica, na dywanie ,na rozsypanej mące na talerzu.

 

Zajrzyjcie do filmiku (żródło You Tube Ewa Gardyza)

 

https://www.youtube.com/watch?v=74zd8Y9Ng_E

 

 

Wykonaj ćwiczenia w Karcie Pracy Litery i Liczby cz.2 str. 60-61

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=63

 

 

A tu jeszcze dodatkowe karty, które możesz wykonać w tygodniu (żródło blog Nauczycielskie  Zacisze)

 

 

 

Możesz wykonać również proste, ale efektowne prace plastyczne, których bohaterem jest zwierzę, które występuje w tytule piosenki, którą słuchałeś (aś) na początku zajęć

 

  1. Zajączki z odrysowanej dłoni

https://www.youtube.com/watch?v=A8agxSu4hNs

 

  1. Zajączki z pociętej rolki po papierze.

Życzę ci miłego dnia! 😊

 

 

 

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Temat dnia: Eksperymenty z jajkiem

Data: 7.04.2020

 

Dziś troszkę policzymy, gdy wykonasz już wszystkie zadania spróbuj wykonać jeden z eksperymentów. Pewnie myślisz, że wszystko już wiesz o jajku ,a może się okazać ,że jednak nie😊

 

Przygotuj sobie liczmany mogą to być (wycięte jajka, prawdziwe jajka jeśli rodzice pozwolą, plastikowe, ozdobne jajeczka ),a także koszyczek.

Policz na liczmanach, a następnie zapisz odpowiednio zadania w zeszycie.

 

 

W koszyczku było 7 jajek, 2 jajka się zbiły a 3 tata zabrał do przygotowania jajecznicy. Ile zostało jajek w koszyku?

 

Zajączek miał w koszyczku 5 pisanek. 1 zaniósł kurczaczkowi, a 3 rozdał dzieciom. Ile zostało pisanek w koszyczku Zajączka?

 

Mama włożyła do koszyczka 3 jajka, Zuzia dołożyła 2, a Ola 3. Ole jest jajek w koszyczku?

 

W koszyku są 4 jajka, ile trzeba dołożyć jajek, żeby było razem 6?

 

W koszyczku są 3 jajka, ile trzeba dołożyć jajek ,żeby było razem 5?

 

 

Wykonaj zadania w Kartach Pracy -Litery i Liczby cz.2 str.62, 63

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=64


Rozpoczynamy od obserwacji. Do wszystkich eksperymentów najlepiej przygotować 3 ugotowane jajka, a surowe zawsze się znajdą. 😊(źródło blog Mama w domu)

O obrotach ciał niebieskich jajek

Dziecko porównuje 2 jajka, surowe i ugotowane na twardo, nie mówimy które jest które.

Mały badacz delikatnie sprawdza, które jajko jest cięższe, czy są takiej samej wielkości, czy wydają jakiś dźwięk, gdy się nimi potrząśnie. Następnie odbędzie się wyścig jaj-które szybciej się będzie kręcić. Rodzic i dziecko wybiera sobie jajko i rozpoczyna kręcenie. Swoje spostrzeżenia omawiamy z dzieckiem. Następnie sprawdzamy, które jajko było które i które szybciej się kręci, ugotowane czy surowe?

 

Poznamy teraz budowę jajka- surowe wlewamy do miseczki, ugotowane obieramy. Dziecko obserwuje i nazywa poszczególne części. (żółtko, biało, skorupka)

 

Jak oddzielić żółtko od białka?

Stłuczone jajko bardzo nam się przyda! W planach badawczych widnieje kolejne nurtujące nas pytanie „jak oddzielić żółtko od białka?”. Do tego zadania potrzebujemy plastikowej butelki. Zatrzymujemy ją na jajkiem, lekko naciskamy plastik, by wypuścić powietrze i jednocześnie wessać żółtko do środka, wtedy szybko podnosimy, by żółta część nie uciekła nam z powrotem, tylko przekładamy do drugiej miski! Warto pozwolić dzieciom spróbować, nie dość, że to świetna zabawa to równocześnie dobre ćwiczenie dla paluszków.

 

 

Jajko w butelce

Potrzebne będzie ugotowane jajko, obieramy je ze skorupki. Pomysł jest taki, żeby bez dotykania jajko wcisnąć do szklanej butelki. Hmm tylko jak to zrobić. Tutaj muszą nam pomóc rodzice, ponieważ będziemy potrzebować zapałki. Wrzucamy zapaloną zapałkę do butelki, a postawione na niej jako w magiczny sposób wpadło do środka. Jak to się stało? Wyjaśnienie tego eksperymentu znajdzie się tutaj. (żródło You tube Cudaczek.tv)

https://www.youtube.com/watch?v=sbkjSMm4bmY

 

 

Gumowe jajko

Do tego eksperymentu będzie potrzebne jajko i ocet. Zanurzamy jajko w occie w szklance na 24 h. Myślę ,że efekt cię zaskoczy.

Dokładny opis eksperymentu

https://www.mamawdomu.pl/2015/04/eksperyment-jajko-w-occie.html

 

 

Na koniec przypomnij sobie piosenkę, którą wczoraj wysłałam. Spróbuj zaśpiewać, a także wykonaj wiosenną gimnastykę. Ruletka wybierze dla ciebie zadanie. Powodzenia. (żródło wordwall Annawlizlo)

https://wordwall.net/pl/resource/1173239/wiosenna-gimnastyka

 

*Dodatkowe karty pracy jeśli masz możliwość druku:

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: Wielkanoc

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny

Data: 8.04.2020

 

Zabawy przy piosence „Kurka i pisanki”

https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

Źródło: Śpiewające brzdące, youtube

  • Taniec przy piosence

Dziecko tańczy swobodnie do piosenki.

  • Zabawa z wykorzystaniem instrumentów

Pomoce: instrumenty muzyczne znajdujące się w domu lub: dwie łyżki, słoiczek z zielem angielskim/ z ryżem/ kaszą

 

A jaja, a jaja /x2                                                      Śpiew

 

Pewna mała biała kurka                                       Dziecko uderza łyżka o łyżkę w rytmie melodii

Ukręciła pędzel z piórka

Zniosła jaja o poranku

I maluje je na ganku

 

A jajaj, a jajaj                                                           Dziecko szybko porusza przygotowanym słoikiem

I pisanki robi z jaj/ x4                                            w rytm melodii

 

A jaja, a jaja/ x2                                                      Śpiew

 

Sto kolorów nałożyła                                            Dziecko uderza łyżka o łyżkę w rytmie melodii

Listeczkami ozdobiła

Przy tym cieszy się i skacze

Ko ko ko ko głośno gdacze

 

A jajaj, a jajaj                                                           Dziecko szybko porusza przygotowanym słoikiem

I pisanki robi z jaj/ x4

Zabawy z jajem

Pomoce: kilka jajek ugotowanych na twardo, drewniana kuchenna łyżka, dwa koszyki lub dwa pojemniki

  • Szukamy jajka

Rodzic ma 3-4 jajka ugotowane na twardo. Dziecko wychodzi z pokoju, a rodzic chowa jedno  z jajek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ukrytego jajka. Rodzic naprowadza szukającego na ukryte jajko stosując określenia: ciepło, cieplej, najcieplej, gorąco, zimno, zimno, najzimniej. Gdy dziecko odnajdzie już wszystkie jajka, następuje zamiana ról- teraz to dziecko chowa kolejne jajka, a rodzic ich szuka.

  • Marsz z jajem

Dziecko staje po jednej stronie dywanu. Obok znajduje się koszyczek z kilkoma ugotowanymi jajkami. Zadaniem dziecka jest przeniesienie wszystkich jajek, do koszyczka znajdującego się po drugiej stronie dywanu, na drewnianej łyżce. Zadanie można utrudnić stawiając przeszkody na trasie marszu, które trzeba ominąć slalomem (np. pachołki, plastikowe butelki,   czy buciki).

 

 

Zadania w Kartach Pracy

Dzieci wykonują następujące zadania w Kartach Pracy cz. 3:

  1. 73 Rysowanie po śladach rysunków drugich połówek pisanek. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie.

s.74 Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów. Układanie zadań. Słuchanie zagadek. Rozwiązywanie ich.

Jeśli nie odebrali Państwo Kart Pracy, poniżej przesyłam do nich link:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

Jeśli nie posiadają Państwo drukarki, dziecko wykonuje kartę pracy ze strony 74.

 

 

Koszyczek wielkanocny

  • Co jest w pudełku?

Pomoce: przedmioty związane z Wielkanocą, pudełko, apaszka do zasłonięcia oczu.

Rodzic wyjmuje z pudełka przedmioty związane z Wielkanocą. Dziecko z zasłoniętymi oczami odgaduje, co otrzymało do rąk, np. koszyczek, baranka, zajączka, bazie, serwetkę, jajko.

 

  • Praca plastyczna „Koszyczek wielkanocny”

Pomoce: papierowy talerz (lub koło ze sztywnego papieru), ołówek, nożyczki, spinacze, klej, linijka

Źródło: http://zrobiszsam.muratordom.pl/dekoracje/swiateczne/koszyczek-wielkanocny-pomysl-na-stworzenie-latwej-i-efektownej-dekoracji-swiatecznej,16_751.html

 

 

Dziecko wykonuje pracę plastyczną według poniższych instrukcji:

  1. Rysowanie linii cięcia i zaginania

Na środku papierowego talerzyka narysuj kwadrat, a następnie przedłuż linie wychodzące    z jego wierzchołków aż do krawędzi talerzyka – tak jak na zdjęciu.

 

 

 

 

  1. Wycinanie talerzyka

Linie wychodzące z wierzchołków kwadratu natnij nożyczkami, a następnie złóż talerzyk wzdłuż linii kwadratu.

 

 

 

  1. Sklejanie koszyczka

Skrzydełka zagnij do środka koszyczka i przyklej. Zanim klej wyschnie, zabezpiecz koszyczek przed rozłożeniem za pomocą spinaczy.

 

 

 

  1. Przyklejanie uchwytu

 

Z tektury falistej lub ze sztywnego papieru wytnij pasek, a następnie przyklej go do koszyczka jako uchwyt. Ozdób koszyczek według własnego pomysłu.

 

 

 

 

Zadania dla chętnych

Poniżej znajdziecie Państwo zadania dla chętnych dzieci. Powodzenia!

Źródło: www.superkid.pl

 

 

 

Temat tygodnia: Wielkanoc

Temat dnia : Czego jeszcze nie wiemy o Wielkanocy?

Data: 9.04.2020

 

 

Posłuchaj wiersza i odpowiedz na pytania

“Śladami zajączka”- słuchanie wiersza A. Bober

Od samego rana niezłe zamieszanie.
Ktoś tu przeszukuje, calutkie mieszkanie.

Śladami zajączka dzieci wyruszyły,
że znajdą prezenty bardzo się cieszyły.

Kilka kroków w przód, czasem w lewo, w prawo,
szukają podarków przedszkolaki żwawo.

A zajączek cicho, za oknem przycupnął,
rudą marcheweczkę w międzyczasie chrupnął.

Pełen jest podziwu, dla tych małych ludzi,
żeby znaleźć prezent, każdy z nich się trudzi.

Ale to nie prezent jest dziś najważniejszy,
to czas z najbliższymi bowiem jest cenniejszy.

Bo wspólna zabawa, wspólne przebywanie,
na długo w pamięci wszystkich pozostanie.

 Rozmowa na temat wiersza.

– Kto ukrył prezenty w domu dzieci?
– Skąd dzieci wiedziały, że to był zajączek?
– Czy w świętach najważniejsze są prezenty, które dostajemy?
– Co oprócz dostawania prezentów, lubisz w świętach najbardziej?

 

“Poszukiwania prezentu od zajączka”- zabawa ruchowa.

Rodzic chowa w mieszkaniu ulubioną zabawkę dziecka. Następnie instruuje go wydając odpowiednie polecenia. Następnie zamiana ról.

Dziecko będzie musiało poruszać się tak, jak wskaże rodzic, np.:
– 5 kroków do przodu
– 1 krok w lewo (żeby dziecku ułatwić rozróżnianie stron, na lewej ręce można zawiązać wstążkę)
– 2 kroki w prawo,
– 2 kroki do tyłu, itd.

 

Wykonaj teraz zadania z Karty Pracy cz.3 str. 76.77

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=79

 

Wykonaj zadania kręcąc ruletką, zobaczymy czy wszystko już wiesz o tematyce świątecznej

https://wordwall.net/pl/resource/1302732/wielkanocne-s%c5%82%c3%b3wka

 

Możesz wykonać również „skarpetkowego” zajączka. Obejrzyj filmik, żeby zobaczyć w jaki sposób (żródło You Tube Genialne)

 

https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8

 

 

Chwila wytchnienia,obejrzyj sobie krótką bajkę o zajączku, spróbuj później opowiedzieć co wydarzyło się w tej historii. (żródłó You tube Kubuś-Wielkanoc-bajka dla dzieci)

 

https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU

 

Jeśli jeszcze za mało zadań, na koniec kodowanie wraz z osią symetrii. Powodzenia!!!

(załącznik  Wielkanocne Kodowanie)

Na karcie znajdziecie wielkanocną pisankę oraz kurczaczka. Oba pomysły zawierają oś symetrii. Dzieci kolorują lewą część obrazka według współrzędnych podanych w ramce, a prawą uzupełniają tworząc symetryczny obrazek.

 

Temat tygodnia : Wielkanoc

Temat dnia:  Wielkanoc coraz bliżej

Data: 10.04.2020

 

“Jajko” – masażyk w oparciu o zmodyfikowany wiersz M. Bogdanowicz.

Rodzic siedzi za dzieckiem; następnie na odwrót – rysowanie wzorów na plecach.

 

 

“Malowanie pisanek”- aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss


Zanim przejdziecie do kolejnego zadania, obejrzyjcie filmik i pobawcie się w malowanie pisanek w powietrzu. ( źródło You Tube Karola z przedszkola)

https://www.youtube.com/watch?v=Pm7Vu53oPgk

 

Dokończ pisanie i rysowanie po śladach w Kartach Pracy str.78,79,80

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=80

 

 

 

 

Popatrz na obrazki i policz głoski oraz sylaby

 

 

 

 

Na koniec kilka gier interaktywnych związanych z Wielkanocą!

 

„Na jaką głoskę?”

https://view.genial.ly/5e832535ad7e6d0e3aa701ab

„Ćwicz pamięć”

https://view.genial.ly/5e838013260c290e3978bb1b

 

Powodzenia, wybierz co lubisz najbardziej i działaj!

 

W razie niejasności, problemów jesteśmy do Państwa dyspozycji

 Agnieszka Niewrzęda, Marta Wegner